Uppvärmning

7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

39 inlägg 16853 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

jannee  
#450535 Nu vet jag inte i vilket skick dessa s.k. björkstockar är men har de legat i fuktigt gräs i över 1 år ja då är de rätt väl angripna.
Har någon gång fått order om att lasta vinteravverkad björkmassa, detta har varit på hösten = ca 8 till 10 månader efter avverkningen. Klämmer man då åt lite för mycket med gripen har man massaknippet i 3 delar - en i gripen + en på var sida om gripen - skiten är egentligen inte värd att över huvud taget lasta.
Tilläggas måste dock att det har handlat om manuellhuggen björkmassa, skördaravverkad klarar sig betydligt bättre.

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450543 Bored vara skillnad på massapinnar och tjocka stockar.

Gammal björk är väl inte rolig att gå på med yxan, men jag hade prövat som så här
Gör ett kapsnitt med motorsåg i stammen 3ocm in från änden, börja med ca en tredjedel. Ställ dig med storyxan längs stocken och försök klyva ut en bit. Om det går, brukar det vara lätt att klyva ut resten. Sen sågar du ner en tredjedel till och klyver och så vidare. Sen är det bara att lasta upp i skottkärran och såga nästa 30cm. :)

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450548 Dom är angripna av diverse kantareller, vissa va ruttna redan vid fällning. Men eftersom dom är så grova verkar de som om delar av stocken kan användas, de som är murket brukar ja hugga sönder och lägga som fyll i hålor.

   TS
Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450549 Hade de inte kommit 2dm snö här i norra Värmland skulle ja ta kort på dom. Just nu värmer kaminen och ölen är för god för att gå ut[emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Elfving  
#450559 Om de har hunnit murkna lite så måste du tänka efter lite vid hantering innan eldning. Finns där svampmycel så är det ett elände för känsliga individer att veden bärs in i huset! Jag själv verkar inte reagera alls på detta så det är nog individuellt. Som industribränsle kvittar det nog med röta men du avser att värma bostaden.

Tillräckligt rötad björk går inte ens att klyva med yxa ty träet kollapsar av yxan snarare än att klyvas.
Björk i den diametern du har brukar kunna ha rejäla kvistar som gör det tålamodskrävande med en yxa dessutom.
Sådant som stått på en tomt brukar ha fått stå så länge som möjligt, så att rötan redan hunnit börja med trädet på rot är nog inte orimligt. Det blir skillnad i en produktionsskog.

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452586 230 kr m3 för flisved här, sälj det

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Göt  
#452592 Du fixar det med yxa och kil. :-bd

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#452603
Göt skrev:Du fixar det med yxa och kil. :-bd

Gjorde ett test med en hemma gjord kil.
Längst bak va den 8 cm, och den behövdes för att en kubb skulle falla ur[emoji1] satan vad ja fick slå

   TS
Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Göt  
#452608 Jag brukar göra ett snitt med motorsågen tvärs över 5-10 cm djupt slår i 2 klyvkilar eller 3 då går det att använda motorsågskilarna. Har man väl spräckt kubben en gång brukar det gå lättare sen. Visst får man slita men det är inte omöjligt. #:-s

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).