Uppvärmning

Atmos den bästa vedpannan?

26 inlägg 62526 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Atmos den bästa vedpannan?

nissfors  
#250968 Tjänare. har läst många trådar i olika forum. Många olika åsikter. men hur man än vänder och vrider på saker och ting , så klagas det väldigt lite på atmos. Beställer man en atmos 50 gsx från Estland så är den väldigt prisvärd. Man hör sällan att någon klagar att den röker in eller har några brister. Jag funderar på en ny panna och har kommit till att en atmos 50 gsx med 4 kubiks tank verkar vara det mest prisvärda på marknaden just nu .Har jag fel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Sune_  
#250980 Detta kanske inte är svar på din fråga som så, men även ja har gjort grundliga efterforskningar via nätforum och diverse medier.
Detta samt att atmosen har stor eldstadsvolym har lett mig fram till precis samma sak som du, en 50 gsx med 4 kubiks tank till.

Inte inköpt än, men med största sannolikhet kommer det bli just den när det är dags att byta till sommaren.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

r93  
#251023 Har en atmos dc 40 nånting tror jag den heter? Är snart tio år & den har aldrig strulat! Jag är jättenöjd!

Förra året bytte jag bottenkeramik & raster tror jag det heter? Då det började vittra sönder.

Men det ser jag som vanligt underhåll?

Mycket enkelt och trevlig personal möttes jag av när jag beställde nytt.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Valfridsson  
#251061 Vi har en Atmos dc 50 sfe (från -05 tror jag) tror jag den heter, sugande fläkt fläkt i alla fall. Den är kopplad mot en 3000l tank plus kulvertar och tankarna+värmesystemen i husen så totalt 4000l ungefär och den funkar dugligt några få gånger per år då det blir riktigt kallt räcker inte värmevolymen utan man måste elda två gånger per dygn. Däremot så är den lite känslig tycker jag, vi har aldrig lyckats få den att brinna riktigt bra om vi lägger in fulla pannan med ved utan då vill den börja "baktända" och skjuter en rök/eldkvast (mest rök) ut genom luftintaget. Vi har provat allt, från att ändra primär/sekundärluftspjället till att sätta in en extra tryckfläkt i luftintaget men inget har gett nått resultat. Så det enda som hjälper är att inte lägga i fulla pannan utan bara 4/5 ungefär men det funkar inte heller alltid. Förutom det så funkar den som sagt okej, vi bytte keramiken ifjol tror jag det var av samma anledning som r93.

Användarvisningsbild

Re: Atmos den bästa vedpannan?

rokon  
#251071 Vart sitter en sugande fläkt någonstans, knappast i pannan väl?

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Valfridsson  
#251083
rokon skrev:Vart sitter en sugande fläkt någonstans, knappast i pannan väl?


Hmm, är det en ordvits som jag inte fattar eller är det en seriös fråga!? :???:

Hur som, du får ett seriöst svar i alla fall! :smile:
Jopp, den sitter i pannan i rökkanalen efter förbränningsrummet för att suga ut röken och på så vis höja effekten. Sen finns det pannor med tryckande fläkt där fläkten sitter innan förbränningsrummet och trycker in luft dit.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Skogstinsen  
#251091 Prata med gordon på byggahus forumet så får du en uppfattning på vad du ger dig in på. Jag har själv en innova 50. Ligger i mellanklassen brinner fan så fint. Rgt på 165-175 grader nysotad och 200 grader när man slarvar med sotningen. Du får fixa mycket på atmosen för att få den att brinna bra och inte elda för kråkorna. Gordon har en egen tråd på byggahus så kan du läsa där.

Men Henrik

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Skogstinsen  
#251092 Jag själv funderade på en atmos. Men eftersom de har problem med att de bak tänder skjuver ur sig rök då gaserna blir så varma så de brinner. Jag vill inte ha ett sotsvart pannrum! De polska priserna är väl det rätta priset om du ser till vad du får. :(

Användarvisningsbild

Re: Atmos den bästa vedpannan?

herjman  
#251166 Har en 50 gs... nånting som jag installerade 2011.
Är sådär nöjd, tycker den ger rätt dålig effekt samt att det ryker in som satan när man ska lägga i nytt om det inte brunnit ut helt.

Sen fick jag flytta rökgastermometern då originalvarianten gick sönder eftersom den satt inne i pannan där det lätt blir 300 grader som är max temperatur den tål.

Packningarna till fläkten där den är monterad på pannan är även de ett skämmt, så fort du tar bort fläkten för rengöring går dom sönder.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

trollskidan  
#254990 Moterat en Ds 35 i år så enkelt att elda Ina strul med puffar eller baktänning
Tycker de är en kanon panna till pris å enkelhet.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Willy N  
#255036 Satte in en Atmos DC32GS som jag tog in från Polen. Eldar nu tredje säsongen i den utan problem och är mycket nöjd med den. Angående puffar och baktändningar så kan det hjälpa att montera in en dragbegränsare. Jag satte in en samtidigt som pannan och har aldrig haft en baktändning. Har dock två bekanta som också har Atmos pannor men ingen dragbegränsare och båda har problem med puffar emellanåt.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

lillen  
#255099 En bra och lättanvänd panna men komihåg att byta rostret när springan som elden sug ner genom börjar bli lite rund

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

magne med gremo  
#255104 Hei jeg varmet opp huset med en Dc 32s fra 2004 til 2011. Var aldri noe problem, var kanksje 4 puffar på disse årene.Dragbegrenser var ikke nødvendigt, skorstein på 8 meter och bra drag. Pannan er til salgs for 15 000. Jeg bor nære kongsvinger i norge.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

339  
#258405 Visst är Atmos en hyffsad panna. Jag köpte dock en ETA från Österrike och den är super. Spaksotning, lambdastyrning, tändlucka mm gör den otroligt lätthanterlig. Den kostar ju en del men det är det värt.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258890
339 skrev:Visst är Atmos en hyffsad panna. Jag köpte dock en ETA från Österrike och den är super. Spaksotning, lambdastyrning, tändlucka mm gör den otroligt lätthanterlig. Den kostar ju en del men det är det värt.


Kommer jag att göra också när min Calmar 33a känns tillräckligt gammal för att slängas ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).