Före och efter jobbet

Brasor och bensin mm

38 inlägg 25099 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256981
totte skrev:Bildäck, spillolja och en massa annat är faktiskt straffbart att elda. Avger massor av otäcka saker.


Det blir avgaser om man kör in eländet till närmsta soptipp också :)
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

totte  
#257000
Niking skrev:
totte skrev:Bildäck, spillolja och en massa annat är faktiskt straffbart att elda. Avger massor av otäcka saker.


Det blir avgaser om man kör in eländet till närmsta soptipp också :)
/Niklas


Om det är en fullgod sopförbränningsanläggning så blir det i varje fall många gånger mindre, hög förbränningtemperatur och rökgasfiltrering. Sen om det alltid funkar lika bra som påstås kan ju diskuteras.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

anersimyra  
#257028
can skrev:blir det ikkje veldig svart røyk når bildekka brenner
Det döljs lätt med massor av granris, riset avger så mycket vit rök att däckröken knappt syns. :smile:

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

stektlök  
#257091 Man eldar skräp som inte ryker så mycket på dagen och slänger på smutset efter skymning som nämnts förr :) så gjorde vi förr, nu kör vi allt till tippen. Ett bra lördagsnöjje att åka till tippen. Man kommer juh in till staden samtidigt :)

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

Palakangas  
#257102 En midsommarafton för många år sedan fick jag för mig att elda upp lite skräp i grusgropen. Ett traktordäck fick bli avslutning på brasan. Det rök som bara attan och den svaga vinden förde med sig röken österut. Jag tog en promenad och såg till min fasa att röken slog ner hos grannen 300 meter bort som hade midsommarfirande med mycket folk. Rakt ner mot midsommarstången. Allt var inbäddat i svart däcksrök. Jag vände om och gick skamsen hem. Dock sa de ingenting om röken. Kanske de själva var på röken så de inget märkte.

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

Blivande snickare  
#257105 Var en ganska skicklig prestation att hem. Jag skulle nog ha sprungit! :lol:

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

Tosca  
#257107 Inga häftiga rörelser som kan tilldra sig fiendens uppmärksamhet när man befinner sig under reträtt under rökridå.

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

elis  
#257169 Det lilla vi eldar här är en piss i mississippi jämfört med allt elektronikskrot och annat som "upparbetas" i vissa afrikanska länder. Det du kör till tippen hämtas och exporteras av tvivelaktiga typer som tjänar grova pengar på hanteringen.
Hur vi oss än vänder har vi arschlet bak :???: Eldar vi upp det hemma så spar vi miljöeffekt på transporten i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Brasor och bensin mm

JensSkoog  
#257176
elis skrev:Det lilla vi eldar här är en piss i mississippi jämfört med allt elektronikskrot och annat som "upparbetas" i vissa afrikanska länder. Det du kör till tippen hämtas och exporteras av tvivelaktiga typer som tjänar grova pengar på hanteringen.
Hur vi oss än vänder har vi arschlet bak :???: Eldar vi upp det hemma så spar vi miljöeffekt på transporten i alla fall.

Har ofta undrat mig på alla dom bilar som kör långa vägar m sopor. Fattar inte miljövinsten i det! Men om man eldar själv här jag bor, har man polisen och brandkåren på visit innan man sagt miljösvin! En gubbnabo brann lite turrgräs sist vår. Det blev förstasidan i tidningen och polis och penning til staten. 20 m2 med turrt gräs. Ungar som observerade och ringde brandkåren.
Senast redigerad av JensSkoog sön 12 jan 2014, 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

zeetorg  
#257222 Själv så skulle jag bara elda lite enris i potatiskällaren.

Jag slog på en liten skvätt miljöbensin och skulle tända på. Då upptäckte jag att tändstickorna var blöta så jag fick hämta en ny ask.

Under tiden jag var iväg så hann tydligen ångorna sprida sig i en lämplig koncentration för när jag tände på så vart det närmast en explosion i hela rummet.
Det blev en blåaktig eldboll över hela golvet något lägre än midjehöjd och några lådor som stod lutade mot väggen for omkull av trycket som blev.
Själv klarade jag mig helskinnad, men chocken satt nog i halva dagen.

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

elis  
#257225 Men varför bränner du enris i källaren?

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

zeetorg  
#257227 Enris är bra för att potatisen skall hålla längre.
Eldar man innan man tar in potatisen på hösten så tränger det in i alla skrymslen och vrår.
Sedan ställer man in färskt enris när man tar in potatisen.

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

elis  
#257229 Aha, tackar för upplysning!

Användarvisningsbild

Re: Brasor och bensin mm

JensSkoog  
#257230
zeetorg skrev:Enris är bra för att potatisen skall hålla längre.
Eldar man innan man tar in potatisen på hösten så tränger det in i alla skrymslen och vrår.
Sedan ställer man in färskt enris när man tar in potatisen.

Gammal teknik för å få undan allt som kan försämra potatisen och jag antar att det gjorde kellaren mycket turrare också. Vet att dom använde enris, granbarr och björkris i min morfars tid.

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

jannee  
#257231 Detta med en eller enris är det inte för att råttor avskyr en. Lägger själv en enklamp i husvagnen + några enbitar i bagagelådan fram på husvagnen.
Har aldrig haft påhälsning av varken möss eller råttor, kanske ändå inte haft det, men?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).