Före och efter jobbet

Styrketräning för skogshuggare!

25 inlägg 15011 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Styrketräning för skogshuggare!

svampbob  
#331208 Det gäller att förutom att hålla sig i form även vara vaksam på symtom och krämpor innan det går för långt och blir kroniskt eller svårläkt. Jag märkte att då jag i vintras högg 7 dagar i veckan under 1,5 månad att små aldrig tidigare kända krämpor kom smygande. Insåg då att det kan vara smart med någon vilodag då och då.

Nu när jag är uppe i norrbotten och jobbar så har jag köpt mig en kettelball och tränar lite på kvällarna för att hålla uppe orken och styrkan.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

bosabengt  
#331223 Tack för bra svar!

Vi i laget är inte särskilt svaga o det är iaf nån som tränar regelbundet, men det hjälper ändå inte fullt ut.
Han har dock varit proffshuggare i 20 år.

Ska ut imorgon o hugga så ska tänka extra mycket på ergonomi och ta det lugnt för att se om det hjälper, samt stretcha en del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrketräning för skogshuggare!

T Landström  
#331226 Tänker tillbaka på min farbror som började i skogen på tiden man högg med yxa och timmersvans sedan körde han i skogen med häst...
Alla som såg honom i skogen sa att han va för stark för sin kropp...
Och det är nog det som är problemet för många yrkesverksamma inom tunga yrken som tex ni som produktions hugger...
Muskler som ni använder dagligen är ni starka i men de får inte hjälp av de andra musklerna i kroppen...
Ont i ryggen behöver ju inte bero på att ni har problem med ryggen utan att man inte är tillräckligt stark i magen...

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

Carlfritidshuggare  
#331242
Erre skrev:
TheJo skrev:Nu blir det alldeles för lite timmar i skogen för egen del.
Men har ett arbete som är väldigt tungt för kroppen, speciellt ryggen.

Det som har varit bäst för min rygg har varit simning.
Speciellt med avslut i ångbastun :)


Simning är kanon. Man får träningsvärk på ställen man inte visste att man hade muskler. :wink:
Och sen att man rör sig så obehindrat i vattnet gör att man stretchar ut bra med.


Haha, tala för dig själv[emoji3]. Själv ser jag ut som en sjunkande flodhäst. Tänkte komplettera mina morgonpromenader med simning i vintras när det var halt och eländigt i huvudstaden. Ingen vacker syn för övriga i bassängen. Omsimmad av betydligt äldre och torpederad av en ryggsimmande kvinna i högst moderat hastighet. Men visst känd jag av nya muskler. [emoji28].

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

dwurg  
#331245 Stretchning fuskas det nog mycket med, iaf jag borde göra det betydligt mer. Sen tycker jag att någorlunda regelbunden massage inte är att förakta, men då ska det vara riktig massage och inte nån som bara sullar runt lite.

Användarvisningsbild

Re: Styrketräning för skogshuggare!

svampbob  
#331304 Jag upptäckte igår att jag hade lite ont i ryggen något jag i princip aldrig har. Jag skyller det på massage. När jag åkte upp till Luleå i söndags så kände jag att det rördes inne i sätet. På något vis hade jag slagit på en massagefunktion och 30 mil var mer än vad jag tålde. :grin:

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

surjämten  
#331460 MÅTTLIGHET O VARIATION
är två ord som är viktiga i min träning. Har flera kompisar som får sota för sin ensidiga o maniska träning under lång tid.
I dag bedrivs styrketräningen helt annorlunda än för 40 år sedan när man låg o bänkpressade. Kan, om ni har möjlighet till, rekommendera MAQ-träning o CORE-träning som är träning för mellandelen av kroppen ( ben, rygg, mage, balans, koordination ). Skonsam träning som gärna kombineras med viss flåsträning.

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

Jonashuggare  
#331495 Halloj
Manuellhuggning handlar om teknik till 50 % , planering 10 % ,uthållighet fysisk 20%, vilja 20 %.
Jag maler på 40 vecka. :grin:

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

Jonashuggare  
#331496 40 tim/vecka

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

rikard_e  
#331544 Jag har jobbat på lastbilsverkstad i 5 år, hade problem med nacke och rygg förut, sen började jag i skogen, hade riktigt jobbigt 3-4 månader, sedan gick allt över. Mår mycket bättre tack vare huggningen.

Hade ont när jag gjorde en gallring, men det var pga dumhet, trodde jag kunde lägga upp alla stockar manuellt. Men jag lånade en vinsch kort därpå.

Det enda jag lider utav nu är stress, men tack och lov är snart skogsäsongen över för denna gången.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar