Soteld

 Svara  48 inlägg  14431 visningar  9 följer
Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329284
Qkeeper skrev:Bara en fråga men varför värma upp vinden?

Angående rören så visst man tappar endel värmestrålning men som regel idag så ligger rökgastemperaturerna på så passa låga nivåer att du ändå inte får den effekt som så många hade för 30-40 år sen när slutförbränningen i princip låg i skorstenen. Idag tar vi tillvara på mycket större del av energin i veden och detta sker i eldstaden där det ska ske och därmed har vi också en miljövänlig förbränning. Många eldstäder har idag en koldioxidneutral förbränning vilket gör vedeldning till en miljövänligt alternativ vilket det knappast är om slutförbränningen ligger i skorstenen och du kanske ligger på en verkningsgrad runt 50%. Vet att många av oss här på forumet gillar att hugga ved men att skicka ut 50% av dess energi till kråkorna är ju ändå ganska onödigt.

Att man får bättre drag i ett rör och mindre sotbildning beror framför allt på: Kortare tid till rätt driftstemperatur, slätare yta, rund kanal vilket ger ett bättre flöde.

Om man har ett vattenburenvärme är jag benägen att hålla med dig, men om man inte har det, så säger jag nej. Jag eldar i en Kedddy (ja 3 d, en äldre modell gissar jag), som sitter i en hemmabyggd öppenspis, som innehåller dubbla rökkanaler innan den någ murstocken. Denna "klump" håller värmen i ca 20h, om man kommer ihåg att stänga skortstensspjället efter elden har slocknat. Tror även att den hjälper till att hålla min trånga torpargrund torr, vilken för övrigt inte går att inspektera, då det inte finns någon öppning, samt att det är väldigt lågt avstånd till mark/berg.

Klart skulle man bygga nytt, skulle det ju blir såsom du säger, men har man denna typ av lösning, så får man snällt fortsätta. Men om du överbevisa mig så är jag idel öra. :)

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329307 Hej,
Det finns metoder att isolera gamla hus. Det viktiga brukar vara att använda material som har förmåga att buffra fukt, dvs bli fuktigt och sen torka ut. Förr använde man kutterspån. Idag finns olika träfiberisoleringar, linisolering etc. Tips om hur man gör finns på Bygggnadsvårdsföreningens hemsida och hos Nääs Slöjd och Byggnadsvård. Nääs har också en väldigt bra endagskurs om isolering och värme i gamla hus. De ska vara på gång att lägga ut ett arbete på hemsidan där de beskriver hur man gör och vad man bör tänka på.
Se mer på
Nääs slöjd och Byggnadsvård:
http://slojdochbyggnadsvard.se/sv/Vasta ... a_MALL329/

http://slojdochbyggnadsvard.se/sv/Vasta ... anguage=sv

och hos Byggnadsvårdsföreningen
http://www.byggnadsvard.se

Lycka till
/Christina

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329364
Hema skrev:
Qkeeper skrev:Bara en fråga men varför värma upp vinden?

Angående rören så visst man tappar endel värmestrålning men som regel idag så ligger rökgastemperaturerna på så passa låga nivåer att du ändå inte får den effekt som så många hade för 30-40 år sen när slutförbränningen i princip låg i skorstenen. Idag tar vi tillvara på mycket större del av energin i veden och detta sker i eldstaden där det ska ske och därmed har vi också en miljövänlig förbränning. Många eldstäder har idag en koldioxidneutral förbränning vilket gör vedeldning till en miljövänligt alternativ vilket det knappast är om slutförbränningen ligger i skorstenen och du kanske ligger på en verkningsgrad runt 50%. Vet att många av oss här på forumet gillar att hugga ved men att skicka ut 50% av dess energi till kråkorna är ju ändå ganska onödigt.

Att man får bättre drag i ett rör och mindre sotbildning beror framför allt på: Kortare tid till rätt driftstemperatur, slätare yta, rund kanal vilket ger ett bättre flöde.

Om man har ett vattenburenvärme är jag benägen att hålla med dig, men om man inte har det, så säger jag nej. Jag eldar i en Kedddy (ja 3 d, en äldre modell gissar jag), som sitter i en hemmabyggd öppenspis, som innehåller dubbla rökkanaler innan den någ murstocken. Denna "klump" håller värmen i ca 20h, om man kommer ihåg att stänga skortstensspjället efter elden har slocknat. Tror även att den hjälper till att hålla min trånga torpargrund torr, vilken för övrigt inte går att inspektera, då det inte finns någon öppning, samt att det är väldigt lågt avstånd till mark/berg.

