Uppvärmning

Flis?

13 inlägg 9011 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flis?

nissfors  
#188653 Min fråga är, borde jag byta till flis" eller" större panna samt ackumulatorer .För pannans kapacitet samt ackumulatorernas storlek räcker inte till. Isåfall till vad och vilken storlek? Bor i ett 50-tals hus på120 kvadrat + källare. Värmer också upp ett annat hus på 74 kvadrat+källare. Sammanlagda ytor 330 kvadrat. har en vedpanna Arimax 240k ,ackumulatortank i det större huset på 1150 l samt en ackumulatortank på 600+150 liter idet mindre huset. Värmer upp tankarna höst och vår,på vintern kopplar jag till en förugn ,kenjonugnen och låter varmvattnet cirkulera mellan pannan och den mindre tanken på 150 liter via kulvert. det gör jag så jag inte ska behöva bo i pannrummet vintertid. Det går åt ca 50 travkubik blandved i året. Har tillgång till egen ved.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis?

Bax  
#188657 Du har nog svarat själv, tycker jag.
Kopplar du in en förugn för att slippa bo i pannrummet så är det ju inte bra.
Fliseldning samt kulvertstyrning är min rekommendation.

Har du traktor och dylik utrustning?

Avatar Fallback

Re: Flis?

nissfors  
#188658 Har traktor men flisförrådet är problemet. har kollat med rörmokaren att det går att ta hål i sidan på pannan och lägga en 40 kw stoker samt 1kubiks flissilo med skruv. pris 50 000,-

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis?

nissfors  
#188659 Går det att förvara flisen i skogen under provisoriska ställningar med presennings tak o väggar och med golv av lastpallar

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis?

norrskog  
#188663 Allt går bara man vill. Men du får nog räkna med att det kommer tränga in fukt i det. Men vet inte om det skulle göra något. Vad för träslag skulle du göra flis av i så fall? eller har du planer på att odla din egen energiskog framöver och spara på den riktiga skogen så att säga?

Avatar Fallback

Re: Flis?

Storken  
#188678 Att ha flisen ute i skogen låter inte som nån höjdare om jag uttrycker mig diplomatiskt!
Minimikravet är väl i så fall en betongplatta så att du kan lasta utan att få med sten och jord. Sen kan du förstås täcka med en presenning om du saknar en bra byggnad.

Vidare så tycker jag nog att ett flisförråd på en kubik är för litet, det kommer du att behöva fylla var eller varannan dag på vintern.

I mitt fall så har jag nyligen byggt en planbottentork på ca 70 m2 i en befintlig byggnad.
Längre fram när ekonomin tillåter så kommer jag att flytta min 25 kw Gotfirebrännare + en större panna på ca 40-45 kw ut i ett garage på gården för att värma båda husen därifrån.
Och som pricken över i så ska min lastväxlarcontainer med hydraulskrapor i botten göras klar och placeras utanförväggen.
Det här med containerssystem finns på en del mindre fjärrvärmeanläggningar och det funkar bra, men sånt måste man bygga själv pga priset.

Avatar Fallback

Re: Flis?

nissfors  
#188679 Jag har ca 21 ha ungskog mest tall och gran o lite björk. jag måste åndå sköta skogen så det skulle passa perfekt med fliseldning. men tyvärr sätter ekonomin stopp för några stora satsningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis?

Storken  
#188697 Jo, det blir ju stora pengar,men man får ta det i olika etapper.
Typ köpa panna och brännare med ett litet förråd först.
Sen får man komplettera efterhand med större förråd, och gärna nån byggnad också där man har plats för årsbehovet.
Tidigare fick jag flisa två gånger om året och oftast mitt i vintern kring nyår för att jag inte hade nåt bra förråd som rymde årsbehovet. Det funkar ju om man har egen flishugg, men ska man ha folk som hjälper en eller hålla på och låna traktor osv så är det hopplöst! :x

Användarvisningsbild

Re: Flis?

Mäki  
#188739
Storken skrev:Jo, det blir ju stora pengar,men man får ta det i olika etapper.

Kom bara ihåg att ha färdigt planerat hur det skall se ut när allt är färdigt så du inte behöver göra dubbelt arbete.
Att ha en kärra eller container som du bakar mot pannrummet som flis lager är en smidig och billig lösning av lager och sommar tid när du inte har så stort behov så kan du dra bort den om det är så att den skymmer utsikten.

Avatar Fallback

Re: Flis?

nissfors  
#188740 Om man lägger fliset in i en sjöcontainer börjar det inte mögla då ? det ventileras ju bara vd dörren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis?

Storken  
#188760 Det beror på fuktigheten.
Om flisen är tillräckligt torr är det ingen fara.
Se bara till att skada barken när du hugger så brukar det torka bra om vedhögen ligger så att solen o vinden kommer åt ordentligt.
Det bästa är om veden är huggen med skördare eller gallringsprocessor så att kvistknivarna får skava av barken.
Om man hugger det med skördare i savningen (barken är extra känslig då) och låter det ligga över sommaren så brukar det torka kanonbra! :smile:
Täck gärna med en presenning om du ska låta veden ligga långt fram på hösten.

Avatar Fallback

Re: Flis?

nissfors  
#188769 Jag brukar dra en repa med motorsågen i allt jag hugger till ved. Är det någon skillnad om flisvirket är huggen olika år ,jag menar om man blandar torr och riktigt torr virke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis?

Storken  
#188792 Det brukar funka bra att blanda ved från olika år,men längre än två somrar behöver det inte ligga för sen börjar det nog att bli sämre igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar