Servicebyggnader

Sne tak,

10 inlägg 21259 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sne tak,

erik__j  
#263274 Funderar på att bygga ett sne tak bredvid lagården. Höjden på lagårdstaket år 5 m

Vilket år det billigaste sättet? Självbärandeplåt eller limträ cc 1,2 med reglar och vanlig takplåt djupet blir ca 5,5m.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sne tak,

JensSkoog  
#263288 Ska du göra jobbet själv?

Användarvisningsbild

Re: Sne tak,

vetinte  
#263298 Självklart funkar de.

2x8 , 2x9 tum som "takstol" (själv använt 2x8) men 20 cm fall / m plast eller annan kondensskydd tvarreglatreglat med 2x3 tum som bärregel på max cc 60 för plåten.
Finns ingen anledning till limmträ.

Köp virket på nån bysåg o plåten på bygg affär 0.6 mm stål. TRP 20 tex.
Vill inte rek byggmaxplåten för de e alu. Känslig om du skulle behöva gå på den.

Användarvisningsbild

Re: Sne tak,

svampbob  
#263301 Jag skulle satsa på självbärande plåt typ galvad TRP 150 samt lämplig stålbalk. När jag räknade och byggde i höstas så blev det lika billigt med stål som limträ. En annan fördel med högprofilplåt är att du kan beställa den i färdiga längder för hela takfallet.

Användarvisningsbild

Re: Sne tak,

vetinte  
#263315
svampbob skrev:Jag skulle satsa på självbärande plåt typ galvad TRP 150 samt lämplig stålbalk. När jag räknade och byggde i höstas så blev det lika billigt med stål som limträ. En annan fördel med högprofilplåt är att du kan beställa den i färdiga längder för hela takfallet.

Givetvis beror "kostnaden" på vad man får betala för matrealet i vart enskilt fall.
Självbärande plåt är givetvis bra där man inte vill eller kan ha en bärande stomme.
Men bygger man stålstomme får man tänka på att där blir mer kondes. Men de är ju upp till andvändningsområdet att avgöra om det har någon betydelse eller inte.
Ang längderna så går de alldeles utmärkt att beställa villken plå som hälst i den längden man vill. Så där är ingen skilnad.

Användarvisningsbild

Re: Sne tak,

T Landström  
#263391
erik__j skrev:Funderar på att bygga ett sne tak bredvid lagården. Höjden på lagårdstaket år 5 m

Vilket år det billigaste sättet? Självbärandeplåt eller limträ cc 1,2 med reglar och vanlig takplåt djupet blir ca 5,5m.


Djupet som i att det blir en fri spännvidd på 5,5 meter?
Vad har du tänkt för taklutning?

Avatar Fallback

Re: Sne tak,

Amatörhuggare 62  
#263994
m_DSC00017.jpg
För att få lite uppslag så kan du kolla lite på dessa bilder
Bamsesåg 009.jpg
Bamsesåg 010.jpg
m_DSC01164.jpg

Avatar Fallback

Re: Sne tak,

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264007 Har du skog, tid och inte så gott om pengar är mitt tips att hugga rundvirke gran 13-20 cm i topp och bygga av det. Hugg jämngovt och rundbarka om du är en ordentlig gubbe. Det blir bra/enkelt när du har en befintlig byggnad att ställa emot.

Res stolpar. Till skillnad mot annars behöver du inte lägga mycket tanke på att väga av allt nertill. Stolparna kapar du olika upptill så ovansidan blir tämligen avvägd för att lägga upp en lång gran framtill och en lång gran baktill. Borra uppifrån och ner i stolparna med 18 mm borr och slå i 16 mm armering. Stålbanda bakre "bocken" mot befintliga husets stomme.

I taklutningsriktningen läggs gran 13-15 cm toppdiam med rotändarna bak emot ladan du hade. Nu får du "tälja" dessa mot långgranarna så du får jämn översida. ca 1 m emellan är ok i mellansverige. Borra och 16 mm armering. Fort och starkt och stabilt blir det.

Triangelsnedstaga plockepinnet på undersidan med långa rejält fastsatta stagningar så du får "skivverkan". Annars blir främre bocken vek i sidled.

Lägg 2" x 4" på tvärsen ovanpå med en ½-1m emellan beroende på plåt. Skruva plåt. Glöm inte kondensskydd.

Varning. När du bygger pulpettak i lä bakom ett hus eller annat högre tak kan du snabbt få enormt med drivsnö som lägger sej i lä uppe på tillbygget. Tänk på det.
Jag har goda erfarenheter av detta billiga byggsätt. Har byggt 12 m brett och 6,5 djupt som mest.

Användarvisningsbild

Re: Sne tak,

svampbob  
#264029 Det är lite skoj att bygga grovhugget med rundvirke. Byggde i höstas ett hus/vindskydd åt hästarna. Det är också en tillfredställelse i att bygga av det man har på lager och inte behöva åka till bygghandeln.

Avatar Fallback

Re: Sne tak,

Axl  
#480188 Återanvänder den här tråden... har ett gammalt snedtak mot logen som behöver ny plåt. Det är grus på backen och används till att ställa grejer under, behövs kondensskydd? Och vad är billigast duk+plåt eller plåt med kondensskydd på? Funderar på typ lastbilskapell för att stänga om grejerna, var kan man beställa?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).