Före och efter jobbet

Byggbelysning i LED

20 inlägg 19584 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byggbelysning i LED

Smålänningen.J  
#307997 Vart kan man hitta bra byggbelysning i LED? Jag har tittat lite på nätet och hittat en del byggbelysning med LED-teknik som jag tror på... Har någon erfarenhet av



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

Byggonomen  
#401256
Smålänningen.J skrev:Vart kan man hitta bra byggbelysning i LED? Jag har tittat lite på nätet och hittat en del byggbelysning med LED-teknik som jag tror på... Har någon erfarenhet av


Hittade dessa bygglampor på Blocket verkar vara bra portabla bygglampor i LED. De är inte heller kinesiska som allt annat verkar vara utan Europatillverkade står det.

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

Byggonomen  
#401257 Glömde länken. :)

https://www.blocket.se/stockholm/REA____Portabel_stralkastare_i_LED_68073021.htm?ca=11&w=1

Avatar Fallback

Re: Byggbelysning i LED

Umea  
#401490 Det finns numer olika kulörer på led ljus.

Observera att om man är äldre eller om man har brytningsfel på ögonen kan det

vara svårt att se i ljus från en LED lampa med blå kulör.

Detta beror på att ögats tappar och stavar har svårt för att ställa om sig till det blå ljuset när man är äldre eller

har brytningsfel på ögat.

I praktiken visar det sig som så att med en blå LED lampa ser man att det lyser men man ser inte.

Om man väljer en LED belysningen som har vit / ljus kulör på ljusskenet så undviker man detta.

Lev och Må !
Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

Byggonomen  
#401991 Hej,

jag tror det vita ljuset är det blåa. Det är i varje fall från de blå dioderna som det vita ljuset skapas. Kolla Wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

Byggonomen  
#402000 byggbelysning.se ska ha bra sortiment utav byggbelysning

Avatar Fallback

Re: Byggbelysning i LED

Umea  
#402179 Ljus från LED-lampor är jätte bra på många sätt.

I mitt jobb används LED belysning i olika typer av hjälpmedel, därav erfarenheterna av vad som är

bättre och sämre vad gäller blått kallt ljus kontra vit/ gult ljussken.

Det är inte helt enkelt att se skillnaden mellan de olika LED -ljusskenen om man inte jämför dom bredvid varandra.

Hoppas du hittar bra LED belysning som du blir nöjd med.

Lycka Till !

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

Byggonomen  
#426435 Jag har haft lite problem att få rätt ljus på LEDen. Köpte nyligen en 10 wattare bygglampa av lite dyrare märke och först då blev det bra ljussken och färg och batteritid. Den billiga klassen är bara att glömma. Har inga bra erfarenheter från billiga grejer alls om jag tänker efter. Ska köpa en 50 wattare LED nu till uthuset en strålkastare som ska sitta på husknuten eller mittemot kanske om det nu inte bländar, det ska vara lite kräm i den tydligen med nästan 5000 lumen läste jag.

Avatar Fallback

Re: Byggbelysning i LED

Simon.M  
#426457 Jag har Biltemas med led och är nöjd 20 watt

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

Byggonomen  
#439151 Har inte fått upp den där 50 wattarn än det känns inte alls bra det här =)) Men det ligger och väntar på att bli monterad.

Jo visst ja är det någon som vet varför all belysning är gul? Det känns ju inte som att ljuset skulle vara något bättre, inte utomhus i alla fall. Alla gamla gatulampor är gula alla nya är mer vita. Någon som vet vad det kommer sig av.

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

molnia  
#439188 Jag köpte 5st 100w230v varmvita för ca ett år sedan. De har funkat bra men var tråkigt korta sladdar som var lödda inne i så jag blev lite besviken över att det var så besvärligt att byta kabeln.
Gav en till far så den sitter vid gårdsplanen hemma och så gav jag 4st till syster och svåger som bygger hus som byggbelysning. Tyvärr blev 2stulna. De 3 som finns kvar har funkat bra.
1487494841_screenshot_20170219-095052.png
1487494832_screenshot_20170219-095106.png

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

Nor-forest  
#439190 Gamle gatelykter har høytrykk natrium (damppærer) lyskilde. Dette gir gult og varmt lys. Ned mot 2000K. Ny LED pærer har ofte en lysfarge på ca 3000K, som gir et hvitere lys. Så har man også metallhalogen pærer så gir et fint hvit lys, men har litt dårligere levetid enn høytrykk natrium. Derfor brukes mye høytrykk natrium i gatelys. Billig og bra levetid.

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

Nor-forest  
#439192 Pass på med billig led pærer. Levetid og lysfarge. Levetid på gode led er 50 000 timer.

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

Fredrik Reuter  
#439803 Vad tror ni om detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6634468

Användarvisningsbild

Re: Byggbelysning i LED

totte  
#439808 Ja, det var ju rejält dåligt, närapå förvånande uselt, även om man i lågprisproduktionens tidevarv sällan blir häpen över undermåliga produkter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).