Uppvärmning

Hur torkar er ved

6 inlägg 5997 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur torkar er ved

j-eg63  
#337183 Många som håller på med vedhantering har nog upptäkt att veden torkar dåligt denna säsong, behövs nog ett tak över veden. Hur gör ni ? :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur torkar er ved

JensSkoog  
#337185 Min ved har turkat bra i år. Jag lägger den gott upp från marken, gärna på ett par lag med pallar, och senn stapplar jag så det kommer gott med luft och vind in i mellan. Smart å täcka över, men då får det vara plåt och gott med utrymme ner till veden.

Avatar Fallback

Re: Hur torkar er ved

axwell  
#337190 Tackar som frågar, jodå den torkar och krymper lika som vanlig. Under svart plåttak med stor luftspalt över veden.
Tror att den var färdigstaplad i början av maj, sen har det blåst en hel del utan några längre perioder med sommarvärme.
Blåbär är mogna i soliga lägen, hjortron behöver en vecka till, inga blommor på potatisblasten ännu, jordgubbar har inte nått sitt maximum = ovanligt sent med det mesta :sad: :???:

Användarvisningsbild

Re: Hur torkar er ved

stegmaster  
#337220 Jag var ochså ferdig i mitten av april, men det torkadet trögt i starten, då det var mycket dårligt vårväder.
Mätte för ca 2 månader sidan ca 28% som maks då.
Sen har det varit en del fint väder med mycket sol/vind, så nu ligger alt mellan 16-19%, så nu kan snart utkörningen börja. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur torkar er ved

Hema  
#337227 Jag tycker nog det torkar på helt okey. Jag hade nästan enda upp till 160cm och nu är det en glipa på nästan 8-10cm. Jag har veden första tiden i en "hundgård",
Bild

Den består av pallar liggandes på plattor, och på ytterkanten av 240x320 (8pall) sitter det gallersidor. Sedan har jag några reglar som plåttaket sedan ligger på. Ca 12kvm stjälpt, jag vet inte hur torr veden är men jag var klar med veden under Påsken och sedan får den ligga stjälpt till början av hösten, då jag staplar den i min vedbod, med 2-3cm springor mellan brädorna. Och det jag ska elda ser jag till att vara inburet minst en dag före. Tycker att det fungerar bra, men kommer göra om mitt system till något som liknar mer detta. Pga. att slippa en extra vedhantering/förflyttning.

Dock är jag lite osäker på hur stort jag måste göra det, men vagnarna kommer ha hjul och va lättrullade, ingen maskin skall behövas...

Avatar Fallback

Re: Hur torkar er ved

Blivande snickare  
#337294 Jag märkte samma sak så jag byggde ett till vedlider :P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).