Före och efter jobbet

Betyg hur viktiga är dom för er?

8 inlägg 4638 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betyg hur viktiga är dom för er?

NomagS  
#170929 Hejsan satt och funderade på hur avgörande ett betyg är för att få t.ex provanställning osv?
gör ett högre betyg att ni visar större intresse för den jobb sökande? och vilka ämnen anser ni vara viktiga att ha högt betyg i??

detta är en fråga kring nyskolade som vill komma ut i arbetslivet :)

Mvh NomagS



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Betyg hur viktiga är dom för er?

Robertberg  
#170940 Jag är född -91, gick Bygg/Anläggning och tog studenten 2010.
Av 22 elever i klassen var jag bland dem tre som hade bäst betyg.
Började på nytt jobb i tisdags, på ett av de större byggföretagen i Sverige
Visade inte upp ett enda skolbetyg innan jag fick jobbet.

Jag tror att intresse och engagemang inför jobbet är viktigare än betyg, som jag ser det lär man sig inget vettigt i skolan ändå..
Går man en praktiskt linje ska man ha bra betyg för att kunna plugga vidare när man tröttnat på jobbet, så man inte står utan möjligheter att komma vidare.

Avatar Fallback

Re: Betyg hur viktiga är dom för er?

NomagS  
#170941 okeej :) fördjupar frågan lite mer då :) vi har juh skotning skördning osv som är praktiskt. ett bra betyg i maskin körning måste väl betyda nånting även virkesbehandling och dylikt är viktigt med men i och med att många vill att man ska kunna producera redan när man kommer ur skolan måste juh ett högt betyg i körningen visa att man kan nånting iaf :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Betyg hur viktiga är dom för er?

NomagS  
#170943 Men om betygen inte är värdefulla så kunde man juh likaväl skippa skolan och börja jobba direkt efter nian?? själv är jag en sån som brinner för att jobba med det mesta inom skog dock ej plantering som är förjävla tråkigt :P men röjning huggning maskinkörning osv är inga problem att hålla på med :)

Tror de är så att man måste visa framåtanda och vilja på att utvecklas för att lyckas. och behandla sina arbetskamrater o chefer med respekt annars blir man inte långlivad inom yrket.

en kompis till mig var på praktik hos en anläggning/entreprenad och chefen där testade han genom att ge han skitgöra i början för att se om han var villig att arbeta sig uppåt. men han tröttnade efter tre dagar o bytte så på 6 veckors praktik har han praktiserat ca 7 dagar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betyg hur viktiga är dom för er?

opekka  
#170946 Jag har anställt ett antal personer genom åren, dock inte inom skogsbranschen.

Betyg är viktiga när man ska ut på arbetsmarknaden. De behöver inte vara av toppklass men om de genomgående är riktigt dåliga eller inte kompletta blir jag starkt tveksam.

Annars väger ***all*** form av arbetslivserfarenhet tungt. Det kan vara nästan vad som helst, bara det är ett jobb. Jag anställer hellre den yngling som jobbat i butikskassan, städat på vandrarhemmet, sålt jordgubbar, planterat skog eller vad som helst – än den yngling som aldrig ens sommarjobbat.

Engagemang i föreningsliv är bra att redovisa, både som deltagare och ledare. Det som visar att du kan ta ansvar ska tas upp upp i ditt cv.

Föreningsaktivitet eller arbetslivserfarenhet gör också att du får referenser som du kan använda i ditt cv.

Referenser kan också väga upp dåliga betyg. Det väger tungt om en arbetsgivare säger att "den här killen/tjejen fixade inte skolan, men när det gäller att jobba kan du lita på honom/henne".

Avatar Fallback

Re: Betyg hur viktiga är dom för er?

NomagS  
#170947 Det förekommer juh ett fenomen som kallas skoltrötthet som tyvärr är vanligt :/ på min skola har vi endel tunga kurser som suger musten ur en och framkallar denna skoltrötthet som gör att man inte är intresserad eller överhuvudtaget vill se en bok.

trots att detta sägs vara en praktisk linje är de på tok för mycket plugg på bland annat svenska engelska samhällskunskap osv det jag vill lära mig om är skogen det andra gick vi igenom 7-8-9an så de blir lite uttjatat o göra typ samma saker igen vilket leder till dåligt betyg för att läraren inte tycker att man presterar tillräckligt.

Våra teoretiker på skolan verkar inte vara villiga att ändra sin utlärningsmetod från tavelryttare till nåt mer praktiskt som man kan tycka är ett kul sätt att lära sig på än att sitta o skriva sida efter sida med skrivkramp som följd.

men men jag personligen tycker att dom skogliga ämnena väger tyngre. visst engelska osv är bra att kunna men dom flesta kan juh grunderna i det med och då skulle de väl vara bättre med skoglig engelska för våran del då man kommer jobba i skogen men kan inte ett skit om de på engelska?

så om man då vill kunna nån skoglig engelska får du hitta matrial o plugga själv o då blir de i princip ett ämne till som man ska traggla in ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Betyg hur viktiga är dom för er?

snubblaren  
#170953 Hur viktiga är certifikaten/gröna korten för er entrepenörer typ natur och miljövården, gallring, slutavv, föryngring, samt guldkortet?

Avatar Fallback

Re: Betyg hur viktiga är dom för er?

NomagS  
#170978 tror dom är viktiga om man kör i certifierade skogar osv är inte så insatt i det ännu ;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).