Servicebyggnader

Maskinhall

159 inlägg 70851 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Slumber  
#450203 AJAB

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

jannee  
#450207 Vikportar är av ondo.
Bäst det är så händer att dörren börjar stänga sig själv (av misstag), krångel vid snö men när isen ligger utanför.
Takskjutport med automatik är alltid att fördra, bättre att gråta EN gång än ständigt reta sig på att varit dumsnål.
Vikportar mindre inbrottssäker - mer vindkänslig.
Med en vikport öppnar man en gång för mycket bara ena dörren för att senare tuscha den andra :oops:
Har du plats (takhöjden) välj takskjutport.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450208 Kommer du ihåg vad dom låg på ungefär i pris. Utåtgående vikport krävde nog att man gjöt plattan lika långt som vikporten gick ut om man inte hade asfalt var nog det dom sa på Prido och det föll på kom jag att tänka på nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450209 Hörmann takskjutportar känns rejäla och bra, vi har såna och fastän de är från mitten av nittiotalet så är det inga problem alls.
Det jag skulle fundera över är att ha en rejäl gångdörr bredvid så behöver man inte öppna porten så ofta.
Jag gillar åxå de mer påkostade glasrutorna istf arkfönster eller vad de nu kallas.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Jeep  
#450216
Slumber skrev:Efter mkt funderande satte jag in slagportar. Bygger inget på höjden, och lite på bredden.
Inv höjd 4.5


Vart har du köpt de portarna?

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450225 http://www.ajabs.se misstänker det är där slumber köpte slagportarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450232 @jannee, av vilken anledning skulle vikportar va sämre mot inbrott än en rullport?

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Vardon  
#450236
r
jannee skrev:Vikportar är av ondo.
Bäst det är så händer att dörren börjar stänga sig själv (av misstag), krångel vid snö men när isen ligger utanför.
Takskjutport med automatik är alltid att fördra, bättre att gråta EN gång än ständigt reta sig på att varit dumsnål.
Vikportar mindre inbrottssäker - mer vindkänslig.
Med en vikport öppnar man en gång för mycket bara ena dörren för att senare tuscha den andra :oops:
Har du plats (takhöjden) välj takskjutport.


Kan nog bara hålla med. Eller när man missar hörnet på skopan, porten hoppar ur gångjärnen och det tar 3 man några timmar att få tillbaka den, och lyckas först efter man kapat gångjärnen lite.

Men samtidigt ska man ha allt som är vettigt blir det fort mycket pengar.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450238 Ja det är det med priser drar fort iväg tänkte försöka klara mig utan motordrift på 3 av 4 portar då dom kommer öppnas mer sällan. Hur är det att öppna en 4 meters taksjutport manuellt enklare eller bökigare än en vikport?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450254 Öppna en stor takskjutport manuellt gör man relativt enkelt, bara dra i kedjespelet i några minuter.
Man blir mör i armarna och kanske måste vila efter halva men det är definitivt inte svårt.
Kan man lämna porten öppen så gör man det.
Vikportar är vindkänsliga men lätta och snabba att öppna så de stänger man varje gång.
Takskjutport är bättre på alla vis om man har motor på de riktigt stora åtm.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

erik__j  
#450287 Detta är lätt hänt med en port som viker utåt. Körde med lastar traktorn när det var is. Traktorn svängde inte så bra så skopan åkte in i dörren☹️

IMG_1492057658.146908.jpg
IMG_1492057686.893373.jpg

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450297 Ajaj, hur lagar man sånt?

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

jannee  
#450328 Med ett normalt stöldverktyg klarar nattfolket lätt att tränga förbi gummitätningarna i en vikport därefter drar de bara sönder dörrarna. Takskjutport kräver något större insats.
Med en batteridriven vinkelslip kör man lätt upp en låsning på skjutdörrarna - ett självklart redskap för nattjobbarna.
Många takskjutportar kan man i nödfall öppna och stänga med en batteridriven borrmaskin.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450341 Även när de är ihoplåsta imellan?
Skulle annars tänka mej att de är snabbare att forsera väggen för att sno mindre prylar som går att bära.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450350 Nu lutar det åt Krokoms takskjutportar verkar ju vara bra kvalitet o tillverkat i Jämtland när man läst om det. Fick skaplig rabatt där med enligt offerten på 4 portar

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).