Pellets maskin

 Svara  9 inlägg  5634 visningar  1 följer
Avatar Fallback

Pellets maskin

 
#9673 Såg en bra liten smidig en på Skogma mässan, är det svårt att bygga en själv? den jag såg var inte alls stor fick gott o väl på en pall.

Det man behöver göra är att bygga en flistugg som sedan med någon form av tryck hudraliskt eller truckluft pressar in det malda i ett rör för att sedna gå tillbak och stansa om, eller gör man en plåt o pressar fram det med en vals? För i sådan fall borde väl en större form av drivhjul fungera?

   TS
Användarvisningsbild
 
#9677 Har varit inne på att bygga en jag med.Hydralik är ett måste för att uppnå det rätta trycket.Jag fick tag på ett koniskt munstycke till en "fartygsbläster" som jag tänkte ha som kon.Men efter att ha pressat kanske en halv meter lång pellets sträng så börja det ryka som fan om gerjerna.Friktionen var inte dålig i konen och hade jag fortsatt så hade det nog börat brinna.Så nån typ av kylning är nog ett måste.Sen är det ju inte lätt att hålla rätt fuktighet för är det för tort så ramlar dom isär och för fuktigt så fastnar det bara....Den ligger i malpåse nu tills jag löst kylningen och sen skall det prövas vidare...

Avatar Fallback
 
#9678 hmm. kylningen går väl att ordna rätt billigt, antinge genom att köpa samma utrusning som du har till Svetsar, vattenkylda svetsar har ju en extern kylanläggning kopplad till sig. den borde man ju kunna implementera på något sätt.

Eller för det billigare alternativet att ta en spolarvätske pump som man häller klykol i gör ett slutet sutem alltså åter spolning ner i tanken, sätter tanken i en gammal frys och låter det stå där och pumpa. Slangarna går ju att lätt dra genom frysen genom mindre hål som silikonas efteråt för att täta.

Jag hade funderingen på att ta en rejälplåtbit, maskin stål att ha som bädd, fräsa ur en "halv pellets" ur den sedan göra likadant med en bromsskiva och sedan låta bromsskivan vara rullande med ett tryck mot bädden. Om dessutom rinner en lösning med lite "klister" i broms trumman så kommer pellets att fastna där för att sedan när det kommer upp 45 grader puttats ut ur formen av en liten pigg. och pellets trillar ner så fint o smärt. jag tror dels på denna delen för att man kan köra in ganska så grovt i "pressen".
Det går säkert att ha två trummor som går motvarandra som ett vals verk. då slipper man slitaget på bädden/ plattan.

Eller så går man in o snor morsans mangel fräser ur lite pellets bitar ur valsarna och börjar köra.. OBS denna metod rekommenderas endast för dig som inte vill ha julklappar.

   TS
Användarvisningsbild
 
#9679 Min funkar så att det ligger ett rör i botten på en tratt som är full med spån/flis.Inne i tratten så är övre halvan på öröret borttaget så spånen kan ramla ner.I röret löper sen en hydralkolv som trycker in spånet i röre som i slutet är koniskt (blästerhylsan).Röret är 30mm och hålet i konen är 8mm och konen är 18cm lång....Kolven går bara fram och tillbaka och pressar stötvis ut pellets som ramlar av i lagom längd..Men som sagt det blir hett...

Avatar Fallback
 
#9680 Hur stor vinke är det på konen?

   TS
Användarvisningsbild
 
#9681 Konen är 180mm lång och är inv30mm i ena änden och 8mm i andra.Det går väl att räkna ut den vinkeln..

Avatar Fallback
 
#9682
jesper@fordson skrev:Konen är 180mm lång och är inv30mm i ena änden och 8mm i andra.Det går väl att
räkna ut den vinkeln..


ok det borde bli en 5-7 grader... kom på det där med frikotnen går det inte att på något sätt klä konen med teflon beläggning invändigt, finns ju både teflon spray som kan användas eller om man vill vara avancerad värma på teflon beläggning invändigt.

   TS
Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9821 Fabrikstillverkade pelletsmatriser har en längd på konade hålet/munstycket på 8-12 mm.
Har oxå varit inne på jesper/fordsons ide´ men med en exenterpress och 25 st stansar. Jag har en pelletsmaskin till foder, men den är för vek för träspån.

Avatar Fallback
 
#41296
jesper@fordson skrev:Min funkar så att det ligger ett rör i botten på en tratt som är full med spån/flis.Inne i tratten så är övre halvan på öröret borttaget så spånen kan ramla ner.I röret löper sen en hydralkolv som trycker in spånet i röre som i slutet är koniskt (blästerhylsan).Röret är 30mm och hålet i konen är 8mm och konen är 18cm lång....Kolven går bara fram och tillbaka och pressar stötvis ut pellets som ramlar av i lagom längd..Men som sagt det blir hett...


30 mm ner till 8 mm, låter som väldigt stor nedkoning tycker jag.
Hur blir pelletsen ? Som fabrikstillverkade?
Ang. värmen så måste det bli ganska varmt för att ligninet i spånet ska frigöras och "limma ihop" pelletsen.
Men syftet med pellets är ju uppvärmning! Kylning som går till ett element
och ställ ellementet där du vill ha det varmt 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Pellets av sakkis10 - ons 29 jul 2015, 17:09
i Bioenergi
3 svar
1452 läst
av sakkis10     
ons 29 jul 2015, 20:03
Pellets flis? av erik__j - fre 21 feb 2014, 20:55
i Uppvärmning
8 svar
5580 läst
av Flax12     
mån 24 feb 2014, 20:31
Rekordpris på pellets av Zalman - mån 06 dec 2010, 11:08
i Skogsnyheter
0 svar
1013 läst
av Zalman     
mån 06 dec 2010, 11:08
Användning av pellets upp 19% av Fredrik Reuter - ons 09 mar 2011, 21:30
i Skogsnyheter
4 svar
1453 läst
av Zalman     
tor 10 mar 2011, 02:15
Tillverka pellets? av norrskog - fre 25 maj 2012, 02:29
i Bioenergi
2 svar
6360 läst
av T24X4     
lör 26 maj 2012, 22:52
Annonser