Uppvärmning

Bygga nytt hus

121 inlägg 63727 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Seb macahan  
#265228 Mangan, Med respekt för dina inlägg men talar du av erfarenhet eller av vad du tror. En normal villa med luftbyte på 3ggr/timme kör du huvudstammar på 125/150 rör och stick på 100rör till varje frånluft, Kök/Wc/Bad/tvätt och ev förråd. Inga som helst problem med de flödena. Tilluft i alla sovrum och vardagsrum med. Kör beräkningen i ett flödesprogram så ser du att det finns gott om utrymme för dessa flöden utan att det blir storm. 3ggr per timme är fullt tillräckligt för att nyttja systemet väl och få en bra ekonomi.
Ta en titt på stora kommunala och allmänna lokaler. Värms näst intill uteslutande på detta sätt fast man har kompletterat med frånluft/tilluft där man även kör kontrollerad uppvärmd tilluft till utrymmena.
De gamla frånluftarna som sattes på 80-talet var skräp till månt och mycket och många minns dragiga hus med en pump som stod och surrade hela dagarna.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

jonathanA  
#265229 Håller med janee helt!
Har oxå en centralt monterad kamin med isokern skorsten. 400cm friggo i plattan.
1425612_10201972122936137_1793715674_n.jpg

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265230 Seb, jag försöker förklara för dig skillnaden i tillgänglig energi i frånluft kontra vanlig uteluftpump. I ett tidigare inlägg sa du att det inte var någon skillnad, men det är det.

Håller du med om att det är skillnad i tillgänglig energi?

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Rolfnilsson400  
#265232 Seb
1 kubikmeter luft innehåller ca 0.00036 kWh/K

Hur mycket värme du sedan kan få tillbaka från inneluften:
Temperatursänkning 20 grader ( under noll blir det problem med kondens och is i kanalerna mellan pump och ute).

Sedan är det bara att räkna:
Energin = 0.00036*20*Antal kubikmeter luft i timmen

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

axwell  
#265234
Seb macahan skrev:Inlägg av Seb macahan » 29 minuter sedan.
Mangan, Med respekt för dina inlägg men talar du av erfarenhet eller av vad du tror. En normal villa med luftbyte på 3ggr/timme kör du huvudstammar på 125/150 rör och stick på 100rör till varje frånluft, Kök/Wc/Bad/tvätt och ev förråd. Inga som helst problem med de flödena. Tilluft i alla sovrum och vardagsrum med. Kör beräkningen i ett flödesprogram så ser du att det finns gott om utrymme för dessa flöden utan att det blir storm. 3ggr per timme är fullt tillräckligt för att nyttja systemet väl och få en bra ekonomi.
Ta en titt på stora kommunala och allmänna lokaler. Värms näst intill uteslutande på detta sätt fast man har kompletterat med frånluft/tilluft där man även kör kontrollerad uppvärmd tilluft till utrymmena.
De gamla frånluftarna som sattes på 80-talet var skräp till månt och mycket och många minns dragiga hus med en pump som stod och surrade hela dagarna.


Ett inte så litet missförstånd betr. normerna för luftombytet i ett bostadsutrymme.

Inte 3 ggr/timme, nej var tredje timme, eller lite närmare exakt 0,35 ggr/timme.

Dels så innehåller inte frånluften så mycket energi att det är meningsfullt med en Bautakompressor för att tillgodogöra sig den energin, även ett dyrt och okomfortabelt sätt att bita sig i svansen.

När du har -15 grader utanför ditt hus och du ventilerar ditt stora hus 0,35 ggr/h så måste du tillföra 3500 Watt/h(motsvarande 3,5 kWh) för att värma luften till +20 grader, annars får du in luft i bostaden som är -15 graden.

Ett FTX aggregat brukar ha en fläkteffekt på 50-100 Watt, plus ett termostatstyrt värmebatteri som eg. inte behövs, verkningsgraden runt 75%. En billig, tillförlitlig och enkel konstruktion som gör sitt jobb år efter år

Man kan inte först suga ur det "gottaste" med frånluftsvärmepumpen och samtidigt värma tilluften utan att tillsätta så mycket elenergi att det blir Ebberödsbank.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Seb macahan  
#265235 Jag är med på Ebberöds bank. Men diskussionen återkopplar till mitt inlägg om att:

Ska du bygga nytt i dag så krävs det alltid att du ska ha frånluftsåtervinning, du får inte genom bygglov utan det.
Så är det i alla fall i vår kommun och många med den.
När jag säger frånluftsvärmepump menar jag en värmepump med FTX. Typ Nibes
Pratar vi egentligen samma språk men jag är slarvig i benämningen. Siffror i luftombytet är my misstake men faktum kvarstår att det är fullt möjligt att få bra ekonomi med dessa aggregat.

http://www.energimyndigheten.se/Hushall ... 0-m-boyta/

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Seb macahan  
#265236 Ja mangan jag är med p skillnaden i tillgänglig energi. Men inte varför det nämns i sammanhanget :)
Ska jag kapitulera för allas trevnad...........Jag har nog uttryckt mig slarvigt men poängen var något i stil med ovan nämnda artikel.....

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

axwell  
#265303
Seb macahan skrev:Ska du bygga nytt i dag så krävs det alltid att du ska ha frånluftsåtervinning, du får inte genom bygglov utan det.
Så är det i alla fall i vår kommun och många med den.

Så har det varit i mer än 30 år här, fast vissa andra lösningar har gett möjlighet till undantag.

Seb macahan skrev:http://www.energimyndigheten.se/Hushall ... 0-m-boyta/


OK, då missförstod jag dig om det var dessa du syftade på. :|

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265317
Seb macahan skrev:Ja mangan jag är med p skillnaden i tillgänglig energi. Men inte varför det nämns i sammanhanget :)


För att du frågade: "Hur tänkte du nu, Skulle det vara något specifikt för just frånluft att det finns en given mängd energi."

