Servicebyggnader

Spruta rödfärg

26 inlägg 72940 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

Elfving  
#332529
ulfgustav skrev:En annan sak som är viktig är att köpa bra färg. Har i dagarna tittat på färg då skiljer det t.ex mellan 99:- Sek till 579:- Sek för 10 l hink, ja vad är vad i detta fallet, nu gäller det att med skarpsynt öga syna de olika erbjudandena noga.
Vad skall man välja ????, jag vet vad jag väljer men vad väljer Ni övriga på forumet??

Skillnaden i pris är häpnadsväckande och det jag målat på slutet har fått lågprisfärg. Förvisso har det bara varit äldre ekonomibyggnader, vet inte hur jag skulle ha gjort med ett bostadshus.
Det stora skillnaden som jag upplever det mellan fabrikaten är kulören! Billig färg är för mörkröd, åtminstone om jag skall jämföra med original Falu Rödfärg. Skillnaden tänker man bara på om man betraktar två fasader bredvid varandra i rätt ljus, jag kan leva med den skillnaden då färgen är så pass billig. Sedan tror jag nog att andelen linolja är väldigt liten i billig färg (den enda komponent som egentligen kan anses dyr i slamfärg). Det går att förbättra billig färg genom att späda ut den med linolja i egen regi.

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332551 Kör med äkta Falu rödfärg. Den blir inte så dyr med LRF avtalet på Beijers.

Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Glorisolrödfärg  
#468315 Jag har sprutat rödfärg i över 20 år med en Hardy spruta , har en cyckelkärra där jag moterat sprutan på , sedan ett
fat ( plasttunna ) där jag blandar färg med en visp på en borrmaskin , 60 l vatten 10 kg pulver + 5 l emulgerad kokt linolja . Klart för sprutning . Räcker tii ca 160 m2 Inget spill , överblivet pulver kan användas nästa gång om 15-20 år.
Senast redigerad av Erre ons 23 aug 2017, 11:57, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort reklam.

Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Glorisolrödfärg  
#468325 Hur gammal är Glor-Isol ?
Glor-isol kom till kom till genom Tord Sjunnesson i Stehag Skåne på 30-40 talet , var en av de största på 40-50 talet hans största kunder var Lantmännen som levererade till lantbruket , SJ hade egna målare som följde de olika linjerna och målade alla stationer och alla godsvagnar som var i trä , pulvret såldes även i Norge och Finland kvalitetsmässigt
var ingen i närhet av samma kvalite , så är det även i dag .Vi målar på nästan samtliga gods i Skåne med väldigt bra resultat . Vi har varit bäst på alla tester ,senast 2015 på Folksam . Aldrig något svinn , överblivet pulver ställs torrt och kan användas efter 10-20 år igen .

Användarvisningsbild

Frusen rödfärg / bara att kasta bort

Glorisolrödfärg  
#469328 Frusen slamfärg är bara att kasta bort , den har tappat sin kvalite. Har jobbat som målare i hela mitt långa liv och vet att frusen färg är bara att kasta gäller alla typer av vattenburen färg . Alternativ finns igen , prata med de äldre som var med på 50-60 talet och fråga om 25 kg säcken med rödfärgspulve som fanns i logen / den finns än . Denna starka produkt som höll husen friska ,samma pulverfärg som satt på SJ:s alla godsvagnar och lager och stationer , Ni skall veta att den finns än . Ni skriver om frusen färg alltså lika pengana i sjön . Med rödfärgspulver förlorar ni inget ,bara vinner. för det första kommer ni aldrig mer att ha frusen färg , ni kommer att ha en färg som håller länge,länge . Ni kommer att ha en färg
som håller minst dubbelt så länge som andra rödfärger . Hur kul är det att måla vart 5 år istället för vart 15 år.
Senast redigerad av Erre ons 23 aug 2017, 12:00, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort reklam.

Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Göt  
#469354 Nu gör du reklam för ett eget varumärke ska det inte vara på annonsplats då

Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Glorisolrödfärg  
#469958 Falu Rödfärg kan skrivas i alla meningar , ingen reklam ? Min färg har slagit ut Falufärgen var gång det varit en test. Såg alla som sparat på sin färg något år och har svårt att få den att fungera . Jag skrev här för att va en hjälpande hand till alla ni som har byggnader som skall underhållas , Ok jag säljer lite pulver , men min stora del är sprutmålning på alla godsen i Skåne . Det är 20 år sedan jag började ,vi har inte börjat måla om en men snart är det tid igen .

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

jannee  
#469962 De(n) som är intresserad kan läsa igenom följande.
Glorisol har ett vist belägg för sina åsikter.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... I7d6-qh0Ew
För övrigt kan man minska mögel och svampväxt genom att späda färg med glykol.

Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Glorisolrödfärg  
#470401 Idag var jag hos en kund som ville ha ny färg på sin lada , visste inte att jag målat den 1995 ,södersidan hade fått stryk men övriga sidor såg helt OK ut .Man blir glad när det håller så länge.

Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Kindbo  
#798665 Byggde en egen rödfärgspump:
Svetsad låda på ca 40 liter med hjul, billigaste trädgårdspumpen på 800W, sugrör med backventil 10 mm över botten i lådan, rör med ventil så jag kan reglera hur mycket som ska gå i retur till lådan, 20 m 15 mm trädgårdsslang med gardenakopplingar så den är enkel att spola ur, en kulventil så man kan stänga av närmast 2 m 10 mm kopparrör med ett skruvat munstycke som ger en flat stråle ca 45 grader.
Köper vanlig färg för penselmålning tillsätter 3 l vatten till 10 kg färg och spolar runt via returventilen tills det är homogent.
Kan finnas partiklar i färgen som fastnar i munstycket så det skruvar jag fast bara för hand och har en näve tandpetare i fickan.
Täcker med plastfolie och försöker dessutom lämna 10 cm omålat runt fönster och dörrar som jag handmålar.
Bedömer att det går 30 ggr snabbare att spruta än penselmåla mesta tiden går åt för att täcka.
Om man har en fin naturstensgrund ska man spola rent med vatten innan rödfärgen torkar annars får man sandblästra för att få bort allt :((
Efter ca 1000 m2 målat får man ta isär pumpen för att göra rent pumphjulet, sen går det bra igen :-)

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

Hema  
#798735
Kindbo skrev:Byggde en egen rödfärgspump:
Svetsad låda på ca 40 liter med hjul, billigaste trädgårdspumpen på 800W, sugrör med backventil 10 mm över botten i lådan, rör med ventil så jag kan reglera hur mycket som ska gå i retur till lådan, 20 m 15 mm trädgårdsslang med gardenakopplingar så den är enkel att spola ur, en kulventil så man kan stänga av närmast 2 m 10 mm kopparrör med ett skruvat munstycke som ger en flat stråle ca 45 grader.
Köper vanlig färg för penselmålning tillsätter 3 l vatten till 10 kg färg och spolar runt via returventilen tills det är homogent.
Kan finnas partiklar i färgen som fastnar i munstycket så det skruvar jag fast bara för hand och har en näve tandpetare i fickan.
Täcker med plastfolie och försöker dessutom lämna 10 cm omålat runt fönster och dörrar som jag handmålar.
Bedömer att det går 30 ggr snabbare att spruta än penselmåla mesta tiden går åt för att täcka.
Om man har en fin naturstensgrund ska man spola rent med vatten innan rödfärgen torkar annars får man sandblästra för att få bort allt :((
Efter ca 1000 m2 målat får man ta isär pumpen för att göra rent pumphjulet, sen går det bra igen :-)

En bild eller två hade varit trevligt. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar