Uppvärmning

Baxi Excellent 40

88 inlägg 55714 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#459989 Hej!
står nu inför Pannbyte och har försökt hitta diskussion kring Baxis nya panna Excellent.
Finns det någon här som har erfarenhet av denna panna?
kollade på den på Elmia och keramiken ser rejäl ut. Även att man kan köpa/uppdatera med lambdasond är bra.

Som sagt, önskar höra vad Du tycker om denna pannan.
Själv kollar jag på Excellent 40 170L vedvolym och 30kw. tändlucka.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Energiteknik  
#459995 Jag tycker du ska kika på värmepump och solel. Sälj massaved istället för att stå i vedhögen.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Tosca  
#460253 Om du köper nytt känns det som om lambdasonden ska ingå från början, någon särskild anledning till att den inte sitter som standard?

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Tosca  
#460254 Och bygg systemet så du har så många ben att stå på som möjligt, en tank förberedd för solslinga känns som ett måste.
Vad krävs av ett system för att kunna köra det med luft/vattenpump?

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#460621 Hej!
Solvärme passar inte huset, ligger fel i riktning samt att vi har en massa ventilation m.m. som är uppdraget där det skulle kunna funka isf)
Men om man i framtiden skulle satsa på jord/bergvärme så kör man väl inte mot acc-tankar?!
Har funderat på jordvärmen också men enligt offert så kommer det kosta ca 15 000sek/år i drift och då tror jag att kalkylerna är lågt räknade. Samma installationskostnad. Jag har idag väldigt effektivt system för ved med riktig vedmaskin och veden körs fram på pall till pannan.
Nu har man en bra piska att ge sig ut i skogen och hugga, man blir ju lätt lat av sig :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467929
Energiteknik skrev:Jag tycker du ska kika på värmepump och solel. Sälj massaved istället för att stå i vedhögen.

Blir bara sämre och sämre betalt och el blir inte billigare, skogen ska skötas vilket som, lika bra att elda upp den, fritid som blir över går väl åt till något ointressant som kostar pengar det med i tillägg ^#(^

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

JensSkoog  
#469186
bengt.a skrev: ......fritid som blir över går väl åt till något ointressant som kostar pengar det med i tillägg ^#(^

Dagen bästa, @bengt.a :-bd

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#472384 @bengt.a Jo jag resonerar lite så också :lol:
sedan har jag bra grejor för vedkapning och hantering så det är ju inte så farligt jobb.

Baxi-pannan är beställd med 3 000L ack-tank.
Hoppas på att detta installeras inom det närmsta.

Har kollat på de flesta fabrikaten, men måste verkligen berömma Baxi för supporten man får.
Och det är inte bara sälj sälj sälj som diskuteras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Ken1  
#473503 Hej, är också inne på pannbyte, och Baxi excellent 40 lambda är mkt intressant...
Kör med viadrus v10 nu och det blir mkt aska...dock bra förbränning pga fin ved, höga rökgaser...
Har 3000 lit acktank, så det borde funka fint med Baxi 40:an :-BD

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473506
bengt.a skrev:
Energiteknik skrev:Jag tycker du ska kika på värmepump och solel. Sälj massaved istället för att stå i vedhögen.

Blir bara sämre och sämre betalt och el blir inte billigare, skogen ska skötas vilket som, lika bra att elda upp den, fritid som blir över går väl åt till något ointressant som kostar pengar det med i tillägg ^#(^

Just så!

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#475451 @ken1
Har precis installerat Baxin. Eldade lite lätt igår för att torka ur keramiken så nu ska det bli intressant och se hur bra pannan är jämfört mot min tidigare (HS-tarm)
Första intrycket är ju att eldstaden är som ett litet krematorie :-bd
Laddar mot 3 250L tank.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Ken1  
#475575 Jäklar va kul... :-bd
Intressant att höra hur mkt den kan ladda på ett ilägg, och om det hålller med 180 rgt som dom lovar...
Kör med 2 st. 1.500 L tankar varav en har 120 lit. Vvb i...

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Delsbo  
#475578 Låter som ett system som kommer att fungera länge men jag hade nog köpt en större panna kanske 50kW med den stora vattenvolymen.. Jag vill gärna elda färdigt på max 5-6 timmar dvs börja elda när man kommer från ett dagtidsjobb och klart när man går i säng.. Gör du det med en 30kW panna ?

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Ken1  
#475632 Ja det borde gå bra, det är ju inte helt tomt i tankarna vid normal vinter när man kommer hem, men när det är -25 här i norr då blir det nog att va uppe lite längre

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

röjar kalle  
#475698 Har en Baxi soloinova 50 kilowatare sedan 13 år tillbaka inget att klaga på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar