Uppvärmning

Klyva meterved rationellt

20 inlägg 14562 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435108 Få tag på en vertikalt byggd klyv så kan du hantera kabbarna på marken och ställa in dom i klyven.

Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

Georg  
#435153 Hej, klyven är från Sjölins Mek. verkstad, Älmhult, klyvlängd 110 m. köpt för c:a 25 år sedan. Vinschen är från Jula nr 229400kr 1599:- köpt 2015 och som jag byggt upp av gamla redskapsdelar och monterat på klyven, har blivit lite bekväm på senare år innan lyfte jag stockarna för hand, men detta underlättar arbetet och jag förstår inte varför jag inte gjort detta för länge sen.

Användarvisningsbild

Re: Klyva meterved rationellt

Höglandserik  
#435251 Hur säker är vinschen? Händer det att saxen släpper? Ställningen ser ju smidig ut att bygga ihop själv och priset var ju minst sagt överkomligt.

Hur gör du när du klyvt klabben på mitten en gång med den halvan som inte ska klyvas? Och är det inte besvärligt att backa med så stora klabbar? Upplever det som ett problem med de trädslag vi klyver hemma, speciellt asp som gärna trådar sig. Det händer ofta att den inte delar på sig på ett smidigt sätt och bara med de små bitar vi klyver idag kan det vara besvärligt.
Senast redigerad av Höglandserik fre 03 feb 2017, 19:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

Georg  
#435263 Vinschen har hittills varit säker använder hisslinan dubbel för tyngre lyft, saxen får man va försiktig med jag har en "släde" glidbana som jag låter stocken kana mot då jag hissar tunga stockar, betr. klyvningen av vresiga eller stora stockar får jag klyva från ytterkant med mindre bitar i taget annars orkar inte klyven igenom, hat traktor MF 35 som drivare. Har haft stockar som fastnat i kniven och det har gått att lossna dem med hissen, innan fick jag använda spett och lossna med, men är stocken alltför stor delar jag den med motorsåg och kil innan. Själv är jag helnöjd med denna konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: Klyva meterved rationellt

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443390
Vedmaskin skrev:Lite dåligt med bilder just nu. Men har en på klyven. :smile:
1485852624_20160522_111108.jpg

När vi klyver meterved så är det grov björk som inte går in i vedmaskinen. Är det vresiga bitar så kan dom förklyvas även om dom skulle gått in. Då delas den så den kommer in o därefter kapas i 33 cm.
Är det annat grovt så sågas det i 50 cm och spräcks färdigt som pannved.

Det enklaste är att ställa två travar med pallar efter varandra. Tills man kommer upp i jämnhöjd med avlastningsytorna på klyven. Sedan lyfter man upp dom med gripen.
Har det inte varigt så mycket bitar att spräcka. Så istället för att bygga upp pallarna så lyfts det ibland upp med pallgafflarna i trepunkten på Forden. Är det inte för stora bitar så funkar det att rulla fram dom o välta upp dom mot klyven.
Även säckakärran fyller sin funktion i ved hanteringen. :smile:

Efter spräckning travas veden på pall. För att den sedan skall vara smidig att flytta runt.


Lite bilder till ovanstående inlägg. :smile:

Lyfter upp bitarna med gripen.
1488995811_20170308_165736.jpg

1488995842_20170308_172856.jpg

Efter spräckning så travas veden direkt. För att minimera markkontakt.
1488995885_20170308_173855.jpg

Klenare o rak meterved flyter nästan på lättare att spräcka o hantera. Men den klyvs bara grovt här. För att sedan klyvas en gång till när den kapas ner i vedmaskinen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).