Servicebyggnader

Spruta rödfärg

26 inlägg 73168 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spruta rödfärg

Sture Andersson  
#332437 Nån som har erfarenhet av att spruta rödfärg ,I så fall vilken spruta använder ni.

Det finns en kalkspruta att köpa som dom skriver att den går att använda till rödfärg,nån som testat?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

SHR  
#332440 Far min försökte använda spruta till rödfärg en gång men fick blanda ut färgen med vatten då den var för tjock. Vet inte vad han använde för spruta dock.

Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Göt  
#332442 Det går bäst med en särskild rödfärgspruta som man hyr Egentligen en högtrycksspruta, kalkspruta har jag ingen erfarenhet av. Köp färdig sprutfärg så slipper du krångla så mycket med att blanda, brukar finnas på 100 liters fat. Det går åt mer färg när man sprutar men det går ju oerhört mycket fortare om man lånar riktiga grejor :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

Sture Andersson  
#332444 Ok var hyr du den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Vardon  
#332453 Beror på var du bor men har den vettig färghandlare i närheten så fråga dem. Var bor du ungefär?

http://falurodfarg.com/blog/sektion/sprutmalning/

Står det lite matnyttigt. Nu var det ett tag sen jag var med, men köper man vanlig färg får man blanda en del med vatten. Täcka noga med tejp och plast. Man kan väldigt fort acceptera röda portar på lador :)

Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Göt  
#332455 Ja mycket täckning är det åt alla håll och kanter så ibland vet jag inte om det är någon vits. Men om man skall rödfärga en hel gård vilket man kan göra på en eller nån dag då är det vits.

Färghandlaren brukar ha rödfärgsprutor att hyra ut....

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

Sture Andersson  
#332459 Bor utanför Skara,

   TS
Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

Krokmark  
#332461 Rödfärg ska enligt de flesta experter målas för att trycka in det ordenligt i träet.
Får känslan att det lätt blir så att färgen lägger sig på ytan och inte sitter lika bra om man sprutar på den.

Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Göt  
#332486 Kan hålla med om att det blir bättre om man målar för hand, men det handlar mycket om hur mycket tid man har...

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332491 Vi sprutade på 40-50 liter rödfärg förra helgen med vår ammerspruta som granngården säljer. Första gången vi använde den och det är mycket smidigare än att måla, det är dock inte som en riktig färgspruta då denna sprutar ren färg utan luftblandning. Vi gjorde så att vi sprutade en bit ifrån fönster och målade de sista decimetrarna. Färgen ska späs med 10% vatten för att bli sprutbar. Mitt omdöme är att det är en ok lösning för arbete på egen fastighet, hyr man en spruta kan man ge sig på att det regnar just den dagen och sedan är jag inte helt road av att måla hela fastigheten på en gång.

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

Sture Andersson  
#332496
busholle skrev:Vi sprutade på 40-50 liter rödfärg förra helgen med vår ammerspruta som granngården säljer. Första gången vi använde den och det är mycket smidigare än att måla, det är dock inte som en riktig färgspruta då denna sprutar ren färg utan luftblandning. Vi gjorde så att vi sprutade en bit ifrån fönster och målade de sista decimetrarna. Färgen ska späs med 10% vatten för att bli sprutbar. Mitt omdöme är att det är en ok lösning för arbete på egen fastighet, hyr man en spruta kan man ge sig på att det regnar just den dagen och sedan är jag inte helt road av att måla hela fastigheten på en gång.

Om du gämför med pensel ,går det mycket mer färg då?Du använder tryckluft med eller? och i så fall vilket tryck.
P lindberg säljer den sprutan för halva priset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spruta rödfärg

Göt  
#332514 med en riktig rödfärgsspruta kör du lätt 4-500 kg på en dag

En dag med pensel 40 kg

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332517 Jag tycker inte det går åt så mycket färg men det tar en stund innan man lär sig att föra lansen på ett bra sätt. Det sitter tryckregulator på den och maxtrycket är 4 eller 5 bar, den kräver inte mycket luft utan en enkel hobbykompressor klarar sin nog. P-lindbergP-lindberg har en liknande, det är enkla grejer så det är inte så mycket som kan krångla.

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

ulfgustav  
#332519 Jag har genom åren målat och ommålat en del av mina ekonomibyggnader med rödfärg och jag upplever att med noggrann pensling så får man betydligt längre livslängd på målningen, sedan gäller det även att måla i skugga ,gärna mulna dagar. En annan sak som är viktig är att köpa bra färg. Har i dagarna tittat på färg då skiljer det t.ex mellan 99:- Sek till 579:- Sek för 10 l hink, ja vad är vad i detta fallet, nu gäller det att med skarpsynt öga syna de olika erbjudandena noga.
Vad skall man välja ????, jag vet vad jag väljer men vad väljer Ni övriga på forumet??

Avatar Fallback

Re: Spruta rödfärg

Krokmark  
#332525 Falu Vapen

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar