Före och efter jobbet

Arbetsskador/ slitage på kroppen

8 inlägg 4989 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbetsskador/ slitage på kroppen

neslund  
#153693 Lite svårt att veta vilket forum jag skulle lägga tråden i men vi provar här.

är en snickare som funderar på att börja i skogen,byggnadsarbetare är ett lite för fysiskt arbete för att kroppen min ska orka. har haft lite problem i knäna efter för mycket jobb på knä och lite värk i ryggen efter för mycket (rygglyft) och arbete ovanför huvud. min fråga är om det är många som har problem med värk i kroppen som kör skogsmaskin. förstår att de tär på axlar å så, men om det är ett generellt problem som får folk att sluta köra?

Vore lite roligt med lite kommentarer från erfaret folk som vet vad dom pratar om innan man ger sig in på skogsmaskin förar jobbet.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Arbetsskador/ slitage på kroppen

Mäki  
#153694 Hej och välkommen till forumet.
Det är klart att det finns slitskador i detta yrke också som i alla andra.
Det är ett väldig monotont arbete så vissa skador kan uppstå men om man försöker att vara ute ur hytten på pauser och så vidare så hjälper det mycket.
Jag har från tidigare arbeten dragit på mig ryggont och det har inte blivit värre av detta jobb i alla fall.
Dagens maskiner som har nivellerande och med svängande hytter så hjälper till mycket.
Sedan vilka spakar man har så kan också bidra till en bättre arbetsmiljö.
Tidigare när jag körde en maskin utan stol nivellering så hade jag oftare i ryggen men när jag började köra en maskin med nivellering så blev ryggen mycket bättre ända tills stolen gick sönder då blev också ryggen "söndrig" tills stolen blev reparerad.

Men största orsaken till att folk måste sluta köra på grund av sjukdom är väl psykisk orsak.
Detta jobb är otrolig krävande psykisk du har en massa saker som du måste hålla reda på och sköta om och kontrollera och sen skall du .... ja du kanske förstår.
Till råga på allt så skall du prestera otroliga m3 virke dagligen.

Nu är det skördare jag pratar om efter som det är det jag kör och stor trivs med

Användarvisningsbild

Re: Arbetsskador/ slitage på kroppen

finskpinne  
#153698 Nog finns det alltid dom som yrket inte passar för men för dom allra flesta så går det nog bra. Och många fler skulle nog klara sig utan sjuka axlar och nackar bara dom skulle röra på sig lite på fritiden och inte bara ligga på soffan. För om man tillbringar hela sin fritid på sofflocket så tror jag nog att man kan få problem med kroppen oberoende av vad du jobbar med. Sedan om du kan hitta en arbetsställning som passar just din kropp och lägger ner lite tid på att justera spakar och stolen så hjälper det mycket, och viktigt är att ta små pauser med jämna mellanrum. Detta märkte jag tydligt när jag slutade röka för några år sedan. När jag rökte så steg man ofta ur hytten och tog en rökpaus men när jag slutade röka så försvann även dessa korta pauser, så nu tar jag en liten bensträckare ungefär en gång i timmen och för mig fungerar det bra.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsskador/ slitage på kroppen

neslund  
#153702 Mäki

tack för svar, klart rör man sig mellan varven så funkar det bättre. Sen trivs man med sitt jobb så kanske man skiter i lite värk här å där. har under mitt nuvarande jobb fått lära mig hantera stressen för man har ständigt piskan i ryggen. har mest funderat på att köra skotare så där är det kanske lite mindre att tänka på än i skördaren men samtidigt en hel del.

stortrivs i skogen, är väll en anledning varför jag söker mig dit, samt är en liten enstöring av mig så ensamheten i maskinen skadar inte ;)

finskpinne

okey ja motion på fritiden gynnar nog dom flesta yrken, känner själv hur mkt piggare man blir av att tex bara promenera på kvällarna. men vad sägen arbetsgivarna om att man kliver ur hytten lite nu å då för att röra på sig, man läser ju ofta om hur pressad tid det är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetsskador/ slitage på kroppen

Mäki  
#153705 Att stiga ur hytten och sträcka på dig så ökar bara prestationen så den arbetsgivare som inte förstår det skall inte ha anställda.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsskador/ slitage på kroppen

finskpinne  
#153707 Nu menar jag ju inte att man ska ta 15 minuters tupplur varje timme utan det handlar bara om att röra på sig en minut för att få igång blodcirkulationen i kroppen. Jag brukar samtidigt gå en runda runt maskinen och kolla så allt är i skick, man kan lätt upptäcka en spricka nånstans eller en slang som är lite dålig. Och ser man såna saker före det hinner braka sönder helt så kan man spara massor med pengar, plus att man får sig själv en liten paus. Som entreprenör så skulle jag aldrig hindra en anställd från att ta korta pauser så länge han/hon gör sitt jobb effektivt resten av tiden!! Men alla är väl olika, så du får väl försöka hitta en arbetsgivare med lite förstånd!! Eller så blir du själv företagare och bestämmer helt och hållet över dig själv och när du går ut och sträcker på benen!!

För det handlar inte bara om så mycket kubik som möjligt utan det handlar om att göra ett så gott jobb som möjligt, hela dagen. En entreprenör som tvingar fram mycket kubik men som lämnar hemska resultat efter sig i gallringar är ganska snabbt utan jobb, för rykten går snabbt!! Speciellt i dagens läge med alla dessa sociala medier... :grin:

Avatar Fallback

Re: Arbetsskador/ slitage på kroppen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153708 Du får väl ta med dig ett verktyg av något slag, gå runt maskinen och se bekymrad ut. :-?

Användarvisningsbild

Re: Arbetsskador/ slitage på kroppen

neslund  
#154001 okey det låter ju rimligt, haha de va smart..kan ju frambringa lite frågor från medarbetare när man gått några svängar varje dag runt maskin med verktyga :)

ju mer ja läs runt här på forumet desto mer sugen bli ja på å få lite tid i en maskin å prova på!!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).