Uppvärmning

Bergvärme och vedpanna

8 inlägg 11070 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bergvärme och vedpanna

Spekebo  
#431463 Hej hej. Ny här på forumet och även ganska nyligen husägare. Huset är från 1965 med källare och murad skorsten med en gammal ctc panna och diplomat bergvärmepump från 2010. Ingen tidigare erfarenhet direkt av uppvärmning då jag tidigare bott i lägenhet.

. Systemet verkar vara kopplat så att det kan samköras och jag har även testat att elda några gånger när det varit lite kyligare ute och det har funkat fint. Har tänkt elda mest under kallare dagar och även för att få ett trevligare klimat i källaren och motionera skorstenen lite.

Nu till min fråga. Behöver jag stänga av pumpen när jag eldar.? Bifogar ett gäng bilder på hur allt är kopplat.

Har även ett annat problem med att systemet tappar tryck ända sen en nybliven rörmokare var här och skruvade på en påfyllning så att övertrycksventilen sköt i höjden och utlöstes. Har ju 2 exp kärl, ett till vp och ett till bergvärmen och båda visar olika tryck och sjunker i samma hastighet efter ett par dagar. Har det hänt nått med nått av kärlen som gör att det sjunker? Det vill gärna vandra också när bergvärme går



   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme och vedpanna

bgl  
#431475 Hej och välkommen till det glada gänget!
Det är sällan man ser så mycket och många rör och så lite rörisolering i en installation.
Borde vara svårt att förstå på plats, från bilder nästan omöjligt.
Generrellt finns det 2 händelser som inte få ske när vedpanna och vp kan kommunicera:
1/ Vp får inte utsättas för returvatten från radiatorkretsen som är värmt med vedpannan så långt att returvattnet har högre temperatur än max för aktuell vp, oftast ca 48 grader.
2/ Beroende på hur säkerhetsventiler är placerade får varken vp eller panna stängas av "från båda håll" så att temperatur/ tryck kan stiga utan att säkerhetsventil finns i den avstängda kretsen.
Detta gäller i båda fallen för alla tänkbara driftsfall, omkopplingslägen, strömavbrott, om mindre kunnig måste elda vid oväntade händelser osv.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme och vedpanna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431482 Just det där med oisolerade rör kan ju vara medvetet. Jag valde att göra så en del av rören för att få ordentligt varmt i källaren/tvättstugan. Fungerar bra för oss. Så kanske inte "slarv" utan medvetet? Men många blanka kopparör är det. [emoji54]

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme och vedpanna

Spekebo  
#431489 Har fått lite koll med tiden på hur systemen funkar men det där med 48 grader var bra att veta ☺️ säkerhetsventiler sitter det rätt många också lite varstans så det borde inte vara några problem. Men jag vet att när jag köpte huset så var trycket mellan 0,8-1 bar innan han sprängde på med nytt vatten i systemet så att en säkerhetsventil vid kärlet till pannan löste ut, nu sjunker det efter några dagar efter att jag fyllt på till 03-04 bar innan jag fyller på igen, det rinner även ut vatten vid ett skvallerrör från pannan när kompressorn på bvp går igång så jag misstänker att det är drf att trycket sjunker. Kan blåsan i kärlet vara kass pga den snabba påfyllningen han gjorde så att det numera är stumfyllt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme och vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431537 Det låter helt klart skumt att båda kärlen sjunker samtidigt. Dessa borde ju vara separata system. Kan trycket då säkerhetsvenilen löste skapat en läcka mellan mellan systemen???(känns ej troligt)

1.Börja med att kolla säkerhetsventilerna så dessa fortfarande håller trycket. (Inte helt ovanligt att när de väl öppnat en gång så minskas trycket för utlösning. Ställe en hink under skvalerröret och se om det blir mycket vatten.)

2.Kolla så att förtrycket i kärlen är rätt.

3. Kärlen skulle kunna vara för små men känns inte troligt då det fungerat tidigare och de ser normalstora ut.

4.Är systemet stumt/trasigt kärl borde vatten läcka ut när det blir kallt ute = hög varmvatten temp.

Tumregel rätt tryck.
Höjdavstånd mellan lägsta och högsta punkten i meter/10=förtryck kärl.
Plussa på 0.5 bar för att få systemtrycket.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme och vedpanna

tumpi  
#431564 Tror att ett av exp.kärlen är trasigt. Stiger trycket snabbt när du fyller på? Sedan vattnet som kommer är väl en liten mängd som kommer efter att värmepumpen gjort varmavatten. Skvallerröret som vattnet kommer från borde sitta på bruksvattenröret om jag har rätt, alltså inte på den slutna sidan. Från min pump kommer det en par dl varje gång den gör vv.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme och vedpanna

Spekebo  
#431582 Har inte mätt mängden vatten än men kommer rätt mycket. Trycket stiger mycket snabbare i kärlet vid pannan innan det planar ut i båda men det blir aldrig samma tryck, skiljer ca 0,5bar mellan dom. Hur kollar man förtryck?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme och vedpanna

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431610
Spekebo skrev:Har inte mätt mängden vatten än men kommer rätt mycket. Trycket stiger mycket snabbare i kärlet vid pannan innan det planar ut i båda men det blir aldrig samma tryck, skiljer ca 0,5bar mellan dom. Hur kollar man förtryck?

Det kärl som inte sitter vid pannan sitter det på röret som går ner i borrhålet eller sitter det på samma system som pannan?

Förtrycket brukar stå på kärlet. Annars måste man göra tryckkärlet trycklöst t.ex. genom att montera bort det från systemet. Sen finns en ventil i botten man kan ändra/mäta trycket på.
p.s du har väll en upp på rörmokaren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).