Uppvärmning

Småskalig vindkraft.

8 inlägg 7424 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Småskalig vindkraft.

mooos73  
#169511 Vet inte om ämnet hör hemma här men jag chansar.
Någon som har ett eget vindkraftverk hemma på gården?

Är sugen på ett då elpriserna knappast kommer bli lägre. Värmer huset med ved men garage och hundhus går på el och vi förbrukar ca 25000kwh per år.

Fungerar det? Håller dom utlovad effekt? Säljer ni överskottsenergin? Vad bör man tänka på?

Tacksam för alla synpunkter!



   TS
Avatar Fallback

Re: Småskalig vindkraft.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169515
mooos73 skrev:Vet inte om ämnet hör hemma här men jag chansar.
Någon som har ett eget vindkraftverk hemma på gården?

Är sugen på ett då elpriserna knappast kommer bli lägre. Värmer huset med ved men garage och hundhus går på el och vi förbrukar ca 25000kwh per år.

Fungerar det? Håller dom utlovad effekt? Säljer ni överskottsenergin? Vad bör man tänka på?

Tacksam för alla synpunkter!


Var på ett möte med Vestas, frågade om de sålde små vindkraftverk.
De sa att det blir billigare per kw ju större vindkraftverk man har,
så han tyckte att man skulle gå ihop några grannar och bygga ett
stort vindkraftverk.

Avatar Fallback

Re: Småskalig vindkraft.

odysses79  
#169520 Detta här kanske inte hit men Har en tanke att man skulle kunna ha ett litet vindkraftverk o strömmen går till ett vattenburet värmesystem tex ge ström till en elpatron o värma en acumulatortank. Man kan ju göra detta med solkraft men med vindkraft så borde man ha en längre säsong uppvärmning vatten?

Användarvisningsbild

Re: Småskalig vindkraft.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169527 Mkt intressant, precis så har jag funderat lite kring.
En elpatron som drivs av snurran ger stödvärme/värme när det blåser annars eldar man som vanligt.
Då märker man inte variationerna i effekt när den sitter i en stor acktank.

Avatar Fallback

Re: Småskalig vindkraft.

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169529 Har varit på många föreläsningar just om att producera el själv. och de flesta prata mer om lite mindre verk som klara gården och kanske någon granne.. Ska man börja sälja el ska du ha flera verk eller väldigt nära till anslutningspunkt. vilket medför kostnader. va ute hos besök hos en som hade ett mellan stort verk och han gillade de eftersom de va enklare att få ut till gården eftersom de gick att få ut på trailer. sen var det lättare att få bygglov när de inte va så högt och överskottet skickade han bara ut på nätet för skulle kosta mer att söka tillstånd och få sälja el än värdet av elen han skickade ut.

Avatar Fallback

Re: Småskalig vindkraft.

mooos73  
#169541
odysses79 skrev:Detta här kanske inte hit men Har en tanke att man skulle kunna ha ett litet vindkraftverk o strömmen går till ett vattenburet värmesystem tex ge ström till en elpatron o värma en acumulatortank. Man kan ju göra detta med solkraft men med vindkraft så borde man ha en längre säsong uppvärmning vatten?

Såg någon tillverkare som hade grejer för det där men det gick på ca 40000kr så veden är billig värmekälla.
Har ganska långt till grannarna så jag skulle tro det blir dyrt att ansluta flera!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småskalig vindkraft.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169753 Har du kollat in Windforce? http://www.windforce.se/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Småskalig vindkraft.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169794 Bästa lösningen kanske är en heliumballong.

"Med rotorn placerad i en ringformad heliumballong ska företaget Altaeros Energies dubbla energiuttaget från vindkraftverket.
Tanken är att rotorn placeras i ballongen som stiger till 300 meters höjd. Ballongen förankras med en kabel som även används för att överföra elströmmen till anläggningar på marken.
Altaeros Energies, som har sitt ursprung i MIT, har gjort studier som visar att energiutbytet på höjden 300 meter blir mer än dubbelt så stort som om turbinen sitter på ett 100 meter högt torn."
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 448617.ece

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).