hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Svara  20 inlägg  1652 visningar  8 följer

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

#480758 Har också en 35. Nedre luckan öppnas endast vid uraskning.

Användarvisningsbild

#481036 Jag gör som r93 på min atmos och det funkar bra.

Enda skillnaden är att jag inte brukar kunna vrida upp fläkttermostatvredet dit jag vill när jag fyller pannan utan väntar 30min till och vrider upp den.
Har tänkt att installera ett tidsrelä som man trycker igång när man börjar elda men annat ligger före i attgöra-listan...

#481171 De där atmospannorna verkar omständliga.
Baxin jag har tänder jag med lite tändved i botten,startar fläkten och väntar några minuter innan jag fyller och går.

Användarvisningsbild

busholle skrev:De där atmospannorna verkar omständliga.
Baxin jag har tänder jag med lite tändved i botten,startar fläkten och väntar några minuter innan jag fyller och går.
Kortfattat är det samma procedur som du har med skillnad att jag får vrida upp fläkttermostatvredet när jag uppnått arbetstemp.
Med ett tidsrelä för 50kr eller atmos egna tillval/"relä" så slipper jag det och tändprocessen blir samma.

#481182 Man kan säga så här den vänstra ratten reglerar hur hög pann-tank temperatur du vill ha, jag har justerat min så att när pannan når 90 grader slår pannanfläkten av och laddomaten suger ur värmen ner mot 85 då startar fläkten igen och eldar på tills tanken är full lr pannan når max temp. Det kan bli så att syrventilen öppnar lite men då kan man sänkta tempen lite lr justera syrventilen lr kolla att den går lätt.

Den högra ratten begränsar att inte fläkten ska gå när pannan brunnit ut, fortsätter fläkten gå när pannan brunnit ut kyler du bara bort värmen du nyss skapat så ju högre du ställer den ju mindre värme kyler du ur pannan.

Den röda prylen bak på pannan begränsar draget så du inte eldar åt kråkorna, när pannan närmar sej 90 ska den vara helt stängd för att du inte ska ha för bra drag.

Hoppas du kommer på hur du ska elda nu.
En bra shuntregulator är oxå en väldigt bra investering den sparar mycket värme i tanken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Hjälp med vedpanna och ackumulatortank av Eliika - ons 08 okt 2014, 16:54
i Uppvärmning

1234
55 svar
24365 läst
av Göt     
tor 12 feb 2015, 21:05
Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system av Linux - fre 17 nov 2017, 21:59
i Uppvärmning
6 svar
658 läst
av Chemgineer     
Igår, 22:47
Elda sur ved? av Axl - mån 25 apr 2016, 22:25
i Uppvärmning
11 svar
3208 läst
av Göt     
tis 26 apr 2016, 08:56
Holmen ska elda upp en ö... av Fredrik Reuter - mån 21 nov 2011, 22:09