Och svaret är, ja.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

husqvarna_med_sthil  
#265365 Just uppvärmning av villan är en av de frågor som cirkulerar i skallen på mig själv nu. Har för tillfället pelletseldning och vattenburet över element inne. Problemet nu är att den återförsäljare av grejer som också kunde komma ut och hjälpa mig när utrustningen krånglade inte längre finns på orten. Sitter nu i en obehaglig sits där jag inte vet vad som är fel på brännaren, får elda i kaminerna inne för att hålla värmen. Tur att det är plusgrader ute. Hade jag haft vedeldning hade detta inte varit ett problem så jag funderar på att gå tillbaka till det av den anledningen att det aldrig krånglar och jag har veden själv. Kompisen har vedmaskin som jag får låna iaf i sommar och utrymme till veden finns också.

Mamma har markvärme och det fungerar bra men samma där, kan få vänta länge innan det finns någon som kan hjälpa till när det uppstår fel. Har hänt vid några tillfällen under åren de haft den.

Har en luftvärmepump men den duger mest till att värma upp hallen och övervåningen, resterande rum opåverkade.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

molnia  
#265367 jag resonerar såhär om krypgrund kontra betongplatta.
visst idag vet vi inte hur mycket problem det kan bli i framtiden av frigoliten under plattan.

men förr när man hade torpargrund/krypgrund så var man ofta hemma. en bondmora som eldade stora delar av dagen. en eller flera murstockar som stod nere i torpargrunden. Inte en kamin med stålrör. Murstocken värmde upp krypgrunden och gjorde att det var ungefär lika varmt där.
idag så ska man ha värmepump, täta väggar, inte ska det vara dragit.
min åsikt är att det mycket väl kan funka med krypgrund idag MEN det känns som man kan skapa problem för sig om man väljer moderna metoder för uppvärmning men har en grundkonstruktion som inte är anpassad där efter.
Jag skulle tveklöst bygga en väl isolerad platta på mark med golvvärme.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

T Landström  
#265368
molnia skrev:jag resonerar såhär om krypgrund kontra betongplatta.
visst idag vet vi inte hur mycket problem det kan bli i framtiden av frigoliten under plattan.

men förr när man hade torpargrund/krypgrund så var man ofta hemma. en bondmora som eldade stora delar av dagen. en eller flera murstockar som stod nere i torpargrunden. Inte en kamin med stålrör. Murstocken värmde upp krypgrunden och gjorde att det var ungefär lika varmt där.
idag så ska man ha värmepump, täta väggar, inte ska det vara dragit.
min åsikt är att det mycket väl kan funka med krypgrund idag MEN det känns som man kan skapa problem för sig om man väljer moderna metoder för uppvärmning men har en grundkonstruktion som inte är anpassad där efter.
Jag skulle tveklöst bygga en väl isolerad platta på mark med golvvärme.


Tror det är helt rätt tänkt molnia!
En torpargrund är en varmgrund...sedan finns det ju som någon säger olika modernare varianter av den typen av grund...

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Brickan  
#265410
T Landström skrev:En torpargrund är en varmgrund...sedan finns det ju som någon säger olika modernare varianter av den typen av grund...
Torpargrund och varmgrund är helt skilda saker. En varmgrund kan skapas på olika sätt. Tänk dig ett tvåvåningshus på isolerad betogplatta. I detta exempel värmer man främst bottenvåningen, men är mest i övervåningen. Det är fri cirkulation mellan våningarna, men tätt utåt och neråt. Då har vi fortfarande din "platta på mark". Drar man ut det lite mer extremt och säger att vi är aldrig i bottenvåningen så är det ju onödigt med superstark betong i det golvet. Räcker med plasten över isoleringen. Inte behöver man dyr golvvärme heller. Kan värma där nere med enklare radiatorer. Dessutom ser det onödigt dyrt ut med 2,4m i takhöjd där man aldrig är. Säg 60-80cm istället. Då har du en modern varmgrund. Så ser absolut inte en torpargrund ut. Ytterligare en fördel med detta är att golvet bara är ett mellanbjälklag. Man kan dra allt vatten och el nere i grunden. Lätt att lägga till ett nytt eluttag där det behövs. Lätt att flytta avlopp. Prova det med betongplattan.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

T Landström  
#265420 Det jag menar är att murstocken går ner och värmer och torkar ut grunden!

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265692
jannee skrev:När man är så gammal som 47 år ska man INTE satsa på ved, jag vet är själv, är över 60 och det blir INTE enklare eftersom åren går.
Berg eller jordvärme och överdimensionera ordentligt. Golvvärme är en självklarhet. Isolera med frigolit också en självklarhet, blir dyrare men det betalar sig snart.
Energioptimala fönster likaså.
Reserv värmekälla är en centralt placerad kakelugn att fördra.
Den tid du annars skulle lagt ned på din egna bränsleved kan du hugga ved och sälja på öppna marknaden, de pengar du får in betalar hela din energiförbrukning + oftast lite till.

Ännu en som tycker att det inte ska vara ved,alla uträkningar som finns på att det även lönar sig att köpa färdig ved?
Måste ju sköta den lilla skog jag har,använder idag mellan 10-15m3 om året,så det är ett lass till det handlar om,som jag hugger och säljer i dag också.
Eldar hellre upp det än att få dåligt betalt för massaved,är även delägare i en Superpilkke,har traktor och huggarvagn samt en järnhäst med boggiekärra så jag förstår inte varför man inte ska orka få ihop 3 vedlass om året.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).