Uppvärmning

Tillverka kol!

5 inlägg 6758 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillverka kol!

Lindianerna  
#231576 Hej!
Är det någon här som gör sin egen kol/gör kol till försäljning?
Hur gör ni? vad har ni för grejer?

Är lite intresserad att göra kol till småskalig försäljning men jag vet inte riktigt hur man skall göra! Att göra på det gamla traditionella viset är inte intressant #:-s



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillverka kol!

anersimyra  
#231585
Lindianerna skrev:Hej!
Är det någon här som gör sin egen kol/gör kol till försäljning?
Hur gör ni? vad har ni för grejer?

Är lite intresserad att göra kol till småskalig försäljning men jag vet inte riktigt hur man skall göra! Att göra på det gamla traditionella viset är inte intressant #:-s

Gogla på koltillverkning så finner du några nyttiga länkar.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka kol!

JensSkoog  
#231634 Om du ska gøra før forseljning så ska du ha små kostnader i produktionen. Kolbrenning er oerhørd energikrevjande, oavsett metod.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka kol!

halvproffs  
#231638
JensSkoog skrev:Om du ska gøra før forseljning så ska du ha små kostnader i produktionen. Kolbrenning er oerhørd energikrevjande, oavsett metod.


Menar du fysiskt energikrävande så kan jag hålla med. Vid en vanlig kolmila är det ju bara lite tändved och en tändsticka och sen när man ska släcka går det åt en massa vatten.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka kol!

JensSkoog  
#231641 Sant när det gäller traditionell mila, men det vill han inte bruka. Tänkte på värmning til kol i en kammare. Prövat det ock det tok mycket fyring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).