Sida 2 av 2

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 17:07
av T Landström
Hanatorp skrev:Man skall spika brädan ute i kanterna och sedan skall lockläkten spikas i mitten så att läkten täcker brädornas spikhuvuden. Man skall alltid sträva efter att ha så lite "synligt järn" som möjligt.

Brädorna skall spikas omvänt på byggnaden mot hur trädet växt i skogen. D.v.s. Det som är rot ända skall vara uppåt och det som var närmast barken skall vara inåt.

Man kan själv känna med handen på brädan, genom att dra handen längs med brädan uppifrån och ner. Är det strävt och du får flisor i handen när du drar på brädan neråt så skall den vändas om. Spikar du upp den på det viset kommer vatten som rinner nedåt att tränga in i brädan och den kommer att börja ruttna mycket tidigare.

När du vänt brädan och gör om proceduren med handen så glider handen lättare och du får få eller inga flisor i handen och vattnet tränger inte in på samma vis. Jämför med hur du lägger tegel. Man lägger ju det nerifrån och upp så att nästa rad ligger över den undre. Om du istället börjar lägga tegel uppifrån och lägger nästa rad på den övre så rinner ju vattnet in under teglet....

Min lada är byggd 1886 enligt denna modell och jag bytte ut brädorna och riktade byggnaden och nu har den nya fina brädor och lockläkt, så nu håller den nog 100 år till. Den enda metall som finns är spikarna och plåttaket.


Ska man följa rekommendationerna från nästan samtliga tillverkare ska under brädan spikas i mitten för i de bästa av världar ska ju underbrädan böja sidorna utåt och lockbrädorna ska ju böja sig inåt...

Jag har alltid spikat panelen(20 år) som du säger men det har varit fel...risken finns att man spikar för nära kanten och brädan spricker eller spjälkar sig. Sedan klämmer ju locket fast underbrädorna...

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 17:36
av morco
Tack för snabba och bra svar allesammans!

Jag hörde nyss av en polare att det fanns en rekommendation att spika bottenbräda i var ytterkant och spiken vinklad 20-30 grader utåt åt vart håll för att det inte skulle spräcka plankan om den krympte. Någon som hört talas om detta?

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 19:23
av sundelius
Hanatorp och Landström har redan sagt det som jag skulle rekommendera.
Vänd brädan år rätt håll så "skägget /fibrerna " är åt rätt håll.
Sen spikar du underbrädan zickzack med korta spik för att motverka sprickbildning.
Sedan rejäla spik i lockläkten
Så gör jag :smile:

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 21:30
av morco
Tack för alla svar, spika sicksack låter som en klok idé, det gör ju att jag inte behöver bekymra mig om ursprungsfrågan. Sätter locket med 4" så det biter nog fast(-:

Beträffande fiberriktning är det nog överkurs och inte fullt nödvändigt då jag lägger grund och två lager oljetäckfarg. Panelen blir nästan helt slät. Skulle man istället rödfärga är det nog otroligt viktigt!

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 21:51
av bengt.a
sundelius skrev:Hanatorp och Landström har redan sagt det som jag skulle rekommendera.
Vänd brädan år rätt håll så "skägget /fibrerna " är åt rätt håll.
Sen spikar du underbrädan zickzack med korta spik för att motverka sprickbildning.
Sedan rejäla spik i lockläkten
Så gör jag :smile:

Vad är korta spik 2" eller 3"

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 22:16
av T Landström
Jag brukar använda 3" men skulle nog funka med 2½" oxå...

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 23:05
av källefall8
Nu förstod jag det som panel med lockläkt inte lockpanel med över/underbräda. Tidigare var man mycket noga med att inte ha synlig spik i underbrädan å spikade då i sidorna sicksack, nu är rekommendationen en spik i mitten så spricker den inte vid rörelse. 2,5" eller 3" i underbrädan å 4" till lockläkten, det är ju läkten som ser till att underbrädan klämma fast.

Re: Lockläkt

Postat: sön 18 jun 2017, 23:32
av sundelius
bengt.a skrev:
sundelius skrev:Hanatorp och Landström har redan sagt det som jag skulle rekommendera.
Vänd brädan år rätt håll så "skägget /fibrerna " är åt rätt håll.
Sen spikar du underbrädan zickzack med korta spik för att motverka sprickbildning.
Sedan rejäla spik i lockläkten
Så gör jag :smile:

Vad är korta spik 2" eller 3"

Beror ju på spikregeln , det viktigaste är ju att inte vindpappen perforeras.
Har spikat med så korta spik som 48mm när det bara suttit en 28×70 bakom

Re: Lockläkt

Postat: tis 20 jun 2017, 17:43
av Ola63
Hanatorp skrev:Man skall spika brädan ute i kanterna och sedan skall lockläkten spikas i mitten så att läkten täcker brädornas spikhuvuden. Man skall alltid sträva efter att ha så lite "synligt järn" som möjligt.

Brädorna skall spikas omvänt på byggnaden mot hur trädet växt i skogen. D.v.s. Det som är rot ända skall vara uppåt och det som var närmast barken skall vara inåt.

Man kan själv känna med handen på brädan, genom att dra handen längs med brädan uppifrån och ner. Är det strävt och du får flisor i handen när du drar på brädan neråt så skall den vändas om. Spikar du upp den på det viset kommer vatten som rinner nedåt att tränga in i brädan och den kommer att börja ruttna mycket tidigare.

När du vänt brädan och gör om proceduren med handen så glider handen lättare och du får få eller inga flisor i handen och vattnet tränger inte in på samma vis. Jämför med hur du lägger tegel. Man lägger ju det nerifrån och upp så att nästa rad ligger över den undre. Om du istället börjar lägga tegel uppifrån och lägger nästa rad på den övre så rinner ju vattnet in under teglet....

Min lada är byggd 1886 enligt denna modell och jag bytte ut brädorna och riktade byggnaden och nu har den nya fina brädor och lockläkt, så nu håller den nog 100 år till. Den enda metall som finns är spikarna och plåttaket.

Så skulle jag också ha gjort.