Före och efter jobbet

Odla tobak till snus

126 inlägg 68234 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

tallen100  
#350562
lfq skrev:Nå fy f.n vilken gegga. Hur kan man stoppa i sig det där. 👎

Det skulle allt duga åt dej :lol: , du är bara avundsjuk :wink:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350571
tallen100 skrev:
lfq skrev:Nå fy f.n vilken gegga. Hur kan man stoppa i sig det där. 👎

Det skulle allt duga åt dej :lol: , du är bara avundsjuk :wink:


Sitter hellre och smuttar på en single malt, och så får man ju pussa damerna lite oftare. :grin:

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

tallen100  
#350574 Ja det har du rätt i :smile: , Det är lite störande att dom inte uppskattar en riktig snuskyss :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#350591 Ja, det föreligger tydligen lite olika åsikter om njutningsvärdet :ugeek:

Nå, oavsett, så kvarstår erbjudandet om provsmakning. Och den som, likt lfq, har invändningar mot "geggan" kan i vilket fall få kaffe och slippa snuset. Även nån liten single malt kan serveras om så erfordras. Eventuella kyssobjekt må dock medföras,

Är just på gång att sätta till en ny sats, återkommer om det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

alias  
#350611 @Totte:
Du skrev för ett par dagar sedan om natriumkarbonat i "vanligt" snus. Jag vill minnas att detta tillsätts för att nikotinet lättare skall tas upp av kroppen om pH-värdet på snuset höjs (bli mer beroendeframkallande).

Märker du någon skillnad i åtgång på egentillverkat och köpesnus för att hålla abstinensen borta, eller har jag blivit felinformerad?

Nu snusar jag inte själv (så jag lär inte göra några empiriska studier), varför jag dristar mig till att fråga i denna tråd - ursäkta trådkapningen!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#350614 I våras, när jag gjorde en sats av tobak från Mange så kan jag inte säga att jag märkte nån stor skillnad. Verkar som det avger det nikotin mitt beroende kräver utan tillsats av karbonat. Funderar lite så här: Jag tror det blir samma mängd nikotin, avges kanske lite långsammare, så möjligen lägger jag in lite mer, men har det kvar lite längre än "köpesnuset", vilket i slutändan skulle bli ungefär samma åtgång. Än så länge inte direkt bevisat, skall försöka att observera det lite bättre framöver.

Det är snällare mot tandköttet utan karbonat, där har jag märkt tydlig skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

alias  
#350618
totte skrev:I våras, när jag gjorde en sats av tobak från Mange så kan jag inte säga att jag märkte nån stor skillnad. Verkar som det avger det nikotin mitt beroende kräver utan tillsats av karbonat. Funderar lite så här: Jag tror det blir samma mängd nikotin, avges kanske lite långsammare, så möjligen lägger jag in lite mer, men har det kvar lite längre än "köpesnuset", vilket i slutändan skulle bli ungefär samma åtgång. Än så länge inte direkt bevisat, skall försöka att observera det lite bättre framöver.

Det är snällare mot tandköttet utan karbonat, där har jag märkt tydlig skillnad.


Kan tänka mig att det är snällare mot tandköttet utan natriumkarbonat, när googlade dess egenskaper (någon källa benämnde det "tvättsoda", vilket inte lät så mysigt - kan dock inte gå i god för källans informationskorrekthet).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

JensSkoog  
#350638
lfq skrev:Nå fy f.n vilken gegga. Hur kan man stoppa i sig det där. 👎

Du vet inte vad du talar om :mrgreen: Lägg in en pris, och känn hur det är i himmelen :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#350645
alias skrev:Kan tänka mig att det är snällare mot tandköttet utan natriumkarbonat, när googlade dess egenskaper (någon källa benämnde det "tvättsoda", vilket inte lät så mysigt - kan dock inte gå i god för källans informationskorrekthet).


Jodå, det kallas också tvättsoda, kristallsoda, eller bara soda. Nu sätts det ju till i små mängder, 10 - 20 g per kilo snus, men det ökar förvisso "bettet" i blandningen. Även pottaska, kaliumkarbonat, används på samma sätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

alias  
#350654
totte skrev:
alias skrev:Kan tänka mig att det är snällare mot tandköttet utan natriumkarbonat, när googlade dess egenskaper (någon källa benämnde det "tvättsoda", vilket inte lät så mysigt - kan dock inte gå i god för källans informationskorrekthet).


Jodå, det kallas också tvättsoda, kristallsoda, eller bara soda. Nu sätts det ju till i små mängder, 10 - 20 g per kilo snus, men det ökar förvisso "bettet" i blandningen. Även pottaska, kaliumkarbonat, används på samma sätt.


Pottaska i snuset måste väl vara det optimala för en skogsintresserad nikotinist - självhushållning så det förslår ;-)
-eller du menade kanske bara att det funkade bra till rengöring och inte i snuset?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#350657 Jodå, används i snus av en del mindre tillverkare, har jag läst nånstans. De stora kanonerna tror jag kör enbart med natriumkarbonat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Odla tobak till snus

agrotron  
#350668 Härlig tråd! Blev man ju sugen på att prova odla eget snus:D Gör ju egen veteöl så varför inte snus också? Tänkte prova mälta min egna spannmål till ölet också. Men vilken tobakssort funkar bra i södra dalarna och som har lite riv i sig. Borde man inte kunna göra egna ciggarer åh?

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

JPW  
#350788 Håller med om att man blir sugen att odla tobak! Har aldrig nyttjat tobak men nu funderar jag på att börja röka. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

JensSkoog  
#350793
JPW skrev:Håller med om att man blir sugen att odla tobak! Har aldrig nyttjat tobak men nu funderar jag på att börja röka. :lol:

Har du aldrig ens tagit dig en pris någon gång genom livet :roll:

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

JPW  
#350804
JensSkoog skrev:
JPW skrev:Håller med om att man blir sugen att odla tobak! Har aldrig nyttjat tobak men nu funderar jag på att börja röka. :lol:

Har du aldrig ens tagit dig en pris någon gång genom livet :roll:


Nej, det har jag faktiskt inte... Låter kanske otroligt..?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).