Klart skulle man bygga nytt, skulle det ju blir såsom du säger, men har man denna typ av lösning, så får man snällt fortsätta. Men om du överbevisa mig så är jag idel öra. :)


Är det en äldre variant av Keddy så har du ingen vidare bra förbränning men visst ger dom en j**la värme det säger jag inte emot och du har garanterat en varm murstock. Tror nästan Keddyn är odödlig, bara att mata på... På Romotop kaminer har vi mått strax ovanför stoden och mätt upp 415gr i rökgastemperatur då har man också en skapligt varm skorsten. En ny Contura ligger du på under 300gr ville ger betydligt lägre temp på murstocken än om du ligger på 4-500gr. Säger inte heller emot att murstocken inte kan bli varm men monterar du en modern kamin med CB förbränning så har du inte speciellt höga rökgastemperaturer då förbränningen sker i eldstaden. En mursstock kan också bli varm med ett rör i eller låga rökgastemperaturer detta kräver dock mer regelbunden eldning då värmen tar längre tid på sig att vandra genom rör, isolering samt tegel men tillslut så.

Kollade på en skorsten som var demonterad för 3-4 veckor sedan där det rostfria börjat rosta och det som inte var rostigt var blånat och då har rökgastemperaturen varit ca 7-800 gr för att den rostfria stålkvalitén i dessa ska bli blånat och börja få korrosionsskador och har man dom rökgastemperaturerna så har man också en mycket varm skorsten/murstock.

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329365
Eliika skrev:För att vi bor i ett gammalt hus där vinden är uppbyggd på så vis att murstocken värmer upp den för att hålla fukten och därmed mögel borta :) Har läst att man bör elda minst 1 gång per vecka även under sommaren för att vinden ska vara bra.. Därför kan vi inte Heller tilläggsisolera den som man skulle önska (= blir för tätt).


Isolera går utmärkt, har tillägsisolerat på vinden här även bjälklag(Byggt på slutet av 1800). Däremot ställer det högre krav på ventilationen på vinden och i torprgrunden om man inte brukar murstocken. Men tycker man det är roligt att elda så är det nog egentligen bäst att låta den gamla konstruktionen vara. Trots allt så visste dom vad dom gjorde förr. Kakelugnen t e x är ju fortfarande en strålande värmekälla. Dock kräver ju en gammal kakelugn att man har både tid och kunskap om den för att det skall fungera som en bra uppvärmingskälla utan stora rep.kostnader.

Användarvisningsbild

Re: Soteld

 
#329366 Jag har samma problem som Eliika... Övervåningen blir kall som F-N på nätterna som tur är har vi inrett 3 st av våra kattvindar så jag sover i ett av de rummen på vintern.

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329378 Nackdelen med kakelugn som jag ser det är att man "dödar" all mysfaktor av visuell eld, samt att en effektiv kakelugn räcker det att elda en laddning per eldning. Sedan kanske det är felaktigt att klanka ned på en bra konstruktion. :)

Med kedddyn kör jag 3-4 laddningar, sedan är det tillräckligt. Fördelen är att man får en rätt bra direktverkade effekt (dock är min nuvarande lösning för snäv i spridningsvinkeln), så när jag byter eldstad, så kommer jag välja någon med stor spridningsvinkel för direktvärmen, sedan får det bli någon lösning som kommer få accumulera resterande värme så att det håller värmen minst lika länge som nu.

I en eldstad som inte är vattenmantlad eller på liknande sätt kan avleda värme, hur kan värmen då bli så låg i skorstenen? För att elda i en fristående gjutjärnkamin är kul sålänge man har en låga, sedan dör värmen rätt omgående. Har svårt att motivera mig för att elda i min vedspis om jag inte behöver, men så är ju inte heller det dess ändamål.

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329397
Hema skrev:I en eldstad som inte är vattenmantlad eller på liknande sätt kan avleda värme, hur kan värmen då bli så låg i skorstenen? För att elda i en fristående gjutjärnkamin är kul sålänge man har en låga, sedan dör värmen rätt omgående. Har svårt att motivera mig för att elda i min vedspis om jag inte behöver, men så är ju inte heller det dess ändamål.


Kan inte komma på någon bättre lösning än täljsten.

Menar inte då plåtkamin med dekor av täljstensskivor, nej massiv täljsten så långt det är möjligt.

