Sida 1 av 2

Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 10:05
av morco
Jag ska byta fasad på huset och det kommer bli en lockläkt panel med 22x170 i botten med en kulprofilerad lockbräda på 22x45. Min fråga är hur man ska spika den breda panelbrädan. Hantverkarn har satt brädan med två spik längst ut på vad sida dvs ca 130 mm mellan spiken hela vägen upp då han tycker brädan är så bred. Min farhåga är att panelen riskerar spricka då den rör sig mellan spikarna, ska man sätta en spik i mitten istället och bara 2 spik uppe och nere?

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 10:19
av halvproffs
Du kommer nog att bli ännu villrådigare av alla olika svar tyvärr.

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 10:27
av Palakangas
halvproffs skrev:Du kommer nog att bli ännu villrådigare av alla olika svar tyvärr.

Absolut ^#(^

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 11:03
av Ldsaren
Jag sattte spikar dolt i innre bräda
Har inte sprukit
Jag hade 170 /26 inne och 125/26
som lock ca 80.85 imellan innre
Tycket det var bättre att sätta så
Då kunde man dra det lite o så
för fönster o annat så det passa bättre

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 11:14
av morco
Tack för svar Ldsaren, om jag räknar och tolkar dig rätt så har vi spikat på ungefär samma sätt, jag har dock den något tunnare panelen på 22 mm om det skulle spela roll?

Någon annan som sitter inne med kunskaper?

Vi har bara spikat upp en del av baksidan så till imorgon skulle jag vilja vara säker på att man gör "rätt"

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 11:27
av halvproffs
Nu blev det här två olika brädklädningar. Ldsaren har täckbräda och Morco har lockläkt. Kommer kanske med mitt svar när det har manglats mer.

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 11:50
av morco
Jo, det är ju inte samma paneltyp och ens samma dimension men den undre panelbrädan sätts ju på samma sätt men med olika dimension på locket så jämförelsen är nog relevant? Det är den undre brädans väl och ve jag funderar på....

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 12:13
av nelson
Jag gör som hantverkaren sa till dig. Fick lära mig det av en kompis som är snickare och det fungerar fint.. tror att sprickor är ett litet bekymmer däremot om man bara spikar i mitten så kan brädorna slå sig med tiden..

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 12:36
av T Landström
Jag brukade spika "sicksack". Alltså varannan spik i högerkant och varannan spik i vänsterkant...
Men jag tror rekommendationerna i hus-AMA är en spik i mitten...
http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 12:42
av Slurfi
Sannolikt behöver jag inte nämna att man måste vara noga med att vända brädan rätt, alltså med kärnsidan utåt.
Det spelar nog mest roll av allt.

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 12:44
av T Landström
Slurfi skrev:Sannolikt behöver jag inte nämna att man måste vara noga med att vända brädan rätt, alltså med kärnsidan utåt.
Det spelar nog mest roll av allt.


Sant...men det är ju svårt med dagens dimensionshyvlade brädor.
Men köper man "bonnsågat" har man ju alla möjligheter.

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 12:45
av Slurfi
T Landström skrev:
Slurfi skrev:Sannolikt behöver jag inte nämna att man måste vara noga med att vända brädan rätt, alltså med kärnsidan utåt.
Det spelar nog mest roll av allt.


Sant...men det är ju svårt med dagens dimensionshyvlade brädor.
Men köper man "bonnsågat" har man ju alla möjligheter.

Aha, jag förstod inte att det var hyvlat.

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 13:29
av morco
Som sagt, valet med kärnsidan utåt är redan gjort från sågverk...

Att spika sicksack var en variant jag inte tänkt på

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 15:24
av Hanatorp
Man skall spika brädan ute i kanterna och sedan skall lockläkten spikas i mitten så att läkten täcker brädornas spikhuvuden. Man skall alltid sträva efter att ha så lite "synligt järn" som möjligt.

Brädorna skall spikas omvänt på byggnaden mot hur trädet växt i skogen. D.v.s. Det som är rot ända skall vara uppåt och det som var närmast barken skall vara inåt.

Man kan själv känna med handen på brädan, genom att dra handen längs med brädan uppifrån och ner. Är det strävt och du får flisor i handen när du drar på brädan neråt så skall den vändas om. Spikar du upp den på det viset kommer vatten som rinner nedåt att tränga in i brädan och den kommer att börja ruttna mycket tidigare.

När du vänt brädan och gör om proceduren med handen så glider handen lättare och du får få eller inga flisor i handen och vattnet tränger inte in på samma vis. Jämför med hur du lägger tegel. Man lägger ju det nerifrån och upp så att nästa rad ligger över den undre. Om du istället börjar lägga tegel uppifrån och lägger nästa rad på den övre så rinner ju vattnet in under teglet....

Min lada är byggd 1886 enligt denna modell och jag bytte ut brädorna och riktade byggnaden och nu har den nya fina brädor och lockläkt, så nu håller den nog 100 år till. Den enda metall som finns är spikarna och plåttaket.

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 15:31
av Ldsaren
Jag hade bonsågat 26 ..27 mm.tycker kändes bra ..en grov sida som färgen inte har flagat (täcklasyr)ca 10 årsen
Bra är väl och vända brädet rätt .mitten ska liksom puta ut både under och över bräda
Även sågstrukturen ska fall nedåt .fast det vet jag inte om jag gjorde pricis .kanske inte så viktigt