Före och efter jobbet

Ryggbeskymmer

53 inlägg 37524 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Naders  
#212567 Inga diskbråck än men vad som kan beskrivas som ichias råkar man ut för då och då....
Känns som en nerv som ligger i klämstrax ovanför ena skinkan och när man hamnar i en specifik position känns det som en kniv som går rätt in.
Haft bekymmer med ryggen sedan 15 års årdel. Ryggskott fick jag mitt första vid 17 års ålder och då ska väl inte ryggen varit färdigutvecklad än så det är väl detta som som satt sina spår.
Har man sen inte varit i skogen på ett tag, typ någon månad eller två och kör på som en tok.....
Ja då ligger jag där dagen efter till 100%. Detta tror jag beror på träningsvärk och en dåligt tränad rygg.
Diskbråck ligger kanske nära till hands då min syster opererades för detta för 3 år sen vid 34 års ålder.
Brorsan har 3 diskar som är kassa och väntar på OP. Han är 30 nu.
Inga bra gener tydligen.
Nåväl, har lärt mej att slippa den mesta smärtan genom att tänka på hur man rör sig samt lyfter och framförallt om man SKA lyfta överhuvudtaget. Finns hjälpmedel till det mesta idag.
Har man bara ett liv här på jorden kan man väl försöka ta sig igenom detta med så lite ont som det bara går :lol:

För övrigt en bra tråd som kan få några att tänka till...
Bl a de som funderar på att börja köra maskin, sängliggandes skogsarbetare och dessutom om det fylls på med lite tips å trix kanske vi kan hjälpas åt att förhindra
några framtida ryggont...
Inte alla men någon kanske :wink:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212631 Jag har haft besvär med varierande ont i ryggen ett par år nu,började med ont i benen,stramande på insida lår och ont i ena ljumsken och ibland höften på motsatt sida. Tyckte oxå att cirkulationen kändes sämre,frös väldigt mkt om fötterna.

Gick till kiropraktor,va nog där 7-8 ggr men tyckte inte det hjälpte så mkt, jag va sne och ryggmusklerna på höger sida hängde inte med enligt honom. Tror han sa att det va L5 det berodde på.

Provade sen vårdcentralens sjukgymnast ,fick luta mej framåt och jag var stel som en 80 åring enligt honom (kul att höra när man är 27) fick ett generellt träningsprogram hjälpte inte vidare mkt. Sa att jag ville prova vattngympa i varmvatten på sjukhuset,riktigt skönt och skonsamt träningssätt men blev inte av med besvären.

Fick tips om en annan duktig sjukymnast som även va kiropraktor, han gjorde lite mer undersökning och så fick jag några mer individuellt anpassade övningar som utökades mellan besöken,så dom håller jag på med fortfarande även om det är nästan ett år sen jag var där sist.
Det i kombination med att sträva efter att få 10 000 steg på stegräknaren om dagen samt sitta så lite som möjligt och vila en eller ett par ggr om dan i ryggläge håller det någorlunda i schack. inga direkta besvär med ljumskar /ben/cirkulation längre iaf.
Men hade ju varit skönt att slippa besvären helt

Haft lite besvär med nacke o axlar senaste månaden så får nog bli att ringa sjukgymnasten igen se om det inte går utöka ryggövningarna lite med kanske, hade ju varit otroligt skönt om man kunde forsätta köra maskin utan att ha ont.

provade massage/kiroterapi (muskelterapi) för ett par veckor sen det var riktigt skönt,kände inget i ryggen efter det,men det stramade lite ner i benen. Så grunden till mina besvär kanske har med benen att göra ändå. men effekten håller ju sig inte så länge tyvärr.
Vad tror Ni andra här inne om massage?
funderar om man kanske skulle försöka gå på massage en gång i månaden eller nåt.

Läste nånstans att det är nån sena lr muskel som kan bli för kort om man sitter mkt, nån mer som hört om det?

