Uppvärmning

Flisbrännare

19 inlägg 18228 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41399 Måste ställa en "hur länge räcker mjölkenfråga" Hur mycket flis gör man av med på ett år om man som jag skulle värma ca 180kvm? Norrlandskusten det handlar om här. Mängd i fub?

Avatar Fallback

Re: Flisbrännare

Burvik  
#52581 Du får nog räkna snitt på 1m3 flis i veckan

då en fastkubik ved blir ca 3 m3 fls

Första året jag eldar flis så jag är ju ganska grön :???: Men är riktigt nöjd har en Veto tallkari 40 kw brännare fyller och askar en gång i veckan.Behållaren rymmer ca 800l. Flisar även med egen gugg.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Flisbrännare

skrotnisse  
#123029 Funderar på att börja elda med flis. Eldar nu med ved i en Arimax 60 kilowatare funderar på en flisbrännare från Swebo. Tänkte om någon har någon syn punkt på en sådan bra eller dålig. Eller något annat förslag!

Avatar Fallback

Re: Flisbrännare

Cat554  
#123088 Jeg har fyret med flis i 3,5 år, og selger danske panner (fra CN Maskinfabrik), så jeg har fordypet med en del i flisfyring.
Jeg avvirker gran og furu (tall) på vinteren og legger virket i lunner på et luftig sted. Enden skal ligge mot syd/vest, med godt underlag, slik at vinden kommer til. Lunnen dekkes så på samme måte som groten, med presenning eller papp. Det må ikke dekkes for endene. Da er virket under 20% utpå høsten, og jeg fliser etter behov. 1 fub gir 2,5 kubikkmeter flis og det er ca 800 kWh varme. Løvvirke er vanskligere å tørke med barken på, så i sommer skal jeg lage et lager med tørke i. Jeg lager da et perforert kjørbart gulv somed en fläkt på. i flissiloen har jeg 35 kubikkmeter flis og perforert plate i bunnen. Der blåser jeg overskuddsvarme fra pannrummet inn. Således tørker flisen litt ekstra.
OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).