Uppvärmning

Häggmans vedpanna

19 inlägg 22508 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

Elfving  
#239967 Vad blir slutpriset på att bygga sin egen panna, tänker på rena kostnader som plåt, luckor, isolering, svetstråd, röranslutningar etc?
Hur många byggtimmar tog det?
Man blir sugen när man ser sånt här!

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

cdn  
#239975 Jag skulle tippa på att slutsumman blev under 4000€ så d blir väl nånting runt 35000kr. Jag höll på på c 2 veckor kvällstid när jag svetsade, skulle tippa på c 100h. När man beställer ritningen av Martin så kommer det med en mycket nogrann detaljlista där alla plåtar är numrerade så det är nästan som att bygga med lego. Plåtarna klippte jag till på lokala plåtverkstan, eldytorna är 5mm o skalet 4mm. Krävs ingen speciell plåt, Martin sa att man skulle använda FE37.Jag hade tänkt i flera år på den här pannan innan jag började så jag luckorna är från gamla pannor som tagits ur bruk. Största problemet är väl att få in pannan i befintligt pannrum för den blir stor, dock sa han att han nog ritat många olika storlekar beroende på utrymmet som finns tillgängligt. Jag byggde nytt pannrum i anslutning till verkstan så jag gjorde en "löstagbar" vägg om det skulle bli nåt problem. Martin själv har eldat i en sån här panna sedan 1992 och inte haft några problem. Jag var på studiebesök till några som gjort samma panna och ingen hade nåt att klaga på, en sa till mej när jag fråga att nåt negativt måste det finnas så han sa att göra ved. Min panna var nr 67 som han gjort ritningen till men han visste om flera som gjort med samma ritning. Efter jag gjorde min så har jag två stycken på besök och båda håller för tillfället på och gör egna. Det lär finnas en som gör den här pannan på beställning så jag tror priset låg runt 6000€ som plåtren så isolering och skyddsplåten kommer då till.

Användarvisningsbild

Re: Häggmans vedpanna

Mathiaz  
#447290 Länge sedan tråden var aktuell, men hur ser dina erfarenheter ut nu efter en längre tids användning av pannan? Bekymmer?
Har du kvar Häggmans telnr? Är i behov av en ny panna och tänkte sätta ihop en själv. Men bättre att inte gå över ån efter vatten.

Avatar Fallback

Re: Häggmans vedpanna

cdn  
#447724 Har nu eldat 5 säsonger o är fortsättningsvis nöjd. Inga bekymmer men sett att eldfasta tegelstenarna som eldboet är inklätt med så några har spruckit. Inget jättejobb att byta men tänkte göra det i sommar. Har nu ganska bra koll hur mycket ved det går åt. Har gjort av med 15-20 fast kubik beroende på hur kall vintern varit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).