Före och efter jobbet

Styrketräning för skogshuggare!

25 inlägg 15007 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Styrketräning för skogshuggare!

bosabengt  
#331137 Hej!

Självklart är träning bra å det behöver ju inte vara tunga gympass flera ggr i veckan för att förebygga skador på kroppen i samband med manuell skogshuggning.

Men hur gör ni som är ute mycket å hugger. Vi är ett team som alla har ont lite här å var. Mest är det väl ryggen armbågar åså. Jag förespråkar att köra varannan dag medans några tycker man ska köra på varje dag för att hålla kontinuiteten.

Att låta musklerna vila ett dygn är ju väldigt viktigt vid styrketräning, å jag vill påstå att manuellhuggning är värre en styrketräning.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331139 Huggning är inte lika intensivt som styrketräning, det är mer uthållighet än styrka. Mer åt cyklingshållet, fast för hela kroppen. Sänk intensiteten och bättra på tekniken, så skall det gå att köra varje dag.

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

bosabengt  
#331146 Gör man rätt så borde styrketräning vara mer skonsamt än hela dagar i skogen. Lr?
I skogen gör man ju mycket som inte är bra för kroppen t ex lyfter fel o belastar rygg istället för ben. Men är det hela grejen?

Vi är erfarna huggare som kör ofta o vi har en som varit proffshuggare i 20 år men som även han får ont.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

Ferguson system  
#331150 Selv om en gjør alt rett, så ender det ofte med at sener og muskler får en smell alikevel. Mye pga tyngde, vibrasjoner fra maskiner og ikke minst at alt gjøres mange hundre, om ikke tusen ganger i løpet av en dag.

Det er i hvertfall viktig å prøve å løfte og gjøre mest mulig rett teknisk, få i seg godt med mat og drikke, og fornye maskinparken så en har utstyr med lavest mulig vibrasjoner og vekt. Støttebandasjer og bånd er også til god hjelp når en begyner å få vondt i ledd.

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331153 Varken styrketräning eller skogshuggning borde ge upphov till några skador efter sig om man gör det rätt.

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

bosabengt  
#331166 Det jag vill komma till är ju det att även om man gör rätt men inte låter musklerna vila så får man ju ont och musklerna blir ju överbelastade tillslut.

Så då kan det väl inte vara bra att träna efter en dags huggning i skogen?

Jag vill ha en dags vila mellan dagarna då man hugger medans nån annan tycker man ska köra på.
Det optimala i styrketräning är ju att vila ett dygn innan man tränar samma muskel igen.

Frågan är om 10-15 minuters träning (sit ups, plankan o dyl) ger den styrkan för kroppen att man sen inte får ont mera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

Carlfritidshuggare  
#331170 Jag inbillar mig att ett styrkepass bör kunna köras antingen innan eller efter ett arbetspass om man nu inte ska bli världsmästare och alltid ska köra på maximalt uttag. Då behöver musklerna förmodligen mer vila. Men att köra ett hyfsat tungt pass bör fungera.

Man kan ju tänka sig att man kör tyngre belastning men anatomiskt korrekt på styrkepasset och sällan använder hela sin styrkepotential (utom i undantagsfall) när man hugger. Just detta med snedbelastning kan nog minska om man styrketränar "på riktigt" regelbundet. Riktig styrketräning innebär ju en stor dos kroppskännedom och att man mer automatiskt gör rätt när man exempelvis ska lyfta tungt. Dessutom tror jag att man har större chans att undvika knäckarna som verkligen gör ont och som håller i med regelbunden styrketräning. Kanske naivt av mig som inte har ett kroppsarbete till vardags och sällan eller aldrig har bråttom när jag hugger.

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

jannee  
#331175 Har själv de senaste 2 åren försökt att hinna med ett gympass på 3 tim/gång en gång/vecka. Har märkt en stor förbättring med i princip allt, mitt välbefinnande/skogsarbetet/chaufförsarbetet - körning. Allt känns på något sätt lättare.
Under gym/styrke/konditionpasset försöker jag ta ut mig så mycket jag bara kan i varje moment. Nu är jag en gammal gubbe på över 65 och då är det nog extra viktigt att man är i gång och tränar ALLA kroppsdelar.

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

bosabengt  
#331178 Att träna är ju bra men man vill ju inte slita ut sig i förtid å tänker då att jag själv har ont emellertid i ryggen pga överbelastning och då tror jag inte på ett tungt ryggpass på det. Så det bästa är ju att träna förebyggande. Men frågan är ju vad man kan göra när man väl har ont för att få bort det. Vila eller träna bort det?

Kör ni med något liniment krämer massage spikmatta??

3 timmar tycker jag låter mycket men viktigt då är väl att du tillför energi under tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

Carlfritidshuggare  
#331179 Fram till för snart två år sedan hade jag ofta ont i rygg och axlar trots att jag spelade jag squash och innebandy. Det onda kom inte av rörligt fysiskt arbete utan snarare stillatittande kontorsarbete. Rörelsen från de sporterna räckte alltså inte. Sedan började jag styrketräna (tack vare att jag skulle börja arbeta med motorsåg faktiskt - ville orka med bättre och få bättre kontroll). Ryggsmärtan försvann, mindre stelhet i axlarna. :smile:

Men om jag har ett uppehåll i träningen och vilar mycket, framförallt hänger på soffan en hel dag så kommer det onda tillbaka. Min slutsats - det går inte att vila bort ryggont, bara träna. Och som sagt, gör man bra kontrollerade övningar så stärker det vilket håller emot en arbetsbelastning bättre. Har man slitit ut sig kanske det inte stämmer men om man är på gränsen så tror jag att det hjälper. Stark muskulatur hjälper lederna att hålla styr på kroppen och det är väl främst i lederna man har ont på riktigt. Eller har jag fel? :???:

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

jannee  
#331180 Jag börjar med uppvärmning = motionscykel ca 30 till 40 minuter. därefter tränar jag olika kroppsdelar, axlar, armar, ben. Haft haft en sjukgymnast till att lägga upp programmet, vilket innebär att jag gör varje övning tills det börja kännas riktigt tungt - absolut ingen överbelastning - allt går ut på att bibehålla eller bygga upp muskelstyrkan/uthålligheten successivt.
Tydligen viktigast att träna muskler/muskelgrupper som man sällan använder.
Har man problem med värk bör man i första hand söka hjälp av en sjukgymnast, inte stoppa i sig värktabletter, de bara dövar symptomen.

Användarvisningsbild

Re: Styrketräning för skogshuggare!

anersimyra  
#331183 De små dagliga lyften av dunk och sågen man ställt ifrån sig är en stor källa till ryggont. Tänk på att även lyfta rätt vid tankning, en full dunk upplyft med böjd rygg belastar ryggslutet med nära 200 kilo. När man plockar upp sågen efter brossling är det lätt att slarva, samma när man ställer ifrån sig dunk och såg. En stor hjälp är att stöda vänster hand på vänster knä när man lyfter dunk eller såg från marken. Brossla virket omväxlande med höger respektive vänster hand. Dra aldrig virket med enbart en hand. Den muskel man borde träna är magmuskeln, en yrkeshuggare ser ofta ut att bära " ryggsäck ", massor med ryggmuskler men " tomt " framtill.. :smile: Sex timmars intensivt arbete vid gallring är fullt tillräckligt, att gå och " sega " i åtta bidrar inte till högre produktion. En vilodag efter en hårdare period tycker jag är självklart, vilan är välbehövlig för kroppen och ger i länden bättre produktion. Att finna ett tempo som gör att man orkar ligga på topp under sex timmar är viktigt, nu vid 57 producerar jag nästan lika bra som vid 27, men med betydligt mindre ansträngning.. :smile:
Ps: att hålla kedjan riktigt vass underlättar betydligt, helst ska man fila vid varje tankning, max två tankar på en filning.. :geek: :geek:

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

jannee  
#331184 Orsaken till att jag förordnar ett gym i att efter gått till läkare för värk i vänster axel och arm blev ordinerad att käka diclofenac, gjorde så i 6 mån utan märkbar förbättring, fick då rådet av en arbetskollega att prova med sjukgymnastik och på den vägen är det. Kan tillägga att idag har jag ingen större värk någonstans.

Avatar Fallback

Re: Styrketräning för skogshuggare!

TheJo  
#331195 Nu blir det alldeles för lite timmar i skogen för egen del.
Men har ett arbete som är väldigt tungt för kroppen, speciellt ryggen.

Det som har varit bäst för min rygg har varit simning.
Speciellt med avslut i ångbastun :)

Användarvisningsbild

Re: Styrketräning för skogshuggare!

Erre  
#331202
TheJo skrev:Nu blir det alldeles för lite timmar i skogen för egen del.
Men har ett arbete som är väldigt tungt för kroppen, speciellt ryggen.

Det som har varit bäst för min rygg har varit simning.
Speciellt med avslut i ångbastun :)


Simning är kanon. Man får träningsvärk på ställen man inte visste att man hade muskler. :wink:
Och sen att man rör sig så obehindrat i vattnet gör att man stretchar ut bra med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar