Servicebyggnader

KABELAREA

10 inlägg 40172 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

KABELAREA

björved  
#231911 någon som vet vilken kabelarea jag behöver till ett 32 amp uttag kabellängd 25m från elcentralen tacksam för svar



   TS
Användarvisningsbild

Re: KABELAREA

vetinte  
#231917 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: KABELAREA

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231919 EKKJ 4x6/6 eller EKLK 5G6 eller FQ 5x6 i vp-rör...

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: KABELAREA

Skogstomte  
#231963 Beror på många olika saker. Normalt kör man 6mm2 och säkrar 25A, men om man säkrar 32A och har lite sämre förutsättningar (hög temperatur och/eller dålig kylning) blir det 10mm2 eller i sämsta fall mer.

Avatar Fallback

Re: KABELAREA

axwell  
#231966
Sweden-viking skrev: av Sweden-viking » Igår, 17:38
EKKJ 4x6/6 eller EKLK 5G6 eller FQ 5x6 i vp-rör...


Riktigt men man lägger för säkerhetsskull 10 mm2 koppar, för ev. framtida behov.

Avatar Fallback

Re: KABELAREA

björved  
#231993 jag skall säkra 20 amp och uttaget som skall användas är till en vedmaskin med 7kwatt elmotor. skulle skrivit det redan från början men tack alla som svarat

   TS
Användarvisningsbild

Re: KABELAREA

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232071 Det är riktigt att vid extrema situationer kan det bli aktuellt med 10²mm area om du har problem med avkylning av kabeln eller om du har dåligt/långt kablage före och kan få problem med spänningsfall.
Och beroende på vilken typ av belastning varaktighet/startströmmar och ev överströmsskydd mm det är.

Om du avser att säkra 32 ampersuttaget med 20A bör du vid uttaget skylta:
Avsäkrat 20A

Då kan det räcka med 4² area, men jag rekomendera inte under 6². 10² kabel är att föredra om du tex skall svetsa ...

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: KABELAREA

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232102 Jag har kört med en 45 lång nedgrävd EKKJ 4x2,5/2,5 säkrat med 16A till en 5,5 kW sågverksmotor i många år och det fungerar utmärkt, inga större spänningsförluster på vägen (någon % har jag mätt). Så till en 7 kW motor borde 4 mm2 kabel räcka gott och väl.

Avatar Fallback

Re: KABELAREA

Rolfnilsson400  
#232107 http://www.fluxio.se/forum/foereskrifte ... all-4.html.

Titta i diagrammet så får du en god överblick om area och längd

Användarvisningsbild

Re: KABELAREA

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232123 När man beräknar spänningsfall så får man ta hänsyn till hela ledningsnätet från matande transformator.
När man beräknar och kollar utlösningsvillkoret beror en del på matande trafos storlek och nätet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).