Stihl annons 3

1 anvÀndare online just nu: 0 registrerade, 0 dolda och 1 gÀst

Ponsse sidebanner

maskinhall

Postat i kategori Servicebyggnader

Re: maskinhall

InlĂ€ggav axwell » fre 06 apr 2012, 09:15

superdave skrev:InlÀgg av superdave » mÄn 02 apr 2012, 20:12
idag har jag fÄtt pÄ lite bÀrlÀckt, det blir ingen rÄspÄnt med papp utan bara plÄt rÀtt upp och ner, kanske att det blir isolerad plÄt beroende pÄ om det Àr vÀrt det, en del tycker att det Àr skit, nÄn som har en Äsikt dÀr?

Ja Äsikt hade mÄnga skribenter senast frÄgan var uppe, tror att de flesta ansÄg att isolerad plÄt kunde ge kondensutfÀllning, dvs bara skit.

SjÀlv skulle jag tveklöst rullat ut http://www.plastman.se/category.html/trampskydd
tvÀrs över takstolarna innan lÀkten kommit pÄ plats.

Tjusigt bygge, vÀderstrÀcksorienterat, helt i min smak.
axwell
HuggarmÀstare

SkogsinlÀgg: 2824
Har gillat: 33 ggr
Har gillats: 73 ggr

InlĂ€ggav superdave » fre 06 apr 2012, 23:03

jag kikade pÄ plast tidigare men jag Àr inte helt övertygad om att jag skulle kunna montera den sjÀlv, hur ofta Àr det vindstilla nÀr man ska till att pappa tex? jag skulle bli helt jÀÀÀvla galen nÀr vinden tar tag i det seglet gÄng pÄ gÄng.

men jag har varit lite snabb med att montera lÀkten dÀr, pÄ resten av taken kommer jag köra brÀdor, inte rÄspont, och sen en underlagspapp pÄ det och sen plÄt direkt utan strö och bÀrlÀkt.

pÄ den delen dÀr lÀkten redan sitter pÄ lÀgger jag nog 1" bitar mellan och brÀdor pÄ det sÄ Àr man uppe i rÀtt nivÄ (tattar fasoner...)

nu nÀr jag funderar lite sÄ slÄr det mig, varför skulle man inte kunna rulla ut plast pÄ bÀrlÀkten ist för under? Àr det pga genomtrampningsskyddet? det borde ju funka att rulla den nu, dessutom mycket lÀttare...
superdave
Medelhuggare

SkogsinlÀgg: 81
Skogsbilder: 0
Har gillat: 18 ggr
Har gillats: 2 ggr
Jag startade denna trĂ„d. Upp

InlĂ€ggav superdave » fre 06 apr 2012, 23:06

jag tror föresten inte att jag har tackat för alla komplimanger pÄ bygget! det Àr kul att höra.

TACK:)
superdave
Medelhuggare

InlĂ€ggav molnia » fre 06 apr 2012, 23:08

anledningen att man sÀtter den före bÀrlÀkten Àr nog att plasten kommer svacka mellan bÀrlÀkten och kondensen rinner inte ner frÄn taket utan stannar pÄ plasten ..?
eller har jag fel?
AnvÀndarvisningsbild
molnia
Överhuggare

SkogsinlÀgg: 621
Har gillat: 20 ggr
Har gillats: 31 ggr

InlĂ€ggav roten » lör 07 apr 2012, 08:37

Det gĂ„r faktiskt rĂ€tt bra att ensam dra ut plasten fast det blĂ„ser lite. Å fort gĂ„r det. Dra bara ut en bit i taget och stifta fast. Sen lĂ€ktar du bara eftersom.
roten
HuggarmÀstare

SkogsinlÀgg: 869
Har gillat: 6 ggr
Har gillats: 85 ggr

InlĂ€ggav superdave » sön 08 apr 2012, 22:01

hm, jag fÄr vÀl snegla lite pÄ plast igen dÄ kanske

nu har iaf ena sidans snestrÀvor kommit pÄ plats, det gick förvÄnadsvÀrt smidigt att fÄ dit dom.

i nederkant pÄ bilden syns spÄngen jag jobbade ifrÄn

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.

Du mÄste vara medlem för att logga in. Det Àr gratis att bli medlem och registreringen gÄr fort, VÀlkommen!

superdave
Medelhuggare

InlĂ€ggav jd6630 » mĂ„n 09 apr 2012, 00:21

skit i platsen. köp gt massad takplÄt sÄ e de klart o lÀgga med desamma. kostar nÄn kr extra men de gör plasten me....
jd6630
HuggarmÀstare

SkogsinlÀgg: 953
Skogsbilder: 28
Har gillat: 1 ggr
Har gillats: 37 ggr

InlĂ€ggav bengt.a » lör 21 apr 2012, 16:50

Vad Àr gt massad takplÄt?
Är det sĂ„n belĂ€ggning pĂ„ plĂ„ten som man har hört kostar xtra och inte fungerar utan det dryper kondens frĂ„n taket Ă€ndĂ„?
bengt.a
Överhuggare

SkogsinlÀgg: 629
Har gillat: 108 ggr
Har gillats: 62 ggr

InlĂ€ggav roten » lör 21 apr 2012, 18:55

Hur gör massan att man slipper kondens dÄ den sitter pÄ plÄten? Blir ju ingen luftspalt dÄ.
roten
HuggarmÀstare

SkogsinlÀgg: 869
Har gillat: 6 ggr
Har gillats: 85 ggr

InlĂ€ggav jd6630 » lör 21 apr 2012, 20:09

bengt.a skrev:Vad Àr gt massad takplÄt?
Är det sĂ„n belĂ€ggning pĂ„ plĂ„ten som man har hört kostar xtra och inte fungerar utan det dryper kondens frĂ„n taket Ă€ndĂ„?

gt massad takplÄt. e en vanlig takplÄt med kondens skydd fabriks sprutat pÄ undersidan av plÄten, massan kallas gt massa.
ja plÄten e lite dyrare per kvm men du slipper plasten som ska lÀggas upp o du slipper fÄglar dom kan hacka sönder plasten
inte funkar????? ja har ex antal 1000kvm plannja gt massad tak plÄt o aldrig sett en enda kondens droppe
skillnaden i bygget e att du har ventilerad taknock i tak fot sÄ luften strömmar igenom, finns ingen maskinhall som byggs i da utan gt massa. har bara bra erfarenheter av den i alla fall o andra ja kÀnner med
jd6630
HuggarmÀstare

SkogsinlÀgg: 953
Skogsbilder: 28
Har gillat: 1 ggr
Har gillats: 37 ggr

InlĂ€ggav superdave » sön 27 maj 2012, 13:05

jaha, nÀhÀ, en tid har gÄtt och en del har hÀnt. förövrigt kommer jag rulla plast över bÀrlÀkten, sÄ blir det med det.

strÀvorna pÄ andra sidan Àr pÄ plats, sista lÄgdelens stomme Àr klar sÄnÀr som pÄ renkapning av stolarnas överhÀng, kilsÄgat furugolv blir det dÀr eftersom det Àr tÀnkt som verkstad/garage. golv har Àven sÄgats till loftet, dÀr blir det kilsÄgat grangolv. en sida med panel Àr nÀstan klar, det sattes upp med syftet att dÀmpa ljudet frÄn sÄgverket mot grannens hÄll. men ett problem Àr var trappen ska vara, det löser sig sÀkert. just nu sÄgas vildmarks panel i 2,5 meters lÀngder till lÄngsidorna som stabbas upp i vÀntan pÄ tid att sÀtta upp dom. prio ligger pÄ remstycke runt loftet och takstolar som ska ligga pÄ det, tanken Àr att plÄt ska ligga pÄ innan snön kommer, inte helt orimmligt tror jag...

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.

Du mÄste vara medlem för att logga in. Det Àr gratis att bli medlem och registreringen gÄr fort, VÀlkommen!

superdave
Medelhuggare

InlĂ€ggav halvproffs » sön 27 maj 2012, 13:28

Finns risken att plÄten brÀnner upp plasten vid kontaktytorna?
Det som inte kan lagas med silvertejp Àr inte vÀrt att lagas
halvproffs
HuggarmÀstare

KĂ€nner mig just nu: helt okey
SkogsinlÀgg: 1401
Skogsbilder: 2
Har gillat: 38 ggr
Har gillats: 55 ggr
Skogsblogg: Visa blogg (10)

InlĂ€ggav bengt.a » sön 27 maj 2012, 13:32

Finns vÀl risk att plasten blir som fnöske utav den solvarma takplÄten,ska anvÀndas duk eller nÄn sort av skivor som underlagstak.
Ledsamt om man lÀgger ner jobb och pengar och det rinner in kondens efter ett tag.
bengt.a
Överhuggare

InlĂ€ggav superdave » sön 27 maj 2012, 13:54

plasten Àr ju utvecklad för ÀndamÄlet sÄ att den skulle bli dÄlig om man monterar den enligt tillverkarens anvisningar, mellan stol och bÀrlÀkt, tror jag inte.

vilken duk menar du att man ska ha istÀllet för plast? kan vara intressant att kolla pÄ det ocksÄ eftersom inget med bygget Àr hugget i sten.

menar du oljehÀrdad masonit som underlagstak?
superdave
Medelhuggare

InlĂ€ggav bengt.a » sön 27 maj 2012, 15:44

Har sett att det finns en vit duk som anvÀnds vid taklÀggning,vet ju inte vad för plast du har tÀnkt bruka ,har sett att byggplast inte hÄller inte heller presseningar som nÄn tyckte var ett billigt sÀtt i omgivningen.
Är ingen storbyggare men har sett en del som man inte vet varför det har blivit nedlgt pengar och arbete pĂ„.
bengt.a
Överhuggare

FöregÄendeNÀsta

ÅtergĂ„ till Servicebyggnader

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst