Servicebyggnader

Bygga maskinhall. Regler och råd.

39 inlägg 78534 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

550  
#490422
busholle skrev:
550 skrev:
Är det någon som har byggt närmare än 15 m från befintlig byggnad utan att få högre premie eller andra problem med försäkringsbolaget? Något de ens kollar/upplyser om innan något händer?


Läser du i LBK-pärmen så finns det regler för att bygga ner till 6m mellan byggnaderna. Följer man det så ser jag inte att det ska påverka premien.


Minst E30 är kravet som nämns där. I mitt fall blir båda fasaderna i trä. Jag vill inte isolera eftersom båda byggnaderna ska vara ouppvärmda. Men man kanske kan klara E30 med dubbla gipsskivor utan isolering i väggen? Tvivlar på hur mycket nytta det skulle göra i praktiken när det brinner dock. Med en liten byggnad där en vägg blir brandskadad är det troliga att man låter det brinna ner direkt eller river efteråt. Man kanske klarar innehållet i och för sig. Man borde dessutom täta takfoten så den klarar E30 också, även om det inte står uttryckligen i LBKs rekommendationer. Det borde vara jobbigare än att täta väggen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

Hema  
#490448 Så med deras tankesätt är det bättre att ha pannrummet i boningshuset än 5-6m i en extern byggnad?

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490529
Hema skrev:Så med deras tankesätt är det bättre att ha pannrummet i boningshuset än 5-6m i en extern byggnad?


LBK-reglerna gäller verksamheter och inte bostäder.
I bostäder har jag för mig att det räcker med EI30 för ett pannrum medans pannrum i byggnad enligt LBK behöver EI60. Dessutom ställs krav på brandsluss om det finns passage inuti byggnad.

Användarvisningsbild

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

molnia  
#490563
550 skrev:@nattuggla86
Jag är dock lite tveksam till om cc 600 på väggreglarna gör så mycket nytta när takstolarna är på cc 1200. Är det en vanlig 45x195 som hammarband så kommer det ju inte att hålla ändå ifall snön skulle knäcka väggreglarna som sitter direkt under varje takstol. Skulle väl vara för vindlast vinkelrät väggen det gör nytta med extra reglar. Det kanske är bättre att sätta dubbla reglar på cc 1200, så man får 90x195 under varje takstol? Om man skulle vilja sätta skivor på insidan är det å andra sidor lättare med cc 600.


vad jag vet så behövs det inte cc 600 för att väggen ska klara takets belastning, tex vad jag vet så bygger lövångers som gör prefab hallar inte med cc600 utan 1200cc. det är ju att föredra med att väggreglar är placerade under takstolarna men med rätt dimentionerad hammarband så ska det gå att frångå också. Precis som du säger är den största orsaken till 600cc att lättare kunna isolera och/eller beklä med skivor på insidan.

Användarvisningsbild

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

ner  
#499336 Alltid mycket snack om regler hit och dit, försäkringsbolag mm. Rätt meningslöst.

1. Tag kontakt med den kommun du ska bygga inom och ställ frågorna som rör bygglov eller inte, avlopp mm. Det skiljer sig åt mellan kommunerna såpass att det går inte att skriva något generellt.

2. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och red ut vad de -vill- och vad som är som är -måsten- och hur det påverkar din premie. Gör en egen bedömning.

Bygg så stort som du bara har råd med.

Vad gäller ekonomin för byggnad i näringen, ex maskinhall så är kostnaderna för material och tjänster för uppförandet av maskinhall ok att dra av momsen på (till skillnad från ett vanligt hyreshus för som inte är momspliktig verksamhet)

Avskrivningar är 4% per år om jag minns rätt.

Vägghöjd är billigt, bygg så högt att det går att bygga mellanbjälklag/loft på viss del om möjlighet finns. Mer yta för liten peng.

Tips för platta på mark som tål det allra mesta i maskinväg man skulle tänkas köra in (vilket jag aldrig hittade så här tydligt när jag skulle bygga)
Markisolering minst 200 kvalitet (under hela)
Dubbelarmerat med 8150 nät
150mm betong
Prefabricerad betongkantbalk (typ prefabmästarna L-stöd)

Själv köpte jag prefabricerade takstolar och lejde för vindsksolering (lösull) resten gjorde jag i egen regi. Tog massor med tid men hade aldrig blivit nån maskinhall/verkstad annars för ekonomiskt rör det sig om minst dubbla pengarna totalt om jag köpt nyckelfärdigt.

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

Hema  
#523569 Passar på o sno tråden lite o ställer en fråga om takstolar. Jag har tittat på lite olika portar och för att slippa skotta framför porten kvarstår takskjutport som stjäl takutrymmet och gör det svårt för en önskvärd telferbalk eller vikport som stjäl invändigt utrymme vid öppning. Men så såg jag denna takstolsmodell.
1535924037_screenshot_20180623-022900.png

Med denna takstolsmodell, så kan man ha takskjutport och telferbalken, utan problem. Är denna takstol dyrare, om så, vore det då mer ekonomiskt att bara ha 3-4 sådan takstolar där porten är och sedan byta till mer traditionella takstolar, resten av byggnaden?

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

skogslaban  
#523600 Du kan ha en vikport som går inåt och då förlorar du ingen takhöjd. Vikporten tar lite golvyta ca 80 cm men det gör inget i mitt fall. Det är Pridoporten jag har.

Användarvisningsbild

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

molnia  
#523601 jag har precis samma tankar om att välja olika typer av takstolar i en byggnad jag funderar över. En del av byggnaden har jag en fördel med A-takstol som du nämner om, i en del av byggnaden räknar jag med en innervägg i mitten. Då skulle jag kunna ha en ramverkstakstol så man rymmer ett litet loft. Räknar med att skicka offertförfrågan på detta någon gång i höst för att kolla lite hur kostnaderna skulle bli. Funderar även på ett alternativ med traditionell takstol för att jag räknar med att det är det billigaste alternativet. Då borde jag svart på vitt få prisskillnaderna mellan de 3 typerna

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

Hema  
#523629
skogslaban skrev:Du kan ha en vikport som går inåt och då förlorar du ingen takhöjd. Vikporten tar lite golvyta ca 80 cm men det gör inget i mitt fall. Det är Pridoporten jag har.

Sant, men tar lite utrymme inåt som du nämnde. Ja någon av de två varianterna får det bli.

Användarvisningsbild

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

T Landström  
#523639 Finns väl vikportar som öppnar utåt oxå...men det ställer ju till problem med snön...

De som går inåt tar ju minimalt med golvyta...främst när det står öppna... ;)

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523658 En utåtgående vikport är inte så farligt, om den är 4m bred så blir de bara 1m den sticker ut.
Har själv en 3m 3delad utåtgående port och de behövs inte så mkt skottning för att öppna.
Man måste skotta för en inåtgående med

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

Hema  
#523681 Vad gör att en ingående kräver skottning för öppning?

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523695 Vill du ha en snövall precis utanförporten?

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

Hema  
#523709
gnisten83 skrev:Vill du ha en snövall precis utanförporten?

Min tanke är att ha maskinen med snöbladet inbackad i maskinhall. Öppna dörrarna och börja ploga. Med vissa alternativ får man handskotta för att kunna öppna, om det kommit några dm. Tänkte det skulle vara skönt o slippa. :)

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523723 Visst då går de skotta de mesta men de blir nog att handskotta ett par dm närmast dörrkarmen ändå, de är lätt köra på karmen med bladet förr eller senare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).