Före och efter jobbet

Odla tobak till snus

126 inlägg 68224 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Hema  
#348865 Kan inte låta bli att beundra innetaket på vinden. Ser mycket snyggt ut.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#348872
Hema skrev:Kan inte låta bli att beundra innetaket på vinden. Ser mycket snyggt ut.


Kan inte jag heller låta bli. Det är ett oerhört vällagt spåntak under betongpannorna. Finns inte minsta spår av att det någonsin läckt in i huset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Hema  
#348902
totte skrev:
Hema skrev:Kan inte låta bli att beundra innetaket på vinden. Ser mycket snyggt ut.


Kan inte jag heller låta bli. Det är ett oerhört vällagt spåntak under betongpannorna. Finns inte minsta spår av att det någonsin läckt in i huset.

Härligt!

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#349369 Dag för första körningen :YMPARTY: Tog ner en lina häromdagen och hängde framför värmepumpen så att det skulle torka riktigt frasigt. Idag tog jag ner det mesta av det och skalade av bladmassan. 200 g blev det. Bör bli bortåt ett halvt kilo snus färdigt alltså ca 12 dosor.

Hängt på tork
1501964181_151103_1.jpg


Jag malde det i matberedaren som ett experiment. Funkade riktigt bra.

Färdig blandning för bakning, 200 g tobak, 20 g salt, 2,8 dl vatten. Blandat till en fuktig, grynig massa.
1501964183_151103_2.jpg


Jag har gjort lite förbättringar på "ugnen" sen i våras. En termostat finns nu, hämtad ur vår gamla varmvattenberedare, som byttes ut i somras. Den passar perfekt, har kapillärrör med bulb, som kan läggas i snusmassan. Nu skall det baka i fyra - fem dagar, tror jag, i ca 40 graders värme. När det blir mörbrunt rakt igenom är det klart. Behöver röras om nån gång om dagen medan det bakar.
1501964180_151103_3.jpg


En kakelplatta skyddar tobaken mot direkt värmestrålning.
1501964177_151103_5.jpg


Lite isolering på locket, där mycket av värmen försvinner.
1501964180_151103_6.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#350208 Det var i tisdags kväll som jag satte första omgången snus till bakning. Den bakades i fyra och ett halvt dygn och togs ut i förmiddags. Temperaturen har legat mellan 38 och 44 grader under den tiden. En gång varje kväll har jag tagit ut lådan, rört runt och blandat om ordentligt. Det kändes lite för torrt dag 1 och fick en extra dl vatten, liksom efter dag 3.

Det syns ganska tydligt på snusmassan när den blir klar, färgen mörknar rätt mycket just på slutet. Sen är det ju att ta ett lite smakprov och känna om tobaksaromen har trängt fram ordentligt.
1501964325_151108_2.jpg


Jag tyckte det kändes lite väl torrt fortfarande och tillsatte ytterligar lite vatten. Nu är det frågan om jag inte hamnade i överkant mot det fuktiga hållet. Det slutsatsen kan man också dra av att det blev över 7 hg snus av två hg råtobak, i stort sett all vikt utöver tobaken är ju vatten och det borde inte blivit mer än kanske drygt 5 hg.

Men snuset smakar helt OK enligt min smak. I de flesta snusrecept står det att man skall tillsätta natriumkarbonat, nåt som jag inte har gjort, varken i den förra satsen jag gjorde, eller nu, i den första på egenodlat. Nu har jag packat det mesta i en liten tät plastburk och ställt i kylen, att hämta från till dosan.

Snuset skiljer sig en hel del från "köpesnus". Dels smakar det mer tobak och det jag gjort hittills är betydligt grövre i konsistensen, även jämfört med Grovsnus. Det kan komma att ändras förstås, skall testa lite olika malningsmetoder framöver. Lite pinnar från bladnerverna är där också, vill man undvika det måste den torra råtobaken siktas innan man sätter till det för bakning. Att göra snus är lite som den mesta beredning från råvaror, det finns alltid mer att lära och testa. Den här omgången blev fullt acceptabel, men det kan alltid bli bättre.

Hursomhelst så har jag börjat på första dosan och det är mycket tillfredsställande.
1501964324_151108_3.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Hema  
#350231 Sista gången du fyller på med vatten, kan du ta lite virre ist. Många som gillar det. :)

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Blivande snickare  
#350235 Fastän jag inte snusar så finner jag det väldigt intressant att följa med i dina reportage! :)

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

sundelius  
#350267 Vill smaka =P~

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

JensSkoog  
#350271
sundelius skrev:Vill smaka =P~

Jag ochså! Och eftersom jag nu bara har två dosor kvar i frysen, blir jag lite avundsjuk när jag ser den härliga massan :lol:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#350361 Ja, det är bara att ta sig en liten tur förbi, kaffe och snus finns :grin: ! Ni två bor ju åt samma håll, kan väl samåka från Åsensbruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

sundelius  
#350422 Passa dig Totte, rätt var det är kanske den nikotinsugne tomten med tillhörande nisse står i farstun :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

Erre  
#350426
sundelius skrev:Passa dig Totte, rätt var det är kanske den nikotinsugne tomten med tillhörande nisse står i farstun :wink: :lol:


Tar ni med er julklappar är det säkert lungt.
Obs inga mjuka paket!! :wink: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

JensSkoog  
#350470
Erre skrev:
sundelius skrev:Passa dig Totte, rätt var det är kanske den nikotinsugne tomten med tillhörande nisse står i farstun :wink: :lol:


Tar ni med er julklappar är det säkert lungt.
Obs inga mjuka paket!! :wink: :grin:

Tyvärr så är dagarna fram till jul rent för travla - men du ska inte vara seker på att det inte dyker upp en snushungrig tomte på nyåret :grin: :grin: "sundelius" är väl fast i skogen för tiden, så han är det väl svårt att riva med sig om så gatorna där nere va belagda med snus :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

tallen100  
#350522 Ser underbart gott ut!!! =P~ =P~ =P~

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350547 Nå fy f.n vilken gegga. Hur kan man stoppa i sig det där. 👎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).