Uppvärmning

Brandskyddskontroll

44 inlägg 25392 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brandskyddskontroll

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291437 Ska ha min första brandskyddskontroll nästa vecka. Nåt nytt påfund för mig i varje fall. ska visst göras vartannat år för att jag eldar med ved. Tydligen ska en gubbe knalla runt i kåken och h åsikter om skorsten, pannrum, brandvarnare och sånt. Kostar gör det också.

Men, hur är det. Något jag ska vara småsur över som jag är nu, känns lite som om nån ska hit och snoka. Klart man har koll på grejorna om man eldar, det handlar ju om ens eget liv. Men tänker jag fel, någon annan som råkat ut för det här?

Om man struntar i den, vad händer då?
Om man gör den och de klagar på nåt och man struntar i det, vad händer då?



   TS
Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

jannee  
#291440 Har sådan kontroll vart fjärde år och tydligen något man inte kommer undan med, ett sätt för kommunen (eller sotarna) att tjäna in lite extrapengar. Försäkringsbolagen kan också ha ett finger med i spelet.
Någon efterkontroll har jag inte hört talas om.

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

tallen100  
#291442 Sotarna har troligen fått mindre att göra p.g.a bergvärme mm, så då får vedeldarna betala i stället?

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

anersimyra  
#291444 Sotarna har inget monopol på dylika kontroller vad jag vet, man kan alltså själv välja vem som ska utföra dessa kontroller.. :?:

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

isteskog  
#291446 Lättförtjänta pengar för sotarn, han var upp på vinden och kollade skorstensmuren.
722kr+moms. Det tog en dryg kvart, mest för att sotarn är tjock och hade svårt att ta sig upp genom vindsluckan! :x

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Seb macahan  
#291451 Om du inte genomför kontrollen får du eldningsförbud. Den största anledningen är att kolla över säkerheten på bla taksteg (vilket ofta är felgjort) samt kolla av hur nära bärande stomme ligger rökstock och om rökstocken är fullt inspektioner.
Tänk på oss torpare med djur. Fick betala 4200kr för en miljösyn. Tog en kvart på plats och max 10minuter på kontoret.

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

Valfridsson  
#291452 På sätt och vis ska dom väl gå runt och snoka så det är väl lite rätt men samtidigt kan det vara att det kommer nya ögon och kollar specifikt på saker, i det här fallet brandskyddet, du kan ju tycka att du har stenkoll på allt men det kan ju även bli så att man blir lite hemmablind och missar saker som kan vara stora risker. Var positiv till besöket och passa på att ställ frågor om du har några, då tror jag du kommer få ut mer av det. Men en utvärdering vore ju rolig att få av dig då besöket är gjort!

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

tallen100  
#291453 Frågan är om det ska vara nödvändigt vartannat år...

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

jannee  
#291471 Tror att det är något som varje kommun själva bestämmer, vi har vart fjärde år.
Själv skulle jag täta runt murstocken för att inte fladdermöss skulle kunna ta sig in, vad det nu har att göra med brandfaran.

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Kse  
#291473 Har tydligen oxå haft besök av sotaren i stugan, fick iaf en räkning i brevlådan.
Fick anmärkning på avsaknad av takstege, igen.
1914:- för utvändig besiktning av bastu och stuga.
Han hade dessutom klampat in i bastun som var olåst och tagit ur stenarna ur kamminen, såg det iom. att stenarna var i oordning och det var stenflisor på bastulaven.

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

axwell  
#291500
isteskog skrev:Lättförtjänta pengar för sotarn, han var upp på vinden och kollade skorstensmuren.
722kr+moms. Det tog en dryg kvart, mest för att sotarn är tjock och hade svårt att ta sig upp genom vindsluckan! :x


Hoppsan, har vi samma brandskyddssotare. :?: :lol: :lol:

Sex år sedan tog han sig inte in på loftet i fritidshuset, då lovade han att "nästa gång skall jag klara det" :!:

Nu i juni gick det med viss möda vilket var bra, han påminde mig om att bara tre av fyra sidor var putsade.

En skriftlig anmärkning:Takstegens fastsättning dög inte, i övrigt OK.

Ockerpriser på fästen till takstegar, vill bara sälja inkl. nya stegsektioner, minst 3000 kr sa dom på profilplåt.

Köpte istället lösa taksteg, runt 720 kr inkl fri frakt och moms.
http://www.welandstal.se/default.asp?ID ... Lang=sv-se


Byggmax har något liknande, vet inte om deras är godkända.

"Min sotare" har i somras medverkat i både lokalradion och riksradion om att "nu djävlar får det vara nog" med att anmärkningarna inte åtgärdas trots tidigare påpekande gång efter gång.

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Kse  
#291513 Ja det där med takstegar är ju faktiskt en ganska viktig sak, är ju lite respektlöst mot sotarn att inte åtgärda.
På bastun så är det dock sån liten snutt som behövs så jag tyckte bara att det var löjligt, men när nån sen ramlar ner och bryter nacken kanske det inte är så kul.
Har oxå kikat på sånna där lösa taksteg, är bara ren lathet att dom
Inte kommit på plats.

Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291528 Nå, jag ska vara positiv och öppen när han kommer, för hemma tänker jag definitivt vara.
Men lite konstigt är det. Sotarn är här 3 gånger per år och sotar bort sot som inte finns, blir nästan ingenting i botten på skorsten. För så sotade vi en gång per år.
Då är han i pannrummet och på taket, så det enda som finns kvar att titta på för "Skorstensfejarteknikern" som kommer nästa vecka är väl på vinden då.
Men å andra sidan har huset stått sen 1932 och eldats med både ved och olja utan problem. Godkänt pannrum, skorsten och så vidare flera gånger av sotarmästaren (i samband med olika byten/uppgradering av anläggning).

Menar, behöver ju ingen koll för att sätta brandvarnare runt i huset, eller släckare för den delen heller. så det känns rätt onödigt, men ska försöka vara öppen.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brandskyddskontroll

anersimyra  
#291558 Kan du visa kommunen att du själv har kompetensen att sota och utföra kontrollen så är det fritt fram att göra det själv. :smile:

Avatar Fallback

Re: Brandskyddskontroll

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291561
anersimyra skrev:Kan du visa kommunen att du själv har kompetensen att sota och utföra kontrollen så är det fritt fram att göra det själv. :smile:


Sotningen kan du få göra själv men inte brandskyddskontrollen.
Brandskyddskontrollen infördes när sotningsmonopolet avskaffades, genom att kontrollen bröts loss och behölls i kommunal regi medans det skulle finnas möjlighet för konkurrens på själva sotningen.

Detta måste vara en av de mest misslyckade avskaffanden av monopol som skett då flera kommuner vägrar ge tillstånd för självsotning med konsekvensen att den enda skillnaden som märks är brandskyddskontrollen som tillkommit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).