Servicebyggnader

Vatten drivet kylskåp

5 inlägg 3120 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vatten drivet kylskåp

Bison  
#405998 Hej, jag har sedan ungdomen hört talas om vatten drivet kylskåp men inte sett eller fått fram nån mer information om det! Är det någon här som vet något, hur fungerar det är det ett vanligt som man kör vatten igenom slingorna? Min tanke är då jag har en Kallkälla vid en permanent skogskoja med vattenslang och bra fall att kunna få kylvatten därifrån! Tips råd fakta mottages tacksamt [emoji4]



   TS
Avatar Fallback

Re: Vatten drivet kylskåp

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405999 Butiktskylar är ofta vätskeburna med extern kylmaskin. Dessa kanske går att modifera.

Avatar Fallback

Re: Vatten drivet kylskåp

bgl  
#406016 Sök på nätet/youtube med ordet "mitticool" så får du nutida indiska produkter på detta tema.
Bygger på nerkylning genom avdunstning men kräver låg relativ luftfuktighet för att vara effektiv.
Äldre svenska kylskåp byggde nog inte på vattenavdunstning utan på kallt vatten från en källa/bäck.
Jag har ett svagt minne från något hembygdsmuseum som hade ett gammalt kylskåp för hackad is från iskällaren. Tog isen slut mot hösten användes kallt vatten istället.
Här på gården användes kylskåp för is ända fram till mitten av 1940-talet. En granngård tog upp is till mjölkkylning ända fram till ca 1960. Kallt, blött men roligt att hantera isblocken vid upptagning, dom var liksom välsmorda och lätta att hantera bara man gjorde som den gamle visade!

Avatar Fallback

Re: Vatten drivet kylskåp

Bison  
#406026 Tack för svar och nya idéer :) Tänker framöver besöka återvinningscentralen och se om där kan finnas nått att utgå ifrån!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vatten drivet kylskåp

Göt  
#406035 Vattendrivna kylrum har jag hört talas om, tror att det är några yrkesbiodlare som använder sådana.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).