Tidigare berättade jag om när tände på tidningspapper innanför sotluckan, 10-20 cm efter kaminen, för att efter sommaruppehållet få bort ev. fuktkudde i skorstenen.
Pappret slocknade tydligen för när sotaren kom efter vinterns eldningssäsong låg tidningspappret fortfarande kvar där, bara det hörn jag tänt på var brunnet, resten var intakt.

M.a.o. låga rökgastemperaturer i skorstenen.

En nackdel med täljstens ugnar/kaminer kan bli om bjälklaget tål att belastas med en sån tung pjäs på 1000-4000 kg. :roll:

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329405 Låg pappret precis i den kanal som röken passerade eller i en liten "blindtarm"? 10-20cm låter som ett väldigt kort avstånd ifrån elden.

Hur som helst så svarade sotarn mig på frågan, vilka redskap jag skulle skaffa (då jag ville sota en extra gång själv, för att känna mig lite extra säker). Du behöver inte köpa några grejer, eldar du med såsom du gör nu och med sådan ved, så behöver du inte några redskap, ser jättebra ut i skorstenen. Fast det behöver väl inte betyda eller ha något med mina rökgasvärden att göra kanske?

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329434
Hema skrev:Låg pappret precis i den kanal som röken passerade eller i en liten "blindtarm"? 10-20cm låter som ett väldigt kort avstånd ifrån elden.


Mitt i farleden, direkt efter spjället mellan kaminen och skorstenen.

Rökgaserna går(räknat från rostet) först uppåt ca50 cm, nedåt ca 100 cm, bakåt 30 cm på båda sidorna för att sen återförenas i mitten på baksidan längst ned vid spjället.
Gaserna går då ungefär 220 cm * 2, dvs ca 4 meter innan dom når pappret.

Det här gäller en av Tulikivis minsta modeller, på dom större blir det ju längre och därmed bättre verkningsgrad.

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329438 Min Kedddy sitter ju inbyggd i den här hemmamurade lösning, som bygger på kakelugnsmodellen. Rökgaserna delar upp sig i två kanaler, går upp 50cm, ned 1m, upp 1m och sedan ned 1m, där de två kanalerna går ihop precis innan de når murstocken/skorstenen. Provade att placera en utomhustermometer i rensluckan för skorstenen. Fick ett maxvärde på 55grader, men hur exakt detta värde va vet jag ej. När jag efter minst en timme drog ut givarsladden, hade vissa plastdetaljer blivit lite deformerade. Samt att sensorn hade väl inte någon kanonplacering, utan låg nog rätt lågt i kanalen. Bästa sättet att mäta rökgaserna är att hänga ned något från skorsten uppifrån taket gissar jag?

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329451 Prova med en digital stektermometer istället, den kan du lägga in i rökröret utan oro.

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329452
Tosca skrev:Prova med en digital stektermometer istället, den kan du lägga in i rökröret utan oro.

Ahh, strålande förslag!

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329781
Hema skrev:Låg pappret precis i den kanal som röken passerade eller i en liten "blindtarm"? 10-20cm låter som ett väldigt kort avstånd ifrån elden.

Hur som helst så svarade sotarn mig på frågan, vilka redskap jag skulle skaffa (då jag ville sota en extra gång själv, för att känna mig lite extra säker). Du behöver inte köpa några grejer, eldar du med såsom du gör nu och med sådan ved, så behöver du inte några redskap, ser jättebra ut i skorstenen. Fast det behöver väl inte betyda eller ha något med mina rökgasvärden att göra kanske?


Har du ingen större sotbildning så eldar du rätt och bra! :)

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329782
Hema skrev:Nackdelen med kakelugn som jag ser det är att man "dödar" all mysfaktor av visuell eld, samt att en effektiv kakelugn räcker det att elda en laddning per eldning. Sedan kanske det är felaktigt att klanka ned på en bra konstruktion. :)



Finns glasluckor att ersätta de inre luckorna med idag, blir oftast riktigt bra. :)

Avatar Fallback

Re: Soteld

 
#329794
Qkeeper skrev:
Hema skrev:Nackdelen med kakelugn som jag ser det är att man "dödar" all mysfaktor av visuell eld, samt att en effektiv kakelugn räcker det att elda en laddning per eldning. Sedan kanske det är felaktigt att klanka ned på en bra konstruktion. :)



Finns glasluckor att ersätta de inre luckorna med idag, blir oftast riktigt bra. :)

Ahh såklart, men man får passa på o njuta för har hört att en eldning räcker för att ge värme åt hela kakelugnen. :)

Ang. min sotmängd, så har jag svårt att avgöra om mängden är bra eller ej. Men det är ser inte ut som svart lack överallt som det gjorde när jag köpte stället.. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser