Uppvärmning

Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

69 inlägg 32563 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481261 Hej, har själv installerat en ctcv35 anläggning med acktankar, cirkulationspump, laddomat 21, shunt o slutet kär. Har haft problem med div saker från dag 1.
Acktankar 3x 500 L
Kärl 150L
Har haft rörmockare som kontrollerat att jag kopplat allt rätt innan uppstart.

Nuvarande Problem...
När jag kopplade in allt så glömde jag ställa förtrycket, systemet är begangnat och förra ägaren hade 6 meter till högsta punkt, jag har endast 1,5 meter. Tryckärlet va inställt efter hans hus så trycket flög upp i 2,3 bar precis på gränsen att ventilen löste ut... sen sjönk den som en sten till 0,3 när vattnet var kallt. Eftersom jag ej kan koppla bort kärlet utan att tömma ut 1500 liter vatten så har jag försökt justera genom att tömma massa luft från kärlet medans det fanns tryck i systemet och har fått ett lite bättre resultat.

MEN nu när ag börjar elda så drar hela systemet luft så in i bomben, efter jag luftat så hör jag hur det fylls på med luft i rören igen och tempen på pannan stiger radikalt sen när jag luftar igen så sjunker tempen. Det droppar från säkerhetsventilen på kall och varm vatten ledningen.
Efter att jag fått ur den meste luften så funkar allt ok inget droppande o pannan håller jämn temp. Men nästa gång jag börjar elda igen så händer samma sak å jag måste bo i pannrummet medans jag eldar.
Dock får jag temperatur i alla tankar utan problem.

Jag har ca 0,5 bars Lufttryck på kärlet nu i skrivande stund, o vattentrycket är ca 1,9 bar, alla acktankar är på 90 grader.

När vattnet går ner till 40 grader i alla tankar så kommer jag ha ett tryck på ungefär 0,5-0,6 bar. Det är då jag börjar elda igen... Men så fort jag börjar elda så kommer det dra luft igen o droppa från ventiler o jag får stå där timmarvis.

Vet ej va jag ska göra, jag blir galen. Jag vill kunna elda utan att stå å glo på pannan hela dagarna.

Har krånglat i 2 veckor nu o provat så pumpar ej drar luft etc... kärlet är ej trasigt.. finns en koppling som läcker 1 droppe i timmen som skall bytas till våren.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Fredrik Reuter  
#481276 Hej,
Har du precis dragit igång?
Det blir mycket luft när 2000 liter vatten ska koka ur sig syre.

Annars, är du säker på att gummibälgen är hel i tryckkärlet?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Meijer  
#481281 Hej. Inte verifierad fakta men spontant låter det som att expansionskärlets volym skulle vara större. Har varit med om liknande fenomen som avhjäptes med att addera ett expansionskärl till. Det borde gå att göra utan att tömma systemet förutsatt att utrymmet tål lite "spill".

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481291 Hej. Tack för era svar.
Systemet har varit igång i två månader, jag förutsätter att bälgen är hel då de endast kommer luft ur den när jag trycker på ventilen.

Har också tänkt på storleken men Exakt samma system har fungerat i en villa som är dubbelt så stor som min med fler och längre rör ledningar, dem har haft systemet i 10 år o har fungerat utan problem.

Finns det någon regel på vad lufttrycket bör vara i kärlet om jag har tex har 1,5 bar i vattnet?

Eller kan de vara ett problem att jag endast har 1,5 m till högsta punkt? Förtrycket bör väl rent teoretiskt vara 0.15 bar då, som känns extremt lågt.

Mvh linus.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481297
Linux skrev:Har också tänkt på storleken men Exakt samma system har fungerat i en villa som är dubbelt så stor som min med fler och längre rör ledningar, dem har haft systemet i 10 år o har fungerat utan problem.
.



Kan skilja i hur man har eldat med, när min mor gick bort för ett par årsen så konstaterade jag att expansionskärlet var för litet, Mor började helt enkelt elda mycket tidigare än vad vi gjorde sen, och då klarade det sig med ett mindre kärl...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

tumpi  
#481313 Expansionskärlet är för litet. Du har mer än 1500 liter i hela systemet.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Chemgineer  
#481446 De regler om tryck jag har läst/hört om anger 0.1bar per meter mellan lägsta och högsta punkten i systemet (0.15 bar för dig, ca 0.6 bar för mig) plus ett grundtryck på mellan 0.1 till 0.5 bar. Det skulle ge ett tryck för dig (kallt) på minst 0.25-0.65 bar. Jag skulle dock personligen rekommendera åtminstone 0.7-0.8 bar för att inte sänka kokpunkten för mycket i början av en eldning.

För lågt tryck kan dessutom göra att automatiska avluftningsventiler tjuvsuger luft som då behöver kokas bort I varje eldning, något som skulle kunna vara ett problem hos dig.

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481489 Jag skulle tro att du ligger på gränsen för expansionkärlet ==> du har små marginaler vid justering av förtrycket. En annan fundering är om kärlet klarar 90grader?

Jag fått lära mig följande:
Förtrycket är från kärlet till högsta punkten +0.2bar alt. avrundat till närmast 0.5bar. I ditt fall skulle det då bli mellan 0.4-0.5bar.

Fyll sedan på med 10-20gradigt vatten straxt över förtrycket ca 0.55-0.6bar.

När sedan vattnets temp ökar expanderar vattnet med ca 2.8-3.6%. ==> 2000x0.036=72liter. rekommendation är 20%extra ==> 72x1.25=90liter.

Effekt expkärl.
((2.3+1)-(0.5+1))/(2.3+1)=0.55

Storlek expkärl
90/0.55=163liter.

Obs beräkningarna ovan är med marginaler så 150liter/0.5bar kan räcka om man får till det.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Chemgineer  
#481498 Håller med Ocke, det är I minsta laget men *kan* räcka om man fnular en stund med systemet.

Vi har ett expansionskärl på 200L med en totalvolym I systemet på ca 2.5 kbm (2250L acktankar). Om vi värmer upp vattnet 55C ökar trycket från 0.7 bar till 1.45, vilket är ok för oss då vi av olika skäl idag har svårt att få upp temperaturen i vattnet över 80C och max arbetstryck för pannan är satt till 1.5 bar. Det borde gå att minska hysteresen ytterligare lite men 0.70-1.45 räcker för mig. Idag.

Lycka till! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481519 Tack för alla svar, troligtvis har ni rätt, kärlet är väl för litet. Intressant uträkning där ocke, skall spara den. Men har fler funderingar.

Kan jag vänta med att byta kärlet till våren eller är det farligt att köra på 2bars tryck? Igår fungerade bra att elda utan att få in luft.

Skillnaden just nu är ju ganska brutal, när vattnet är 35-40 grader så är typ trycket på 0,6-0,7 sen vid eldning så sticker de iväg till 2 bar.

Och var går gränsen för undertryck?
Om jag provar vänta tills vatten är 20 grader så kommer jag väl hamna på undertryck å dra massa luft?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481520 Ska inte trycket vara samma oavsett vattentemperatur? Har 0.8 i systemet för jämnan men jag eldar pellets och har inga acctankar så volymen är liten, hysteresen är också liten, 65-78 grader. När mitt expansionskärl gick sönder så varierade trycket väldigt mycket men det är ju rätt naturligt när det inte fanns utrymme för expansion, det kanske blir liknande om man har för litet kärl?

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Rolfnilsson400  
#481523 Beräkna ditt expansionskärl här
http://www.beulcoarmatur.se/index.php/e ... sberakning
http://www.dimensionera.se/vs/expansionskarl.php

Du har för litet expansionskärl
Senast redigerad av Rolfnilsson400 mån 20 nov 2017, 07:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481592 Har eldat idag igen, systemet fungerar men det drar in luft nu igen, hela tiden...såfort man börjar elda så hör man hur det börjar bubbla och när jag skruvar på avluftarn så pissar de ut luft.

Vill helst lösa luft problemet, kan tillägga att jag troligen inte haft detta problem innan, det började efter att jag började mixtra med lufttrycket på expansionkärlet tror jag.

Det låter som de bubblar i inkommande kallvatten ledning som går igenom beredartanken. och säkerhetsventilen på kallvattenledningen som sitter nära blandningsventilen droppar konstant såfort jag börjar elda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481593 Tillägg, pannvattentemperaturen hoppar upp o ner väldigt hastigt när jag eldar, mellan 74 - 84 grader.

Så fort eldning är avslutad så slutar det komma luft och det blir tyst i alla rör o säkerhetsventilen slutar droppa...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Rolfnilsson400  
#481602 Hej
1. Hur stor är din TOTALA vattenvolym, tankar+ panna+ radiatorer+ rör. (du kommer nog till närmare 2000L)
2. Nu kan du beräkna hur stort expansionskärl du behöver ( http://www.dimensionera.se/vs/expansionskarl.php ) t.ex
Har du mindre volym än beräknad kommer du att få problem med att trycket kommer att pendla våldsamt, undertryck när det är kallt system och säkerhetsventilen öppnar när det blir varmt.
Detta kan inte justeras bort 1500L vatten som värms från 20-90 grader expanderar ca 50L.
Du kan prova att laborera med min och max tillåtet tryck så ser du vad som händer med volymen på expansionskärlet. Om du vill ha max 1 bar mellan min och max tryck behöver du ett exp.kärl på drygt 300 liter.
Ditt system har små möjligheter att fungera utan problem med bara 150 L nominell volym på expansionskärlet. Det kan fungera om du begränsar temperaturen kraftigt, t.ex. inte värmer till mer än 55 eller 60 grader, men då har du tappat meningen med ackumulatortankarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).