Servicebyggnader

Vita knutar, vilken färg?

8 inlägg 8497 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vita knutar, vilken färg?

Axl  
#390977 Håller på och målar om huset. Det röda var ganska lätt men nu är det dags för resten. Är tidigare målat med linoljefärg (tror jag), ska jag fortsätta med det eller köpa en modernare oljefärg?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vita knutar, vilken färg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390980 Fortsätt med linoljefärg :grin:

Avatar Fallback

Re: Vita knutar, vilken färg?

Mats på Södergården  
#390983 Instämmer med förgående!!
Se bara till att använda "riktig" linoljefärg. Typ Ottosons, Enetorpets,Gysinges.

Avatar Fallback

Re: Vita knutar, vilken färg?

Axl  
#390985 Motivera gärna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vita knutar, vilken färg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390987 Linoljefärg innehåller för det mesta zinkvitt som är ett bra skydd mot alger och mögel. För mycket är dock inte bra för då blir färgen spröd och krackelerar.

Användarvisningsbild

Re: Vita knutar, vilken färg?

JensSkoog  
#390991 Om det är användt linoljefärj tidigare, så blir det svårt att få nyara typer målning till att sitta, och
man får ofta genomslag av den gamla i den nya, och det är inte snyggt. :cry:

Men, om du vil använda moderna målning, så får du gå på med någon typ utomhus
häftgrund två gånger innan du måler. Det funkar bra enligt vad jag erfart.

Avatar Fallback

Vita knutar, vilken färg?

Carlfritidshuggare  
#390995 Jag uppfattar det också som att om du en gång målar med modern färg och sedan av något skäl vill gå tillbaka till linolja är det än värre att få det att fästa den gången. Personligen tycker jag linoljan är lättare att skrapa bort. Det som sitter sitter och kan målas över, det som vill lossna gör det. Sedan är jag sämst i klassen på att späda linoljefärgen med mer linolja (som det nog står att man kan eller bör, åtminstone på några märken). Men det verkar fungera bra.

Glad amatör även på målning ska tilläggas. Men fönstren som nu går in på tredje året och vindskivorna på sitt andra ser ännu bra ut.

Min andra gissning eller uppfattning är att nutida färg skapar en skyddande yta medan linoljefärger (och Falu rödfärg som har lite linolja i sig) går in i trät och piggar upp det. Skyddar därmed mer på djupet, inte minst om du har gammalt trä minskar risken för sprickor.

Avatar Fallback

Re: Vita knutar, vilken färg?

Mats på Södergården  
#391007 "Riktig" linoljefärg innehåller bara linolja och pigment och en del tillverkare har lite torkmedel oxå. Man kan tunna ut den antingen med linolja eller balsamterpentin,(linolja inomhus) stryk tunna lager.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).