Sida 2 av 2

Re: A-kort

Postat: tis 25 jun 2013, 23:44
av totte
Det är faktiskt svårt ibland att se en MC. Det är många som har mörka cyklar och kör i mörka ställ, syns otroligt dåligt mot bakgrunden av en asfaltväg. Sen försvinner en MC lätt i döda vinklar bakom rutstolpar. Har hänt mig ett antal gånger genom åren att jag fått nita vid en utkörning för att jag upptäckt en motorcykel väldigt sent och det har regelmässigt varit en sån "svarting".


Inte menat som en ursäkt för blindstyren, dom finns ju, bara ett litet påpekande om att alla motorcyklister måste vara medvetna om att de kan synas ganska dåligt. Reflexkläder är väldigt bra.

Re: A-kort

Postat: ons 26 jun 2013, 08:37
av hayabusa 08
OAS-forests skrev:Tog en sväng efter jobbet idag, jäklar vad kul det är.. man använder verkligen alla sinnen och nu förstår jag vad mina mc-åkande vänner talat om tidigare :)

Glömde att säga att det ingår ett x i beteckningen.. alltså vfr800x.


Ahh ok är det den dom kallar crossrunner? Ja den har jag tyvärr ingen erfarenhet av men som du säger så är den baserad på VFRen så har dom väl gjort en bra cykel ännu bättre :P

Jag håller med dig Totte, det finns många döda vinklar men det gör lika ont att bli påkörd oavsett varför :smile:

Re: A-kort

Postat: ons 26 jun 2013, 09:34
av axwell
totte skrev:Re: A-kort

Inlägg av totte » Igår, 22:44
Det är faktiskt svårt ibland att se en MC. Det är många som har mörka cyklar och kör i mörka ställ, syns otroligt dåligt mot bakgrunden av en asfaltväg. Sen försvinner en MC lätt i döda vinklar bakom rutstolpar. Har hänt mig ett antal gånger genom åren att jag fått nita vid en utkörning för att jag upptäckt en motorcykel väldigt sent och det har regelmässigt varit en sån "svarting".


Inte menat som en ursäkt för blindstyren, dom finns ju, bara ett litet påpekande om att alla motorcyklister måste vara medvetna om att de kan synas ganska dåligt. Reflexkläder är väldigt bra.


Kan bara instämma i vad totte skriver, sorgligt att modet har styrt till svarta goretex/skinnställ och mattsvarta hjälmar.

Redan för 20-30 år sedan uppmärksammades osynligheten av bla. SMC som propagerade för fluorescerande tape på backspeglar, kåpor, gaffelben packväskor osv.

Vid en Mc-kickoff i Härnösand ville man ha min Yamaha 600XJ upp på scenen, jodå jag tog mig upp (och ner !).

Trots det måste man som motorcyklist betrakta alla bilisters omdöme som en älgkalvs.

Re: A-kort

Postat: ons 26 jun 2013, 09:48
av husqvarna_med_sthil
Det gör väldig skillnad för synligheten att ha typ varselkläder. Det är ju naturligtvis av vikt för att slippa allt hårdare restriktioner för motorcyklister att alla hjälps åt att hålla ner olyckor. Det går väldigt fort att lägga hela familjer i sorg som kanske kunnat undvikas om man tänkt före.

Hur som tycker jag du ska fara på mcträffar, kanonroligt att träffa andra och gemenskapen brukar vara fantastisk !

Re: A-kort

Postat: ons 26 jun 2013, 14:15
av totte
Så att, klä dig synligt och bra, kör med förnuft men framför allt ha nu riktigt roligt på nya hojen med nya välförtjänta A-kortet :grin: :grin: :grin:

Re: A-kort

Postat: lör 29 jun 2013, 22:57
av Mettämies
Det där med synlighet är riktigt svårt att göra något vettigt åt, det mänskliga ögat och hjärnan har svårt att se höga/smala objekt. Det vet man, så vad ska vi göra för att öka synligheten då?
Vi har ju halvljuset tänt men det verkar inte hjälpa. Skulle vi inte ha lag på halvljus så att de flesta körde utan lyse så skulle hojen med lyset tänt synas grymt bra!
Varselkläder hjälper för att det sticker ut just nu, när alla har varselkläder så är vi troligen tillbaka på ruta ett, bilisterna ser oss inte...

Jag körde med gult lyse ett par säsonger och hade märkbart färre plötsliga inbromsningar pga bilister som kör ut framför en. Mycket effektivt, förmodligen just för att man skiljde sig från mängden, inte många som kör med gula lampor nuförtiden. Jag slutade med det när lampan gick sönder, hittade inga gula lampor nånstans!
Jag kör med vit hjälm med krumelurer på. Har inte tonat visir heller utan kör med solglasögon, tror det syns tydligare vart man tittar då, även om ögonen inte syns.
Om ett par månader har jag haft MC-kort i 10år :-bd
Kör med insidan av huvudet och bromsa klart innan kurvan så går det nog bra!

Re: A-kort

Postat: sön 30 jun 2013, 00:46
av molnia
jag har haft kortet i snart 2 år och en Yamaha XT600e.
Glömmer inte första gången jag provkörde den hojen, fick ett sådant rus att jag var tvungen att ta kortet.
köpte då mig en jacka i neongrön varsel-stil.
Richa spirit c-change. Det ångrar jag inte.

https://www.google.se/search?q=richa+sp ... 20&bih=908

Körskoleläraren tog vid ett tillfälle och placerade en person med svart hjälm på en mc bakom en bil och så fick vi studera hur mycket vi såg. Sedan byttes hjälmen ut mot en neongrön och å fick vi jämföra skillnaden. Den var mycket stor. upptäckte mycket lättare en neongrön hjälm mot mörk skog i bakgrunden än när det var en svart hjälm.

till exempel; http://www.ghostbikes.com/products/helm ... elmet.html