Uppvärmning

Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

15 inlägg 8192 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

Länsman  
#467167 Jag ska isolera en bod. Kraftigt träd och robusta bjälkar. Har någon råd hur jag ska isolera, tänkte göra det själv men en kompis som kan. Jag ska bo tillfälligt tills husbygget är klart men det ska bli gäststuga senare. Två våningar är det. Egentligen måste taket göras om men jag tror det klarar sig några år till och då är det inte mitt problem. Skämt å sido måste jag komma undan billigt därför frågar jag. Tänkte anlita några lettländare men vet inte jag gör det hellre korrekt då men ett företag men det kommer kosta i sådana fall.

Tacksam för svar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

JensSkoog  
#467186 Har du några bilder av boden?
Ingen svår jobb att isolera, bara det som ska isoleras är i bra skick.

Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

finnjonte  
#467197 golv och tak kan ofta isoleras med blåsull...går fort,fyller alla små springor så de blir tätt,är lätt att göra själv med en hjälpkarl.väggar blir kanske enklast med mineralull...men det är olika från fall till fall.. :geek:

Avatar Fallback

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467198 Är den timrad så får du tänka på komdenspunkten, kolla byggnadsvård, tak och golv viktigast att isolera och vindtätt väggar.

Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467231 Varför inte krossat hyvelspån? Nästan gratis och fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

halvproffs  
#467265 Ja, varför inte spån?. När jag byggde stallet åt min dotter i våras köpte vi spån som används som strö i stallar och det dammar inte mycket så det är rätt bra att hålla på med. Tror vi gjorde av med fyra pallar a 1000:-st ungefär.

Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467269 Jag har själv endast spån i väggen på en del av huset, det funkar uppenbarligen och jag bor i norra Lappland.
Under fönster och i hörnen satte jag gullfiber för jag kunde inte få dit spånet på ett enkelt sätt.
Skulle jag bygga nytt från scratch så tror jag att det blev ännu tjockare väggar och därmed ännu mer spån, mest
för säkerhets skull och för att jag får spånet billigt.

Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

Vardon  
#467273 Har inte spån en förmåga att med tiden packa ihop sig och samla sig längre ner?

Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467296 Jo, därför var det svårt att sätta under fönstrena iom att det är tätt uppifrån, men på kallvinden
är väggarna öppna så om det sätter sig så kan man fösa i spån, men med god packning så behövs det inte
men man kan enkelt ha koll på det iaf.

Avatar Fallback

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

jannee  
#467297 Snål han spar men f*n han tar, stämmer väl in i de fall man isolerar med spån.
Jag berättade för min grabb (snickarn) om förslaget och han lade upp ett stort gapflabb.
Bark, jord, sågspån/kutterspån/hyvelspån är isolering som den snåle tar till men den förståndig använder nyare och modernare saker.
Finns väl inget som slår frigolit men nu gäller det tydligen att vända minst två gånger på varje krona :mrgreen:
För övrigt är nog det viktigaste att taket är 100 % tätt därefter gör man bostaden vindtät och isolerar vinden - det är däråt den mesta värmen tar vägen.
Fönstren är också en stor energitjuv. I gamla hus innanfönster på vintern + tejpa alla springor.
Upp till 40 cm med gullfiber på vinden ska tydligen vara lönsamt efter vad byggare påstår - men vad vet jag :oops:

Avatar Fallback

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

Sune_  
#467352 När jag började renoveringen av mina morföräldrars gamla värmlandsgård (timmerstomme) så grottade jag ner mig väldigt ordentligt gällande just isoleringsbiten eftersom jag dels ville få det bra men framförallt för att huset även skulle få möjlighet att stå 150 år till.
kortfattat kan man väl säga att glasull/stenull är stort ajabaja i sådana sammanhang. Dessa kräver att plast används och vid nybyggnation är det inga problem att plasta in huset men vid en renovering är det nästan hopplöst att få huset helt tätt.
I mitt fall slutade det med cellulosaisolering som sprutades in, inte särskilt dyrt kryper in och tätar överallt och framförallt så har det samma egenskaper som resten av huset.
Inga problem med daggpunkter då cellulosan lagrar fukten precis som timmerstommen gör istället för att fälla ut den som glasull/stenull gör.

Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

halvproffs  
#467355
jannee skrev:Snål han spar men f*n han tar, stämmer väl in i de fall man isolerar med spån.
Jag berättade för min grabb (snickarn) om förslaget och han lade upp ett stort gapflabb.
Bark, jord, sågspån/kutterspån/hyvelspån är isolering som den snåle tar till men den förståndig använder nyare och modernare saker.
Finns väl inget som slår frigolit men nu gäller det tydligen att vända minst två gånger på varje krona :mrgreen:
För övrigt är nog det viktigaste att taket är 100 % tätt därefter gör man bostaden vindtät och isolerar vinden - det är däråt den mesta värmen tar vägen.
Fönstren är också en stor energitjuv. I gamla hus innanfönster på vintern + tejpa alla springor.
Upp till 40 cm med gullfiber på vinden ska tydligen vara lönsamt efter vad byggare påstår - men vad vet jag :oops:

Hur blir det då med fuktvandringen, daggpunkt om du har cellplast Jannee?Skulle jag bygga nytt så blev det absolut att spruta cellulosa. Har gjort flera byggen med det. Men inte billigt av entreprenören här inte.

Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

Arvid0  
#470122 Cellplast har inte bättre värde än mineralull och då den är styv så är det svårt att få det utan glipor.

Vi behöver mer info. Ska du bygga diffusionstätt, dvs med byggplast innerst?
Ska det stå uppvärmt?
Ventilation?

Användarvisningsbild

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

Länsman  
#470792 Ah vi får se jag följer manualen och börjar med reglerna hur svårt kan det va. Tar in en snickare eller vad det blir när jag gjort det jag kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur isolerar man enklast? Kan man göra det själv.

Hema  
#470800 Vore synd om taket börjar läcka efter att du fixat isoleringen. Hur tråkigt det än må vara, så bör man väl alltid börja med taket om det är lite osäkert.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).