Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 180086 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

stektlök  
#298577 Nu får du ta å ge lite mer info så vi kan börja skjuta ideer på allvar !

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#298590 He he sitter du och grubblar om detta om nätterna? Okej eftersom du ber så snällt.
Ska i helgen rita/skriva ett mail till en konstruktör för att höra hur kraftiga limträbalkar med spännvidd ca 9200mm behöver vara. Vi vill ta bort lite stolpar... för att lösa ett klassisk problem i lantbruksbyggnader.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

JensSkoog  
#298596
molnia skrev:He he sitter du och grubblar om detta om nätterna? Okej eftersom du ber så snällt.
Ska i helgen rita/skriva ett mail till en konstruktör för att höra hur kraftiga limträbalkar med spännvidd ca 9200mm behöver vara. Vi vill ta bort lite stolpar... för att lösa ett klassisk problem i lantbruksbyggnader.

Varför inte stål?

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Valfridsson  
#298615 Kan det ska sågas virke innanför dom blivande övningarna!? Stolpar brukar ju ganska ofta vara ivägen för att få in virke på tvären! 9 meter känns dock långt!!?

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Robertberg  
#298621 Limträbalk, kolla även upp kertobalk då, billigare och mer flexibel i utformningen.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#298641
JensSkoog skrev:
molnia skrev:" hur kraftiga limträbalkar med spännvidd ca 9200mm behöver vara".

Varför inte stål?


ja främst att vi har ju tidigare jobbat med stålbalkar i ladugården och det blir tungjobbat med all brandrisk vid svetsning eller dryga borrningar för att fästa saker i balken.

det finns ju kvar som alternativ men vi hoppas slippa jobba med stål.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#298653
Valfridsson skrev:Kan det ska sågas virke innanför dom blivande övningarna!? Stolpar brukar ju ganska ofta vara ivägen för att få in virke på tvären! 9 meter känns dock långt!!?


ne det ska inte bli någon sågverksport.

obantteg skrev:Limträbalk, kolla även upp kertobalk då, billigare och mer flexibel i utformningen.


tack jo även det är mycket intressant., priserna jag hittills hittat, är det som du säger billigare. undrar om det inte borde bli starkare också?
är ju inte samma bredd men ...
limträbalk 90*405 317kr /meter
kertobalk 51*400 253kr/meter

den ena balken ska var 9200 och behöva bära en del last mitt på. ska vara öppet hela balkens längd.
20120223_0575R.jpg


den andra balken behöver vara lika lång men knappt någon last, och den kan stöttas med pelare för den behöver inte vara öppet hela längden, ca 5-5,5 meters öppning.


alternativet istället för denna balk skulle vara en fackverkstakstol. skulle ändå gärna räkna med att balken ska kunna vara fribärande ifall någon i framtiden vill göra porthål i hela gaveln
20141113_5904RL.jpg


nå, visst blir det ett spännande projekt? :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

T Landström  
#298688 Jag jobbar hellre med limträ än kerto... Tycker inte kerto håller lika hög kvalitet på framförallt formstabiliteten...
Vi har fått några kerto till jobbet som varit/blivit fuktiga och dom ändrar formen!

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Robertberg  
#298740 Jag trodde det hette "catto" och inte kerto ända tills jag googlade det nu i förmiddags, småländska :)
Hade jag velat bli bra på trä hade jag inte blivit anläggare.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#299772 limträ-tillverkaren som erbjöd projekterings-hjälp ville inte ge hjälp när det gällde så gammal byggnad. :x :cry:
han rådde mig att kontakta en konstruktör.. :|

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

JensSkoog  
#299789 Jag skulle gjort en fagverksbalk av träd eller stål när den ska vara så lång. En massiv limträdbalk som ska bära blir övergrov och mycket tung. Ska du ha non sorts mezzanin där du kann stappla in sakor från ändan?

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#299862 en fackverksbalk i trä, blir den så mkt lägre än en massiv limträbalk?
en stålbalk blir ju helt klart lägst.

jag hade inte hört ordet mezzanin innan, fick googla , jo det är något sånt. det ska gå att komma åt från sidan så vi kan använda lastaren att lyfta upp och ner saker. fast jag skulle kalla det för (öppet) loft, eller de äldre varianterna; (hö)slinne / (hö)slide
SLINDER el. slinner, pl. bjelkar, stänger,
lagda i kors öfver logen att derpå förvara säd, hö,
m. m. Kl., sm. Slinne, n. 1) id. Sm., ög.; 2)
klufvet gärdsle. Nk.; 3) höskulle. Sm., bl.
Slynne, slynge, n. id. Sk. (Ö. Göinge), bl.; 4)
tröskbod. Ög. N. slind, f. bjelke, tvärbjelke
öfverst i ett hus; d. d. slyde, stänger och grenar,
lagda öfver bjelkarne öfverst i ett uthus att
derpå förvara säd och foder.
Hö-slinder, n. höskulle. Kl. Hö-slinne,
hö-slynne, hö-slynge, n. Bl., sm.
Spannemåls-slinder, n. spannemålsbod. Kl.
Vagns-slinder, n. vagnslider. Kl.


http://runeberg.org/dialektl/0653.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

JensSkoog  
#299867
molnia skrev:en fackverksbalk i trä, blir den så mkt lägre än en massiv limträbalk?
en stålbalk blir ju helt klart lägst.

Tänker främst på vikten. En fackverksbalk i trä blir högre, men den kann göras med låg vikt. Beror på vilken vikt den ska bära. Men jag skulle gått för en av stål, gärna en "hatteprofil", där balkar til mezzaningolvet kann vila på hattbrämmen. Kolla efter om det inte finns en mindre tilverkare av stål till bygg och sådär saker där du bor. Dom vet gärna vad som behövs, och har du tur kann dom ha något tilöversblivna saker som du kann använda till ett bra pris. Har skaffat på det settet många gongar här, sist en 4500mmx220mmx120mm som jag fick ge 1500kr för.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#323808 var länge sedan sist. men flera oväntade saker dök upp bla Stormen egon men även en annan tragisk händelse så detta projekt fick vila.
Vi var på sågen igår och sågade upp lite eget virke. De 4st 6"*6 som ligger i botten ska bli stolpar till logen. Men vi har inte satt någon tidsplan på detta projekt för det finns lite saker som "kan ställa till det". Bla så ska min syster och hennes man bygga nytt hus i år och vi kommer hjälpa till då.
20150328_6677RL.jpg
Senast redigerad av molnia sön 29 mar 2015, 16:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Blivande snickare  
#323830 Kul att höra från dig igen! :smile:
Tidsplaner är till för att överskridas så jag har slutat med dem nästan helt och hållet.. :P
Tråkigt med oväntade tragiska händelser men sånt hör ju tyvärr livet till. Var själv på en begravning igår, en kompis miste sin far i allt för tidig ålder :(
Men skm han själv sa, livet fortsätter. Bara lite tommare än förut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).