Servicebyggnader

Hur reglar / låser ni portar?

6 inlägg 4526 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur reglar / låser ni portar?

donky-kong  
#367215 Ja, hur reglar och låser ni portar till verkstad, ekonomibyggnader osv?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur reglar / låser ni portar?

rokon  
#367222 Verkstadsportar med utbrottskydd stålbalk invändigt med hänglås för vikdörrarna. Egentillverkade reglar som går ned i hål i plattan. Samt egentillverkade vridreglar som går in i den övre stålbalken som också avlastar de 4 meter höga portarna. Låset i gångdörren kräver nyckel även från insidan när jag har det säkra utbrottsläget inställt.
Portarna hänger på kullagrat gångjärn med smörjnippel, egen modell.

Avatar Fallback

Re: Hur reglar / låser ni portar?

donky-kong  
#367225 Låter gediget,
Har du lust att fotografera?

Vi ska byta en gammal plåtbeklädd slagport på maskinhallen, och jag är nyfiken på olika låsningsmöjligheter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur reglar / låser ni portar?

rokon  
#367228 Lust att fotografera kan finnas men knappast genomföras då jag ännu ej har börjat med bildinlägg på skogsforum. Kameran har nog torkat ihop och tappats bort vid det här laget. Mobil finnes men ett otyg i mina händer.

Användarvisningsbild

Re: Hur reglar / låser ni portar?

rokon  
#367232 Den där fyrkantbalken som är inbrottsskydd och extra utbrottsskydd har jag sågat ett spår i som börjar med ett hål för en bultskalle. En bult är fäst i karmen som är järnbalk. Jag trär på balken mot bultskallen och skjuter balken åt höger då är balkens vänstra sida låst. Sedan lyfter jag i balken i ett L-format stöd i mitten av vikportarna och då på högra sidan så sitter ett plattjärn fastsvetsat på dess järnkarm med ett hål för hänglåset. I Högra änden av 4-kantbalken så är på änden balken igensvetsad med plattjärn samt ett utstående plattjärn åt höger med hål för hänglåset fastsvetsat. Så då läggs slutligen då balkens högra del så att hänglåset kan gå genom hålen. Jag gjorde detta efter tipps av mitt försäkringsbolag som var på plats vid mitt färdigställande av lokalen.

Användarvisningsbild

Re: Hur reglar / låser ni portar?

rokon  
#367238 Kom just ihåg att jag även har en järnbalk tvärs över en vanlig garageport som viks in på mitten från utsidan till svetsrummet. Den är ett L-järn som går tvärs och med hänglås på insidan, så det går alltså ej att vika in porten vilket de ända tjuvarna som försökt snabbt konstaterade en vinternatt. Alla fönster har också lås mitt på bågen.
Dessa portar används ej så frekvent. De fyra meter höga vikportarna som är 5 meter i totalbredd är försedd med gångportar i mitten som då ger en öppning på 2x2 meter så där sitter utbrottsbalken över denna port och stabiliserar det hela shabraket när västvinden stormar.
Då låset i gångportarna är av utbrottskyddat utförande så uppfyller jag försäkringskravet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).