Renovering av våra ekonomibyggnader

 Svara  168 inlägg  93518 visningar  20 följer
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#126764 Jag har inte skrivit dit några mått på kantbalken i skissen för jag minns helt enkelt inte dom. men kantbalken blev nog omkring20-25cm hög och ungefär samma djup. Minns heller inte cc måtten (centrum till centrum måttet) på armeringen i kantbalken och byglarnas avstånd...
Plattan blev 10cm tjock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#126808
molnia skrev:kan tänka mig att om stenarna är mycket mindre så kan det kanske hända.

Tänkte detsamma en stund efter min förra post.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#126863 Vi skulle ju bygga ett slacktytrymme i en del. Då ville vi ju ha fall på den ytan mot golvbrunnen. Problemet med gjutningar vid olika tillfällen är om man inte har armering mellan den nya och gamla gjutningen, då blir det en svag punkt. När vi gjorde fallet hade jag lagt ut armeringen i hela utrymmet, även där det inte skulle vara fall. och så tog vi 4" brädor och ritade på armeringen på den och sågade ett spår i brädan för varje armeringsjärn. Brädorna såg då ut som en jättestor kam. dessa brädor satte jag som form och göt en ram ca 5cm bred där väggarna skulle vara i slaktutrymmet. Det göt vi med egenblandad betong. sedan när formen var borta hade vi en fin ram runt hela golvbrunnen. Eftersom armeringen gick rakt igenom den egenblandade gjutningen så blev det inte en svag pungt. Golvbrunnen göt vi ju även fast med den egenblandade betongen.Om inte jag minns helt fel ska jag ha gjort så brunnen ligger ca4cm lägre än ramen. Det innebär ju dock att på tvären i rummet så är fallet mycket bra men längst in i rummet så är fallet mindre då avståndet till brunnen är längre. Men tanken var att flå, och hänga upp djuren över golvbrunnen. Längst in ska något kylskåp stå.
ladugård förgjutningen.jpg

När den stora gjutningen var dax tog vi och så kallat "stockade" fallet mot golvbrunnen med fabriksbetongen. Det innebär att man drar betongen jämn med en bräda, vid detta tillfälle vilande på golvbrunnen och betongramen. Fast man drar även brädan i sidled så blir det lättare att få ut betongen och om man bara drar brädan på tvären så blir det väldigt repig yta. Alltså man flyttar brädan på tvären och "skakar" den längsled ca5-10cm för att få snyggare yta.
2007_0929bröllop_snickar_mm0113 liten.jpg

Vi tog även och göt in en lyftögla i golvet för att kunna fästa skinnet på tex rådjur och winscha av det istället för att flå råduren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#126868 Det finns 2 sätt att få betongen i rätt höjd när man gjuter en platta. Antingen med laser eller en vibrobalk. ska man bara ha en helt plan gjutning och godkänner lite svackor/knölar( (vinna lite tid på en snabbare arbetsätt) så kör man med en avvägningslaser. dvs man har en givare som sitter på ett stativ utanför plattan/gjutningen och en mottagare som sitter på en platta för att kunna få veta hur man ligger i höjd.
2007_0929bröllop_snickar_mm0118liten.JPG

På bilden ser ni att manen till höger vibrerar med en vibrostav, det är främst för att få bort luften i betongen. Är betongen lagd för högt så vibrerar han lite till så flyter betongen ut men är det för lågt så får han hjälp av andra att skyffla dit mer betong. När gjutaren är nöjd med höjden så får en person ta en så kallad sloda, det är en aluminiumbräda på skaft. Den lyfter man in så långt man når eller får skjuta den framför sig. när man ska dra den mot sig så får man rycka den fram och tillbaka, några cm mot sig och någon ifrån sig tills slodan är tillbaka hos dig. Det gör man för att skaka ut betongen och undvika små svackor och knölar i betongen.
ladugård sloda.jpg

Det finns även en laser som man kan gjuta lutningar med, så kallad tvåfallslaser. Man ställer in på givaren hur många % lasern ska luta. ska man gjuta fall mot en ränna så behöver man 2 st tvåfallslaser, en på vadera sida av rännan men man kan inte ha bägge givarna igång samtidigt för då får mottagaren spelet. (jag har inte gjutit en platta med fall och använt mig av en tvåfallslaser men förstått i teorin hur man gör.)

Det andra alternativet är att man använder en vibrobalk. vanligtvis använder man det vid fallgjutningar och vilar då på golvbrunnsrännan i ena sidan och profiler med en plastyta i andra sidan så drar man balken som det sitter en vibrator på längs med profilen och rännan som ligger i olika höjd för att få fall. Profilerna och rännan är fastgjutna dagen innan så dom inte flyttar sig när man drar vibrobalken på .När man har vibrobalk behöver man inte "sloda"
Vibrobalksgjutningar blir mycket bra gjutningar utan gropar/knölar.
ladugård gjutning.jpg

sen kommer man till att glätta/köra helikopter. första gången brukar man ha en hel "plåttalrik" under som man fäster i dom 4 vingarna som annars slipar ytan.
2007_0929bröllop_snickar_mm0128liten.jpg


Ytan ska vara så pass hård att man bara sjunker ner ca 5mm med skorna när man glättar.Vid en varm sommar ska man vara uppmärksam att betongen brinner mycket snabbt.
Minimum är +5 grader, är det kallare så ska man inte gjuta om man inte tillsätter värme för att betongen ska brinna. Sedan när man har kört med ståltalriken under helikopter/glättaren så kan man köra över med vingarna dvs utan ståltalriken under. Ju fler ggr man kör desto hårdare yta får man.
Senast redigerad av molnia fre 22 apr 2011, 20:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#127021
färdig platta.jpg
Dom gamla stående betongringarna som var golvbrunnar innan i ladugården var skadade i kanterna och så kom vi lite högre än dom så jag satte en plåt inuti som en form. Betongen växer ju upp lite på formen av kapillärkraft så jag fick ta med en lite betongslip och slipa till fallet omkring dom 2 gamla brunnarna när betongen var hård. Vi tog och gjorde ett så kallat "lokalfall" omkring brunnarna när vi göt plattan, dvs lasern bestämde nivån omkring brunnen men 50cm i radie omkring brunnen lät vi det luta och slipade där till det för hand med ett "stål" här kallat för "svärd"; http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-28520.aspx medans det fortfarnade var mjukt. se bild nr 41

Det "stålet" slipade vi till kanten mot alla stenarna vid ytterväggen. Då låg vi på varsin frigolitskiva för att inte göra märken i plattan, hade 2 frigolitskivor var och förflyttade sig på det viset längs med ytterväggen. Att kalla det för slipa är lite felaktigt, man snarare slätar/putsar till betongytan innan den hårdnar.Men precis som man säger att man "stålslipar" med en glättare/helikopter så säger man att man slipar med ett handstål/svärd.
Den nya golvbrunnen i slaktrummet var inga problem med fallet eftersom där inte gick upp någon form.
Färdig platta 2.jpg
Närmast i bild så syns ramen som vi göt innan, blir ju lite nyansskillnad på egen och fabriksbetong. Längst in i lokalen kommer vattnet in genom golvet och så blev det en lite nyare och större elcentral och en enkel kabelstege på stålbalken.

Här efter kommer jag att kalla ladugården för verkstaden eftersom snickarverkstaden blir så långt att skriva :grin:
Jag tyckte det skulle vara trevligt att ha en plan/rikthyvel i den nya verkstaden. Jag hittade en begagnad kombimaskin på andra sidan av Sverige.
Sajo i delar.jpg


För att göra en lång historia kort; satt i en sittlift i Österrike med en ny bekantskap. Och innan vi hade hoppat av liften och åkt lite snowboard så hade jag fått en spånsug om jag bara kom och hämtade den i Västerås.
Så det blev en resa dit och hämtade den.
spånsug på kärran.jpg

Skulle jag ta hål i taket i verkstaden och låta den stick upp till höskullen?
Men då kan man inte använda den delen av höskullen och väsnas kommer den säkert också att göra.
Om man skulle bygga ut?...To Be Continued......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#127040 Bra info om gjutning.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#127043
Slurfi skrev:Bra info om gjutning.

Jag försökte komma ihåg så många riktlinjer som möjligt och försöka förklara så helt okunniga förstår hur mycket arbete det är att göra det ordentligt. Är som sagt inte betongare/proffs utan jobbar som snickare med betongerfarenheter så det finns säkert någon felaktighet med i texten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#127220 Vi köpte en vanlig slagport, vill minnas att en hade måtten 230x230. Billig dörr för lantbruk men mer snetorkad karm har jag inte varit med om. Fick sätta extra mycket karmskruv för att "vrida" tillbaka den. Vanligtvis sätter man 4st i en linje längs med karmen per sida vid normalhög dörr(ca210cm). Vill minnas jag fick sätta 6 eller 8st och sätta 2 skruvar i bredd så inte karmen vred sig.
verkstad dörrar.jpg
Nu när dörren blev så stor så fick vi in släpkärran där. Perfekt när man kör hem några skivor att kunna rulla in den in i verkstaden och där lasta av dom.

snickarverkstad sajomaskin i bitar.jpg
Monteringen av sajon gick i bra, dom stora bitarna var inte svåra att förstå hur dom skulle vara. Fick dock några småbitar över. Så jag ringde runt och hittade en som hade en likadan i trakterna. Så jag åkte och tittade på den och fick råd. Dock hade vi problem med motorn, säkringarna gick och något fel kunde mätas fram.Kopparlindningen var fel på 1 fas. Motorn lämnades in för omlindning av koppartråden och så monterade dom även en ny y-d start så motorn gick att starta på mindre säkringar. Anledningen jag inte köpte en ny motor istället för att linda om var att den var speciell med en genomgående axel och en remskiva på vardera sida.

snickarverkstad liten.JPG
Det blev ett utbygge. Gjorde en ganska hög sockel med lekablock men det passade in med den höga sockeln som fanns på baksidan av ladugården/verkstaden. Eftersom spånsugen är 3,4m hög s blev det knepigt att bygga rummet först. Murade upp socklarna och reglade upp gavlarna innan vi lyfte dit den. Sedan byggde vi framsidan och la på takbjälkarna och taket. Hade lite hopplock av material till ställning, stål från industriställ men även en del virke. Spånsugen lyfte vi på plats den 16 nov 2007.
spånrum från gavel.jpg
Jag ville inte bygga ett för flackt tak för att snöraset från logen inte skulle bli liggandes på utbygget. Utbygget fick pga utseendet hånnamnet "fågelholken" Men när snön rasar från logen så blir det inte liggandes på utbygget, dom 2 senaste vintrarna har ju varit snörika men bygget står än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#127300 Var fick du motorn omlindad?

Fågelholken, det var lite roligt namn :smile: fast man vill nog inte se en fågel i samma skala som holken :shock: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#127351
åberg skrev:Var fick du motorn omlindad?


jag lämnade in motorn hos Bevi i blomstermåla. http://www.bevi.se/
Har för mig att jag betalade 6200 för omlindning ink YD start monterat, vill minnas att YD;n kostade ca 900 eller nått därokring.
sajo A1.jpg

denna bild är tagen 26 april 2008

åberg skrev: Fågelholken, det var lite roligt namn :smile: fast man vill nog inte se en fågel i samma skala som holken :shock: :lol:

Usch vilken övergödd talgoxe det skulle vara.... :grin: Jag själv kallar rummet för spånrummet. Inte lika kul kanske.... :wink:

Hm hittade visst inte någon bild på datorn på bygget(holken) när det var klart... får komplettera med det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#128515 Såg att jag inte hade nämnt något om kemikalierna som man kan hälla i betongen.

Dessa typer kemikalier känner jag till men det finns säkert fler:

"flyt" Det gör betongen mer lös och lättare flyter ut till en slät platta. Man kan tycka att det bara är att blanda betongen lite blötare så det rinner ut mer. Men ju mer vatten man har desto svagare blir betongen. Flytet kan man hälla i när betong bilen är på byggplattsen, Dom brukar ha tror det är 5 liters dunkar med sig som dom han hälla i. Sedan kör dom lite extra med rotationen på behållaren på betongbilen så sprider det ut sig.
Vi hade det i när vi göt hemma, betongbilens ränna nådde inte ända in i ladugården så för att lättare få ut betongen dom sista metrarna så la vi i flyt och krattade/skyfflade ut betongen

"fördröjare" Om det är mycket varmt eller långt att frakta betongen kan man tillsätta en kemikalie som gör att det dröjer innan betongen börjar brinna. Denna blandas i på fabriken.

Har även för mig att det finns någon kemikalie för kallt väder. Har sett en gjutning som gjordes när det var för kallt. Och betongen blir skör och otroligt dålig. Så gjut INTE när det är för kallt utan att tillsätta värme, ett presenningstält med värmefläktar eller liknade.

Det finns även en betong som man inte behöver vibrera för att få ut luften ur, någon dyr kemikalie ligger bakom den egenskapen.

Har varit med om att få spruta en vätska på plattan innan man glättar/stålslipar för att det inte ska bli torrsprickor. När betongen torkar snabbt på sommaren så kan det bli sprickor i ytan som denna ska motverka. Finns säkert även en variant som blandas i på fabrik så man inte behöver spruta på plats. Vanligaste/billigaste sättet att slippa torrsprickor är att vattna plattan när man har stålslipat så den hela tiden är fuktig dom närmaste timmarna medan det brinner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128534 Om man vill få betongen vattentät eller eldfast kan hälla i natriumsilikat vid tillblandningen. Det går tydligen även att använda vid slipningen.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#130436 Det var ett tag sedan jag skrev något. Men jag tänkte ta en bild på fågelholken så som det ser ut i dag och upptäckte att som vanligt så hade jag någon liten detalj kvar att fixa på arbetena jag gör.
Så jag få väll tacka skogsforumet för att peppa mig till att göra klart detta så jag kan visa er hur det blev.
Spånrum.jpg

Foder kring dörr saknas ju och puts på sockeln sen var den begagnade dörren jättedålig när jag tittade närmare på den. Så har man inte tillräckligt jobb så skaffar man sig.... Dörren hakade jag av för att lägga ny faner/panel på. Rotade runt i ek virkeshögen och hittade bitar som hade vuxit ca 500 meter från ladugården, härligt! igång med maskinerna!
maskin.jpg
som ni ser så är inte spånsugsystemet 100% klart. Skäms lite för dom knähöga drivorna...har gjort mig en billigt stativ till överhandsfräsen.
dörr.jpg

Den blir ju så snygg så det är nästan lite synd att den kommer sitta på baksidan av ladugården/verkstaden, men jag har inte någon annan dörr att ersätta denna med...
Känns skönt att jag har kommit igång med dessa glömda arbeten. Man går inte så mycket där på baksidan så man ser inte det varje dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#130460
molnia skrev:Den blir ju så snygg så det är nästan lite synd att den kommer sitta på baksidan av ladugården/verkstaden, men jag har inte någon annan dörr att ersätta denna med...

Att ha onödigt fina grejer, det är väl det som kallas lyx. :smile:

molnia skrev:Så jag få väll tacka skogsforumet för att peppa mig till att göra klart detta så jag kan visa er hur det blev.

Tack själv, det är idel trevlig läsning här.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

 
#130955
åberg skrev:Tack själv, det är idel trevlig läsning här.

Mycket roligt att höra
Jag hoppas denna tråd ska ge ett och annat tips, även få tips själv.. och att det inte blir en "titta så duktig jag har varit tråd", för då får ni gärna klaga :grin:

En sak som höll på att bli galet med dörren var att jag sågade 11 panelbitar att täcka den med och då blev det så tätt mellan ribborna så jag höll inte på att få plats med trycket(handtaget) emellan ribborna. Men med lite vilja så gick det bra. Har inte beklätt en dörr tidigare så jag körde efter eget huvud; sågade panelen 8mm tjock,81mm bred och ribborna 9mm tjocka och 36mm breda. Limmade (vet inte om det var rätt gjort, vi får se) och skruvade fast allt. Jag hade lite knepigt att hitta tillräckligt små 3,5x40mm skruv för utomhusbruk och testade först med förnicklad mässingsskruv. Och dom gick gärna av så jag övergick till rostfri (eller nått sånt) skruv med kulle för utomhusbruk.

se bild nr 51;
Eftersom jag inte har planerat att köra någon vagn eller kärra genom dörren så valde jag att lyfta upp den ca 15 cm och få en "snubbeltröskel". Men som sagt går ju inte ut genom dörren mycket. Nu kommer dörren leva i några år mer då tröskeln inte är direkt mot plattan. Jag ska ersätta brädan under tröskeln med en gjutning men brädan sattes dit inför vintern så snön inte skulle yra in.
Senast redigerad av molnia sön 15 jan 2012, 22:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Försäkra ekonomibyggnader eller inte? av Tosca - ons 01 okt 2014, 20:34
i Skogsfastigheter
13 svar
5084 läst
av Mangan     
tor 02 okt 2014, 20:56
Renovering 346 av jpskog - mån 03 mar 2014, 10:42
i Motorsåg och handhållet
14 svar
5675 läst
av palbin     
tis 04 mar 2014, 19:10
hva 242 xpg cat renovering av jd6630 - lör 23 jul 2011, 17:31
i Motorsåg och handhållet
5 svar
2367 läst
av jd6630     
lör 23 jul 2011, 20:21
Renovering av hva 242 xpg cat av Teknikern86 - sön 08 maj 2016, 20:40
i Motorsåg och handhållet
1 svar
1297 läst
av SawTroll     
mån 09 maj 2016, 19:24
Renovering på valmet 502 av maltejonsson - tor 13 okt 2016, 15:03
i Traktorer och processorer
0 svar
1138 läst
av maltejonsson     
tor 13 okt 2016, 15:03
Annonser