Servicebyggnader

Ja då var det dags att ta tag i renovering.

21 inlägg 12842 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

ulfgustav  
#491960 Bila gamalt golv i ladugård brukar gå lätt. Räcker med 230v maskin. Brukar vara procentat med mkt sten.[/quote]

Ofta är gamla golv gjutna med så dålig betong att man enklast slår sönder det med slägga och korp. Man blir lite svettig men det går bara bra. För egen del så tog jag ner både de murade väggarna och betong golvet med slägga och korp

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

Robertberg  
#491992 Ja jag skulle nog känna på golvet med spett/slägga/korp först. Gör en bedömning utefter det, det kanske går lättare än befarat?

Användarvisningsbild

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

molnia  
#492042 Kolla om det inte är orimligt att få in något fordon att köra ut massorna med. Vi öppnade upp dörrhålet uppåt lite å fick in en mf 35:a med skopa bak. Men en midjestyrd minilastare eller bobcat gör mkt. Vi fick ut säkert halva golvet på en dag när vi hade en minilastare över en helg.

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

husqvarna_med_sthil  
#492957 Naturligtvis har jag läst din tråd Molnia, mycket intressant, ger också stöd. Jag har lyckas få tag i en av de grabbar 60+ som var med och byggde, det är alltså inte så väldigt länge sedan men vad gällde golvet så berättade han iaf att det inte fanns något nät utan man man tog lite av det järnskrot man hade och la i utan någon sorts mönster i armeringen för att det skulle binda och det kan ju vara det som faktiskt gjort att det också rasat/inte håller.

Stenarna i väggen har jag glömt namnet på men det var med någon sorts ihåligheter för isoleringsförmåga.

Jag har iaf tagit en del beslut. En murad skorsten som är på plats får vara kvar men den gamla kaminen åker väck. Finns enklare snabbare metoder att värma upp lokalen när det behövs. Dock behövs en ny plåt upptill när den som sitter där nu läker in vatten vid sidorna av skorstenen ner i lokalen. Har en släkting som jobbar med tak så jag ringde till honom och han kommer i vår och gör detta.

Hela den delen av golvet som är på den dåliga sidan ska väck och gjutas om. Kör bara ut det som inte behövs som fyll. Den hela sidan är totalt oskadad trots det stått 4 vuxna kossor på den sidan under rätt många år så jag låter den vara med risk att jag ångrar mig i framtiden. Borrar in vågräta järn att ansluta med och gjuter också därmed igen skitrännan likväl.

I taket måste jag fundera lite till faktiskt då det ligger en rackarns fin I-balk som jag skulle vilja kunna använda till en talja, den balken har man också satt för att slippa pelare mellan golv och tak inne i lokalen. Detta innebär att det inte bara går att trycka dit gips då det kommer bygga in I-balken, försänka den.

Ska ragga tag i fler händer, det blir bökigt ensam. Däremot går det att börja bila i golvet i princip när som helst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

Vardon  
#492980 I-balk för talja ska du vara rädd om. Jag har två löpvagnar uppsatta nu och man använder de mer än man tror. Bara hänga dieseldunkarna i ett block när man tankar är bekvämt.

Annars är väl ett alternativ att du spanar efter en telfer balk och hänger upp den i I-balken och isolerar ordentligt först. De brukar inte vara så himla dyra på diverse konkursauktioner.

Jag hade nog även funderat en vända till på att behålla kaminen. Jag vill ha in en kamin i verkstaden och köra elkaminen för att få upp temperaturen men sedan övergå att elda med ved, när man är springer och är där. Där bor det en snåljåp i mig :-)

Avatar Fallback

Re: Ja då var det dags att ta tag i renovering.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498516 Finns fiberbetong om du inte vill krångla med armering

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).