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

350  
#212633 Hej på er! -95 fick jag ett diskbråck,6 månaders sjukskrivning ett rent helvete vart det knapprade tabletter med morfin i för att stå ut med värken. Läkar besöken var ett företag i sig,morfar backade upp 245an mot trappen och öppnade bakluckan ut krypandes kom jag och tog plats liggandes i bak,många trätoppar man fick se ja fy ...n . Gick hos sjukgymnast,kiropraktor och till slut blev det bra tack och lov.Fick lära mig att lyfta med så rak rygg som möjligt och det har funkat bra Tills föra året skulle larva med grävmaskin en längre sträcka då var det klippt hadde tur och kom till en bra sjukgymnast som gav mig lite övningar som funkade. om ni ska lyfta ett föremål som väger ska vi säga 10kg ta det gånger längden på eran arm = vikten som diskarna utsätts för. tänkvärt!

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

volvo_buster  
#212638 handlade mig en tempur säng sen dess har jag inte haft ryggvärk längre (peppar peppar)

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

halvproffs  
#212640 Tror att det oftast är runt L5-n (femte kotan nerifrån)ryggbesvären förekommer. Hade själv stora problem med ryggen när jag var aktiv fotbollsspelare. Fick smällar man inte var beredd på.
Hittade en chiropraktiker som sa att kotan låg för lågt och att han skulle försöka få den i ett högre läge. Och efter några gånger försvann värken och det var nästan så man kunde bli troende.
Har väl haft några mindre återfall sen dess men dom är ingenting att gnälla över.

Jobbade hos en läkare som sa; Vid yngre år har man ont i nedre delen av ryggen, ju äldre man blir desto högre upp.
Bra tråd som man hoppas kan hjälpa någon.
PS. Kom på att frugan haft diskbrock och mitt i natten väckte hon mig o sa att jag måste skjutsa henne till lasarettet för värken var outhärdlig. När vi väl kom dit var det nästan omöjligt att komma in för man måste ju ha remiss från hälsocentralen. Vad jag tänkte ska inte skrivas här.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212647
volvo_buster skrev:handlade mig en tempur säng sen dess har jag inte haft ryggvärk längre (peppar peppar)


Hade du mycket besvär tidigare då? Är det inte bara bäddmadrassen som skiljer på en sån säng? Är väll sånt där memoryskum som ska forma sej bättre efter kroppen?

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212649 Ni som har haft besvär tidigare men blivit av med dom hur länge hade ni bevären? Måste ni tänka mkt på det nu och göra övningar och dyl? Är det saker ni vet att ni inte kan göra som ni numera undviker?
Vad tror ni orsakat besvären?

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

volvo_buster  
#212663
jönsson84 skrev:
volvo_buster skrev:handlade mig en tempur säng sen dess har jag inte haft ryggvärk längre (peppar peppar)


Hade du mycket besvär tidigare då? Är det inte bara bäddmadrassen som skiljer på en sån säng? Är väll sånt där memoryskum som ska forma sej bättre efter kroppen?



Hade extremt mycket besvär från cirka 18 års ålder tills jag handlade mig den 2006, då fyllde jag 37 det året. Ländryggen värkte nästan konstant.

Nej även "under-redet" på sängen innehåller tempur, så jag kan bara rekommendera den. Nuhandlade jag mig inte den dyraste sängen utan en mera standard modell och den fick jag billigast frånen naprapat i stockholm. Frakt och hela klabbet, säng 2st 105 inkl tempur kudde cirka 13 000 hemkört!

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

JD 2006  
#212667 Jag tror det är ett alldeles för upphåsat tempo idag där vi helst aldrig skall kliva ur maskin på minst 8 timmar. Hur många går till kojan för att äta lunch??

Att inte göra det tar knäcken på kroppen och det vet vi allihop, men liks förbaskat så sitter vi där och gnetar i många och för långa pass utan att ens sträcka på bena.
Det skulle vara maskintid i max tre timmar åt gången i skogsmaskiner idag. Då skulle nog sjukskrivningar och ryggvärk m.m. minska nåt fruktansvärt. Har kört någon gång på det viset att man kör ett tre timmars pass sedan till kojan för kedjeslipning, målning av virke, lunch m.m. i tre timmar för att sedan byta och köra sista tre timmarna innan kväll. :-bd
Jag har aldrig mått så bra i kroppen som då.

Sen tror jag att det skulle utvecklats kring att få maskinförarna ut i övrigt arbete några veckor under barmarksäsongen när det ofta kan vara knapert med körning.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212701 En god seng hjelper mye.
Forsøker alltid at holde ryggen varm, om jeg kjenner antydning til ryggsmerter brukes et varmebelte. Typ som dette men kun varme ingen magneter http://www.jula.no/stottebelte-881028
Bruker alltid ull undertøy i vinter sesongen når man er ute. Bedre å svette litt en rygg ondt. Sitt inte på kaldt undelag f.eks under kaffe rasten i skogen, bruk et sitte underlag.
Regelmessig mosjon kan holde problemet i sjakk, iallefall for meg.
Går en del førsøker å være generelt aktiv minst et par timer hver dag.
Legen sier jeg har prolaps antar det er samme som "diskbråck" kommer inte at gjøre noe med det sålenge jeg holder meg oppegående på denne måten.

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213259 Jag har också haft en del bekymmer med ryggen emellanåt. Särskilt i perioder med lite fysiskt aktivitet. Dessa problem försvann ganska snabbt sedan jag skaffade ett ståbord till datorn. Så nu står jag vid datorn och sitter ner vid skrivbordet.

En annan bra sak är också att hålla rumpan + ryggslutet varmt. Vid kyla och fukt (t.ex. svett), blir dessa delar oftast stela, med åtföljande smärta.

Annars så hjälper det med lite mer fysiskt ansträngande jobb, enligt min erfarenhet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

stektlök  
#213872 När man var 20-25 så tänkte man inte så mycket utan ryckte och drog i allt i alla omöjliga ställningar. Nu närmare 40 så undviker jag lyft tyngre än 10 kilo typ. Eller iaf försöker jag lyfta rakt och rätt när jag lyfter, det jag lyfter.

Lugnt tempo är väldigt viktigt har jag märkt ! (och kranvagn :lol: ) förut sågade vi ner träden och bar stockarna och lade dom på stengrepen å körde hem. Jösses vilket slit med en årsved då.

Hitta en sjukgymnast som är bra på ryggar är guldvärt.

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

totte  
#213884 Hemma på gården bär jag nästan aldrig nåt tungt, använder kärror eller vagn. Specialgjord kärra att hämta ved, min FWT (FireWood Transporter) och tvåhjulstraktorn med vagn är en mycket god vän.

Inte bara ryggen som skonas, knän och andra leder far illa av att bära och kånka tungt. Har känt alldeles för många gamla förvärkta gubbar, med praktiskt taget allting i kroppen utslitet. Folk som jobbat på byggen och andra såna jobb där man lyfte och bar allting förr i världen.

Undviker lyft, vinsch på sågbocken, t ex. Lika förb-t får jag ont i ryggen ibland. Som stektlök säger, man bar sig vettlöst åt i ungdomen. Men om jag inte passat mig såpass noga som jag försöker göra hade jag varit halvinvalid vid det här laget misstänker jag.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213889 Fysiskt jobb är det som gör att ryggen funkar. Soffan har förstört många ryggar.
Mår alldrig så bra som efter ett 6 timmars pass i skogen efter jobbet. Människokroppen är bygd för att röra på sig.

Tempur madrasser har jag bara hört gott om. Så de verkar funka.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

totte  
#213891
zorran skrev:Fysiskt jobb är det som gör att ryggen funkar. Soffan har förstört många ryggar.
Mår alldrig så bra som efter ett 6 timmars pass i skogen efter jobbet. Människokroppen är bygd för att röra på sig.

Tempur madrasser har jag bara hört gott om. Så de verkar funka.



Zorran en som tror på virkespriserna.


Fysiskt jobb är bra, om det inte innebär ständiga tunga lyft och/eller snedbelastningar på ryggen. Lagom ansträngande jobb bygger upp musklerna så de fungerar stödjande för ryggraden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).