Uppvärmning

Brandskyddskontroll

44 inlägg 25383 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292342 "Knoparen krejsar i slunget, hans moj är dig svårt att förstå.
Han är fejig på isingar, kurpis och jack där i pipan han flinkt pumpar på.
Han förtjänar sin using på farning och stig till häringar, lanken och sjock
där i goniga kåpor och guckliga lin han rafflar på uket din stock.
När han flunsat sig trött går han käklustig hem till sin skrasp och får podis och jing,
han får skräckling till kläm, han får fleder och puff och tjabis med spisliga ting.
Ja, han avar från bysaköksimmorna hem och bevaskar sitt tryss och sin kåk
och blir då lika fejlös om noben som du, fast du inte begriper hans språk"'

:smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

ulfgustav  
#292348 Idag hade jag brandskyddskontroll i två av mina hus.
Sotarmästraren själv gjorde kontrollen.
Allt var enligt honom helt ok, trots det så hade jag vid sista sotning fått påpekanden på båda fastigheterna

Orsaken torde vara att den sotare som i våras sotade lyckades med konststycket att sota ner hela källaren inkl. gillestuga eftersom han i stället för att använda väl skottad väg så valde att gena genom blöt snö. Blöt snö och sot är inge höjdare, fick "sanera" både pannrum och gillestuga.
Anmärkningen torde varit ett sätt att "ge igen" från sotaren, jag hoppas jag slipper honom fortsättningsvis, företaget har flera duktiga sotare som gör finfina jobb utan att det behöver saneras

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

machonisti  
#292355
Uvskogen skrev:"Knoparen krejsar i slunget, hans moj är dig svårt att förstå.
Han är fejig på isingar, kurpis och jack där i pipan han flinkt pumpar på.
Han förtjänar sin using på farning och stig till häringar, lanken och sjock
där i goniga kåpor och guckliga lin han rafflar på uket din stock.
När han flunsat sig trött går han käklustig hem till sin skrasp och får podis och jing,
han får skräckling till kläm, han får fleder och puff och tjabis med spisliga ting.
Ja, han avar från bysaköksimmorna hem och bevaskar sitt tryss och sin kåk
och blir då lika fejlös om noben som du, fast du inte begriper hans språk"'

:smile:

Oj!

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

özach  
#292357 hoj. flera av mina bekanta vedpanne innehavare får sotat 6 gånger omåret :surp: jag får sotat 2 gånger om året och det räcker bra. har man nyare miljögodkänd panna får man säga till om färre besök i pannrummet av sotis :grin:

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

Qkeeper  
#296999 Det är också otroligt hur varenda kommun i Sverige kan ha olika krav/intervaller samt att det egentligen inte ens behöver att vara en sotare som besiktigar din anläggning då det egentligen om jag förstått det hela rätt står att personen skall vara "sakkunnig" och i vårt avlånga land är detta (tyvärr) enligt kommunerna sotaren och ingen annan vilket innebär för oss betalande noll konkurrens och höga priser..

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297047
özach skrev:hoj. flera av mina bekanta vedpanne innehavare får sotat 6 gånger omåret :surp: jag får sotat 2 gånger om året och det räcker bra. har man nyare miljögodkänd panna får man säga till om färre besök i pannrummet av sotis :grin:


Det beror väl lite på hur sur veden är man eldar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297067
Vedmaskin skrev:
özach skrev:hoj. flera av mina bekanta vedpanne innehavare får sotat 6 gånger omåret :surp: jag får sotat 2 gånger om året och det räcker bra. har man nyare miljögodkänd panna får man säga till om färre besök i pannrummet av sotis :grin:


Det beror väl lite på hur sur veden är man eldar. :wink:


Man får alltså sota för sur ved :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297080 Inte vet jag, men inspektören blev sjuk och det blev inte av. Sotarmästaren skulle återkomma med ny tid, men inget har hänt. Däremot så kommer han och sotar nästa vecka, men inte gör han kollen då fast han besöker 2 av 3 ställen som ska inspekteras?

Så, hursomhelst, lovade återkomma men har som sagt inget att återkomma med. Än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300816 Sådär ja, då ha inspektören varit på besök. skulle ju heslt vilja mumla på om onödigt och sånt. Men när karln inleder med att säga, i snabb följd,
* "Det var ett väldigt välskött pannrum!"
* "Här har det eldats med förstånd i den här pannan - det bästa jag sett tror jag"
* "Den här braskaminens skorstensanslutning är helt perfekt och den bästa för sotaren"
* "Skorstenens genomgång genom innertak och yttertak är alldeles utmärkt"

Ja då är det svårt att fortsätta gnälla! :smile:

Mer allvarligt så var det faktiskt riktigt bra att han tittade med kamera ner i hela skorstenen, i båda eldningsrören. Bara det är värt pengarna och omaket.

Så på det hela taget blev det en positiv överraskning. Men om det behövs kan man förstås diskutera, men hade det blivit en spricka i skorsten på insidan å hade ju inte jag märkt det själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300817 Bra att det inte kändes helt bortkastat i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

åberg  
#300824 Titta ner i skorsten utan specialutrustning är som att peta sig i örat med armbågen. Kommer inte åt särskilt bra. :smile:

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

axwell  
#337170
Uvskogen skrev:Sådär ja, då ha inspektören varit på besök. skulle ju heslt vilja mumla på om onödigt och sånt. Men när karln inleder med att säga, i snabb följd,
* "Det var ett väldigt välskött pannrum!"
* "Här har det eldats med förstånd i den här pannan - det bästa jag sett tror jag"
* "Den här braskaminens skorstensanslutning är helt perfekt och den bästa för sotaren"
* "Skorstenens genomgång genom innertak och yttertak är alldeles utmärkt"

Ja då är det svårt att fortsätta gnälla! :smile:

Mer allvarligt så var det faktiskt riktigt bra att han tittade med kamera ner i hela skorstenen, i båda eldningsrören. Bara det är värt pengarna och omaket.

Så på det hela taget blev det en positiv överraskning. Men om det behövs kan man förstås diskutera, men hade det blivit en spricka i skorsten på insidan å hade ju inte jag märkt det själv.

Jag hade brandskyddskontroll några dagar sedan.
Klockan 08.00 passerade kontrollanten min fastighet på väg längre in på återvändsgatan.
08.14 ringde han på dörrklockan, gick direkt upp på taket, kom in lyste in i tulikivins eldstad och sa sen "allting ser riktigt bra ut, fortsätt att elda på precis samma sätt som tidigare !", 08.19 tack och hej.

Idag kom fakturan, under rökgaskanal,Typ: metall, Fabrikat/modell:saknas, Benämning: Skorsten STÅLRÖR (med versaler).
Snabbt jobbat, 5 minuter på plats och lite till på kontoret för 867 kr.

Jag har en SEM-skorsten(Lecablock) med chamottegel, rörbitar med ca. 30 cm längd per styck, totalt ca. 7 meter.

Uvskogen, nu börjar jag tvivla på meningen med det här, sett ur mitt perspektiv. :roll:

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

Hansson  
#338776 Här kan ni läsa lagen om hur sotning och brandskyddskontroll skall utföras.
https://www.msb.se/externdata/rs/0056c4 ... b40bc3.pdf

Kommunen beslutar om vilka frister som skall tillämpas.
Om ni söker på eran kommuns hemsida så kommer ni finna fristerna.
Sotarna fuskar rätt mycket med fristerna så kolla upp detta så ni inte får besök i onödan.

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

Uffe A  
#346826
jannee skrev:Har sådan kontroll vart fjärde år och tydligen något man inte kommer undan med, ett sätt för kommunen (eller sotarna) att tjäna in lite extrapengar. Försäkringsbolagen kan också ha ett finger med i spelet.
Någon efterkontroll har jag inte hört talas om.


Det som gäller, är att om man har panna eller vedspis, är det vartannat år och för kaminer vart tredje eller fjärde år.
Tycker att det är skönt med dessa kontroller, då man får reda på hur det står till med skorsten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).