Uppvärmning

Fröjden att bygga en vacker rundstapel

2 inlägg 8224 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fröjden att bygga en vacker rundstapel

towes  
#281232 I sena vårtider då vinterns ved är kluven och förhoppningsvis staplad tänkte jag tillägna en tråd till den härliga konsten att bygga en vacker och stabil rundstapel. Efter att tidigare mest staplat på längden fick jag inspiration av den klassiska boken "Ved", tog fram några minnen från ungdomen samt några råd från äldre generationer och skred till verket i vintras.

Varför tycker jag rundstaplingen är en fröjdefull konst? Jo, fröjd eftersom resultatet ofta blir vackert. Kan den bli stabil och inte rasa under krympning är fröjden ännu större. Tiden man lägger under klyvning och stapling blir dessutom trevligare då det ju faktiskt är en form av pussel för att få till det bra. Tar lite mer tid, men ack så mycket roligare. Någon mer som känner som jag?

Lägger in en bild av vårens slutresultat innan jag ger de tips och erfarenheter jag har. Menar trots rubriken inte att just denna är ovanligt vacker - det är upp till betraktaren att avgöra. :smile:
Det känns oavsett vackert i själen när man är klar.
Trevligt om flera kan bidra med egna erfarenheter, eller bara berätta om varför ni själva valt (eller inte valt) att stapla så här.

Skärmavbild 2014-05-25 kl. 13.28.18.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröjden att bygga en vacker rundstapel

Ingeli  
#393052 Hej!
Om en vecka kommer några kompisar över och hjälper mig att göra en rundstapel av en redig vedhög. Har bara dimmiga begrepp om hur man gör. Du nämnde i ditt inlägg att du gärna delar med dig av erfarenheter och råd.
Men jag hittar det inte på webbplatsen här. Hur får jag veta mer? /Ingeli

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).