Före och efter jobbet

Utökad B-behörighet 2013

11 inlägg 10021 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utökad B-behörighet 2013

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192275 Såg att det blir nya körkortsregler 2013.

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork ... origheter/

Om jag förstått reglerna rätt så kan jag med utökad B-behörighet köra
en VW Tiguan Track & Field och dra 2500kg.

Bilen väger 1651kg och får max dra 2500kg.
Totalvikten blir då 4151kg.


Vad har jag rätt att köra på vanlig B-behörighet efter 19 januari 2013?
Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med totalvikt av högst 3,5 ton och ett släpfordon som är kopplat till sådan bil om

släpfordonets totalvikt inte överstiger 750 kg eller
bilens och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.
Nuvarande krav på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort.


Med ett vanligt B-körkort får
en VW Tiguan Track & Field och dra 3500-1651=1849kg.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utökad B-behörighet 2013

Jeep  
#192286 Fast du måste göra en ny uppkörning (teori+praktik) :-)

Avatar Fallback

Re: Utökad B-behörighet 2013

Hema  
#192291 Från och med 19 Jan 2013

Vanlig B = Man räknar endast totalvikter. (tjänsteviktstänket försvinner)
Utökad B = Max 4250kg (totaltvikt bil + släp) kräver endast uppkörning och kostar 800:-
Nya BE = Totalvikten på släpet max får vara 3500kg
Gamla BE = Där är det dragbilen som bestämmer hur mycket du får dra.

Zalman: Om draget på en VW Tiguan Track & Field klarar det (ibland av miljöklassning sätter tillverkar på "sämre" draganordningar. Om du då byter så får du se till att du inte går miste om ev. skatterabatt. Samt att tågvikten (F.3 del1 regbevis) på registreringsbeviset, alltså den totala fordonskombinationen inte överskrids (högsta sammanlagda bruttovikten för bil och släp)

Har citerat en del från detta dokument som jag fick då jag var på ett informationsmöte.
Bild

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/Kora-personbil-eller-latt-lastbil-med-slapvagn/

Även andra förändringar som kommer att ske http://www.korkortsportalen.se/Upload/dokument/Ovriga_dokument_TS/Nya%20k%C3%B6rkortsregler%20januari%202013/120224_de%20nya%20beh%C3%B6righeterna.pdf

Användarvisningsbild

Re: Utökad B-behörighet 2013

Jeep  
#192299 Från körkortsportalen:

Prov
För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Du kan även göra körprov för utökad B vid samma tillfälle som det vanliga körprovet för B. Körprovet genomförs då i två delar, den första delen innehåller körning med enbart en bil och den andra innehåller körning med tillkopplat släp. Både kunskapsprovet och körprovets första del (för B-behörighet) måste vara godkända för att du ska få gå vidare och genomföra den andra delen. Körprovet för utökad B-behörighet ska genomföras med en personbil eller lätt lastbil med en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg samt ett släpfordon med en totalvikt över 750 kg. Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Du måste själv tillhandahålla en sådan fordonskombination. Bilen måste även ha godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena.


För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort.

Användarvisningsbild

Re: Utökad B-behörighet 2013

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192306 Jag fick ta BECE vid värnplikten men har inte kört lastbil sedan dess. Dock har det varit värdefullt att veta att man kunnat dra allt som gått att koppla efter bilen.

I och med denna förändring kanske man klarar sig med BE i framtiden, eller ska man be om att behålla CE fast man inte har nytta av det?

Användarvisningsbild

Re: Utökad B-behörighet 2013

Jeep  
#192311 Fler bokstäver är alltid bättre än färre... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Utökad B-behörighet 2013

grotförare  
#192349
Zalman skrev:Såg att det blir nya körkortsregler 2013.

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork ... origheter/

Om jag förstått reglerna rätt så kan jag med utökad B-behörighet köra
en VW Tiguan Track & Field och dra 2500kg.

Bilen väger 1651kg och får max dra 2500kg.
Totalvikten blir då 4151kg.


Vad har jag rätt att köra på vanlig B-behörighet efter 19 januari 2013?
Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med totalvikt av högst 3,5 ton och ett släpfordon som är kopplat till sådan bil om

släpfordonets totalvikt inte överstiger 750 kg eller
bilens och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.
Nuvarande krav på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort.


Med ett vanligt B-körkort får
en VW Tiguan Track & Field och dra 3500-1651=1849kg.




va jag har för mig mig så är tiguan lite tyngre i totalvikten (ca 2200 kg) å de är den som man måste räkna på å inte tjänstevikten så då får du bara dra runt 2 ton efter den.

Avatar Fallback

Re: Utökad B-behörighet 2013

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192353 "va jag har för mig mig så är tiguan lite tyngre i totalvikten (ca 2200 kg) å de är den som man måste räkna på å inte tjänstevikten så då får du bara dra runt 2 ton efter den."

Du har rätt, Tiguanens totalvikt är 2250kg.
Därför får den dra 4250-2250=2000kg med utökad B-behörighet.

Men med BE-kort så får den dra 2500kg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utökad B-behörighet 2013

Hema  
#192355 Zalman: Ja om draget är godkänt för det.

Jeep:
För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort.


Från och med 19 Jan så ska man räkna på totalvikter inte tjänstevikter, samt att det inte krävdes teori för utökad B. Jag kanske bara missförstod dig, men ville bara vara övertydlig.

Användarvisningsbild

Re: Utökad B-behörighet 2013

Jeep  
#192358 Jag tycker att kraven på uppkörning är otydliga för en som redan har B-kort.

Här står det om kraven på ekipage för uppkörningen:

Krav på fordon som får användas vid körprov för utökad B-behörighet

2012-10-09.

Körprovet för utökad B-behörighet ska genomföras med en personbil eller lätt lastbil med en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg samt ett släpfordon med en totalvikt över 750 kg. Bilen ska ha godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena. Du måste själv tillhandahålla en sådan fordonskombination.

Fordon som används vid provet ska vara tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt vara lämpligt för trafik. Såväl bil som släp måste vara registrerade i Sverige och får inte vara belagda med körförbud. Du ska visa upp de senast utfärdade registreringsbevisen vid körprovet. Du får inte göra prov i ett utryckningsfordon eller i en begravningsbil. Fordonet får heller inte vara lastat med djur eller med farligt gods.

Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och vara utrustad med huvudstöd för framsätena.

Bilen ska vara utrustad med kopplingspedal och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlat fordon.

Om du saknar körkort med behörighet B måste du göra körprovet i en bil som är utrustad med dubbelkommando för färdbromsen och extra invändig backspegel för passagerare i framsätet.

Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten. Släpfordonets lastutrymme ska ha formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används. Lasten ska vara förankringsbar och av styckegodskaraktär.

Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Du måste använda samma fordon under hela provet


Rent praktiskt så verkar det vara väldigt likt hur det gick till att få BE-kort tidigare...

Användarvisningsbild

Re: Utökad B-behörighet 2013

totte  
#192367 Tiderna förändras. För att ta trafikkort 1972 gällde ett teoriprov och en ganska begränsad tur i en personbil vägande över .... kg (vad det var minns jag inte), en Volvo Duett räckte. Sen fick man köra alla kombinationer av lätta och tunga fordon med eller utan släp i yrkesmässig trafik.

Utan det kortet fick man faktiskt ändå köra nästan vad som helst på vanligt körkort, om det bara inte var yrkesmässigt, dvs att man fraktade nåt åt andra. Som anställd på en firma kunde man alltså köra tung lastbil med stort släp, om man bara fraktade firmans egna grejor, för det var inte yrkesmässig trafik. Att köra personbil mot ersättning på vanligt körkort var däremot kriminellt.

På nåt vis kan jag inte tycka att det är fel att behörigheten numera avspeglar vad man får köra och inte åt vem. Sen att reglerna ibland blir rätt knepiga och överbyråkratiska, tja det är väl nåt man alltid får leva med i många sammanhang.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).