Sida 3 av 5

Postat: mån 10 nov 2008, 10:51
av Mangan
Mange skrev:Det du beskriver är precis vad laddomaten gör automatiskt och faktiskt bättre än vad vi kan med kranar o passning...


Det är precis vad självcirkulation gör, utan kranar eller passning, pumpar som fastnar, backventiler som kärvar och termostater som går sönder. Dui missuppfattar om du tror att självcirkulation kräver mer passning än en laddomat, snarare tvärt om.

Men visst, ju dyrare leksak, desto nöjdare kund. :-) Det finns inga pengar i självcirkulation, så det finns ingen reklambudget för det heller.

Postat: mån 10 nov 2008, 20:04
av Fisketorp
Krävs det inte ganska nogranna beräkningar för att självcirkulering ska fungera med vedpanna som eldas fullt?

Eller cirkulerar vattnet snabbare ju varmare det blir jämte mot kalla vatnet som vill in i pannan skapas det högre cirkulation på något sätt?

Postat: mån 10 nov 2008, 20:28
av Famag
På någon annan fråga så var det någon som verka vara hyfsat påläst på fysik.
Det där med kommunicerande kärl är inte helt lätt.
Yrkesgruppen Filesofie Rör Mok brukar lösa sådana problem med grövre rör.
Själv fick jag mitt kulvertsystem beräknat av flödestekniker på Forsmarks kärnkraftverk.
Stilig datautskrift, men längst ner stod skrivet med kulspetspenna Ta en dimension grövre ,det säger rörmokarna och dom brukar ha rätt.

Postat: mån 10 nov 2008, 21:56
av jokin
Famag skrev:På någon annan fråga så var det någon som verka vara hyfsat påläst på fysik.
Det där med kommunicerande kärl är inte helt lätt.
Yrkesgruppen Filesofie Rör Mok brukar lösa sådana problem med grövre rör.
Själv fick jag mitt kulvertsystem beräknat av flödestekniker på Forsmarks kärnkraftverk.
Stilig datautskrift, men längst ner stod skrivet med kulspetspenna Ta en dimension grövre ,det säger rörmokarna och dom brukar ha rätt.
:D :D :D

Postat: tis 11 nov 2008, 15:39
av Mangan
Fisketorp skrev:Krävs det inte ganska nogranna beräkningar för att självcirkulering ska fungera med vedpanna som eldas fullt?


Nix, det är som Famag säger, ta grövre rör! 8) Det finns de som rekommenderar 2" rör... Placeringen av tanken i höjdled i förhållande till pannan är också lite viktigare.

Men för att justera in det så sätter man en strypventil så att du kan minska cirkulationen. Blir cirkulationen för stor får du dålig/ingen skiktning i tanken. Ungefär som att ha en pump igång hela tiden.

Postat: tis 11 nov 2008, 16:36
av Mange
Det är ingen tvekan om att det funkar med själv cirkulation.
Det funkar även i övriga systemet.

Det som ger rörelse är tempskillnader så vitt jag förstår.

I mitt hus var det sjävcirkulerande från börgan.
Allt eftersom har det ändrats o byggts om men stora delar finns kvar.

Det krävs lite mer av installatören vid montering av detta, inte alla vet riktigt hur man gör (mig sjäv inkluderad).
Jag fick berättat för mig hur det funkade men det hjälpte inte mycket...
Det hade med dimensioner på rör o temp växlingar o göra.

Jag har 2½" ner till ½".

De som laddar från panna till tank med detta bör optimalt sett ha en aktiv reglering av flödet eftersom det är inte konstant utan ändras i olika temp skillnader.
Laddomat borde vara perfekt till just detta.

Postat: tis 11 nov 2008, 17:57
av roten
Ska tankarna vara seriekopplade eller paralellkopplade? Dom är paralellkopplade nu men tycker jag får ojämna temperaturer i dom. Sen kallnar ju första tanken fortare än dom andra. När första tanken är ca 40 grader kan 2 och 3 vara på 60.

Postat: tis 11 nov 2008, 18:30
av Mange
Mina är paralell kopplade.

Jag har haft ojämn temp i tankarna en gång o det var vid installation.
Efter allt kommit upp i temp så har det funkat. Hittills i alla fall...

Jag misstänker att det var nån luft ficka nånstans som ställde till det...

Postat: tis 11 nov 2008, 19:57
av Famag
Självcirkulation var en förutsättning förr i tiden, innan pumpar var slit o släng.
Hos min bekant, är det självcirkulation i huset, som till och med går upp på övervåningen MEN SEDAN NER i vardagsrummet.
Det vete f n hur det kan fungera men det gör det !!!!!!!!!!
Dimensionsskillnader är det på rören, stigaren blir smalare när värmen sjunker ner till undervåningen för att sedan bli grövre när den går upp till nästa rum på övervåningen.
Låter som en saga men det är garanterat sant.

Postat: tis 11 nov 2008, 21:36
av Ernst
Principen för självcirkulation är en grov (2") stigare rakt upp från pannan till expansionskärlet. Därifrån faller returen ner genom radiatorerna i lite klenare rör, 3/4" - 1/2".

Postat: tis 11 nov 2008, 22:06
av Mange
Mitt rör till expansion är 1".

Såsom Famag beskriver ser mitt ut som.

Varmt vatten stiger.
Stort rör eller litet stiger det i vilket fall.
Dimension och vatten temp har med hastighet på vattnet o göra.

I och med att systeet är slutet blir det rörelse av att vattnet stiger.

Postat: tis 11 nov 2008, 22:08
av Famag
Det sjuka är att värmen kommer ner för att sedan stiga till övervåningen igen.

Postat: tis 11 nov 2008, 22:55
av Mange
I ett slutet system måste ju allt röra sig.
Åker nåt upp måste nåt ner o vice versa.

Får man bara rörelse bodre det ju vara så om det är tätt.

Re:

Postat: tor 27 nov 2008, 03:44
av kroken
roten skrev:Ska tankarna vara seriekopplade eller paralellkopplade? Dom är paralellkopplade nu men tycker jag får ojämna temperaturer i dom. Sen kallnar ju första tanken fortare än dom andra. När första tanken är ca 40 grader kan 2 och 3 vara på 60.

Är det i den första tanken du har vv beredning så har du svaret där varför den är kallare.

Re: Re:

Postat: tor 27 nov 2008, 09:04
av roten
kroken skrev:
roten skrev:Ska tankarna vara seriekopplade eller paralellkopplade? Dom är paralellkopplade nu men tycker jag får ojämna temperaturer i dom. Sen kallnar ju första tanken fortare än dom andra. När första tanken är ca 40 grader kan 2 och 3 vara på 60.

Är det i den första tanken du har vv beredning så har du svaret där varför den är kallare.


Den ligger i första men är inte ikopplad än.