Uppvärmning

ny panna hur ska jag göra

20 inlägg 17982 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

Dennis_stavre  
#187532 mitt problem är ju draget helst vill man ju ha en modern panna med fläkten i pannan. men vill inte köpa en och sedan stå där med fördålig skorsten. och en anläggning som ine går elda i

   TS
Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

axwell  
#187539
machonisti skrev:Inlägg av machonisti » Igår, 21:00
Fläktar är totalt beroende av elström

Så är det ju men det är även styrkort, cirkulationspumpar och ev. rumstermostater med sina magnetventiler.
Med en växelriktare är det inte speciellt svårt att bygga en "back up" som levererar 230 V AC från 12 V DC. Batterikapaciteten begränsar körtiden men kan ju förlängas med startkablar från något fordon.
Eftersom arean i insatsröret(?) är relativt liten så bör en lösning med sugande fläkt på taket vara det säkraste alternativet
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-31615/

Användarvisningsbild

Re: ny panna hur ska jag göra

machonisti  
#187551
axwell skrev:
machonisti skrev:Inlägg av machonisti » Igår, 21:00
Fläktar är totalt beroende av elström

Så är det ju men det är även styrkort, cirkulationspumpar och ev. rumstermostater med sina magnetventiler.
Med en växelriktare är det inte speciellt svårt att bygga en "back up" som levererar 230 V AC från 12 V DC. Batterikapaciteten begränsar körtiden men kan ju förlängas med startkablar från något fordon.
Eftersom arean i insatsröret(?) är relativt liten så bör en lösning med sugande fläkt på taket vara det säkraste alternativet
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-31615/


Visst visst har varit i branschen över 20 år, har sett att man lätt stoppar in teknik utav helvete utan att tänka på driftstörningar.

Menar absolut inte att reglerteknik och fläktar och prestandahöjande teknik är av ondo utan tvärtom väldigt energisparande men systemen blir på samma gång emottagliga för driftstörning.

Vedeldning kräver ett särintresse så varför inte bygga ett system som klarar sig utan el i så fall?

Avatar Fallback

Re: ny panna hur ska jag göra

axwell  
#187571
machonisti skrev:Visst visst har varit i branschen över 20 år, har sett att man lätt stoppar in teknik utav helvete utan att tänka på driftstörningar.

Menar absolut inte att reglerteknik och fläktar och prestandahöjande teknik är av ondo utan tvärtom väldigt energisparande men systemen blir på samma gång emottagliga för driftstörning.

Vedeldning kräver ett särintresse så varför inte bygga ett system som klarar sig utan el i så fall?


Då har vi liknande erfarenheter dock inte yrkesmässigt med vedpannor.
Nu har jag ingen info om hur och var TS har sin värmeanläggning men om det skulle vara inom "min" kommun så tror jag att det skulle bli minst sagt svårt att få en sån vedpanna miljögodkänd.
Osvuret får vara bäst, det kanske finns någon panna med ett eget elsystem som reglerar sig själv sedan den blivit varm.

Användarvisningsbild

Re: ny panna hur ska jag göra

machonisti  
#187592 I regel är det lättare att få en forcerad villapanna miljögodkänd än icke forcerad (fläkt). För att ved skall brinna fullständigt krävs hög värme samt het sekundär luft till gengasens förbränning. Efter förbränningen kan gasen kylas och det kräver långa kanaler. Långa kanaler ger stora pannor och löses i mindre pannor genom att tvinga rökgasen till stor kontakt med avkylande vattenmantel med rökbromsar etc. vilket leder till så stort motstånd att fläkt behövs.

Väldigt avskalat!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).