Vedproducent skrev:Vedproducent skrev:r93 skrev:
Men staten får ju in 78 miljarder extra tack vare höjningarna, show me the money! Borg.
Var har du fått dom siffrorna ifrån? Vet inte hur mycket det är men det kan jag säga att det är inte i närheten av sanningen i alla fall.
Hittade faktiskt lite siffror för år 2010
Energiskatt bensin 13 miljarder 479 miljoner.
Koldioxidskatt bensin 10 miljarder 671 miljoner.
Så tack vare höjningarna då cirka 15 % blir det 3,5- 4 miljarder och inte 78 miljarder.
Samtliga punktskatter inkl tobak, alkohol mm uppgick till 119 miljarder.
Sorry! Du har rätt.
Jag läste det på dagens industri, men blandade ihop siffrorna 78 miljarder blir bruttointäkterna för bensin & diesel, detta var när priset låg runt 15:30, så nu blir det väl lite mer.
Men jag tycker fortfarande att billisterna pungslås, vi med två bilar i hushållet betalar oerhörda mängder skatt.
Det finns inte heller några vettiga alternativ, än.... Gengas? för oss skogsägare vore det fint!
Batteribilar: Batterier är ju miljöfarligt utav helvete, dessutom håller dom inte länge, plus att dom är tunga.
Hybridbilar: är väl ganska vettigt, men soppa behövs.
Etanol: Förstör brasiliens regnskogar, samt att halva världen svälter & då ska vi göra drivmedel av mat. Har dessutom läst för länge sedan att för att tillverka 1 liter etanol går det åt 1.4 liter annat drivmedel. (detta var flera år sedan och tekniken är säkert bättre idag.)
Gasbilar: Vi har två gasbilar på jobbet, funkar fint men är otäcka att tanka, men jag är för dåligt insatt i gastillverkningen. Kan gasen ersätta bensinen?
Bränsleceller: Var på tapeten för några år sedan, nu helt tyst?
Eller blir det så att alla tillslut kör diesel, diesel finns det väl många variationer av RME, talldiesel, kol kan man tydligen göra diesel av, havsalger........