Uppvärmning

Atmos den bästa vedpannan?

26 inlägg 62528 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

jonasbrot  
#258894
Skogstinsen skrev:Prata med gordon på byggahus forumet så får du en uppfattning på vad du ger dig in på. Jag har själv en innova 50. Ligger i mellanklassen brinner fan så fint. Rgt på 165-175 grader nysotad och 200 grader när man slarvar med sotningen. Du får fixa mycket på atmosen för att få den att brinna bra och inte elda för kråkorna. Gordon har en egen tråd på byggahus så kan du läsa där.

Men Henrik


Gordonbhar en äldre modell av Atmos utan någon automatik har jag för mig. Jag har en Atmos 40gsx? som valdes för sitt stora vedmagasins skull. Den har fungerat mycket bra sedan installation våren 2012. Det som saknades var en starttimer vilket jag satte dit själv. Tryck på knappen så går fläkten en timme. Rökgastemp ligger på 200-250gr. beroende på sotning och ved kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Skogstinsen  
#259166 Jag själv har eb baxi solo innova 50. Eldar upp 3 m3 vatten på ett inlägg från 35-90 grader. 185 liter ved i pannan. Men mätte och fick det till 170 liter. Jag skulle aldrig köpa atmos för mycket pengar för en öststats panna med max 75 % verkningsgrad. :'(

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

jonasbrot  
#259199
Skogstinsen skrev:Jag själv har eb baxi solo innova 50. Eldar upp 3 m3 vatten på ett inlägg från 35-90 grader. 185 liter ved i pannan. Men mätte och fick det till 170 liter. Jag skulle aldrig köpa atmos för mycket pengar för en öststats panna med max 75 % verkningsgrad. :'(


Max 75% verkningsgrad??? Innan du dömer ut något tycker jag det är bättre om du har lite på fötterna. Den typen av svepande påståenden helt utan fakta bakom gör bara debatten till en "min panna är bäst"-sandlåda!

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

skogshasse  
#259219
Skogstinsen skrev:Jag själv har eb baxi solo innova 50. Eldar upp 3 m3 vatten på ett inlägg från 35-90 grader. 185 liter ved i pannan. Men mätte och fick det till 170 liter. Jag skulle aldrig köpa atmos för mycket pengar för en öststats panna med max 75 % verkningsgrad. :'(


låter för bra för att vara sant har du verkligen den temperaturen i botten

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Amatörhuggare 62  
#259221 Mycket intressant tråd. Jag har en CTC från 76 då pannrummet byggdes. Får nu svetsa lite i den varje morgon. innan jag eldar !! Men jag tror att det inte kommer funka så länge till.

Har ringt hela dagen och jagat panna. Typiskt just nu när det är som kallast.
Detta var inte roligt .

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

jonasbrot  
#259234 Här är faktabladet om Atmos-pannorna:
http://www.atmos.se/images/products/PDF/12_1207.pdf

Det finns även en enklare modellserie med något sämre verkningsgrad:
http://www.atmos.se/images/products/PDF/8_1207.pdf

Hemsida:
http://www.atmos.se
http://www.atmos.cz/

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Skogstinsen  
#259298 Jag menade inte att min panna är bäst. Skrev bara lite siffror så ni ser. Och ja den går från 35-90 på ett inlägg björk ved som ligger på 18%. Men då utan värme uttag.

Och jag har varit i kontakt med gordonb på byggahus forumet så jag vet vad jag pratar om. Han har byggt om sin panna med styrning och förbrännings temp och allt. Han har lagt ner sin hela själ i pannan. Läs tråden på byggahus får du se. Han tyckte inte jag skulle köpa atmos om jag inte var villig till att fixa den bättre. Tror han säger sig nu ligga på 80-85% verkningsgrad. Som kom för fan inte med några påståenden på att jag inte vet vad jag pratar om!! Hade jag haft 30000 till så hade jag köpt en österrikare. Eta, fröling eller hargassner. Men jag köpte en mellan pris panna.

Gordonb säger själv att atmos ska man köpa från Polen den prisklassen är precis vad pannan är värd. Och en 50 kWh kostar 20000. Så är det.

Mvh Henrik

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

jonasbrot  
#259317 Ok, jag kanske överreagerade lite...
Gordons tråd på byggahus har jag läst tidigare. Hans panna är inte helt jämförbar med den pannserie jag har och som har lite mer avancerad styrning. Atmos påstår att verkningsgraden är 93% vilket säkert stämmer när den är helt ren och nysotad. Lånade en lambasond när pannan var ny våren 2012 och ställde in spjällen så gott jag kunde och har inte rört något sen dess. Jämfört med min gamla Arimax 35 så är vedförbrukningen avsevärt lägre nu men det säger kanske inte så mycket. Visst vill även jag ha en österrikare men problemet är att pannbytet för mig var inte planerat, pannor går ju alltid gå sönder när det är som kallast och då måste man på någon dag sätta sig in vad som finns på marknaden. Men är nöjd med pannan och några problem har det inte varit.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Skogstinsen  
#259321 Så här skrev GordonE till mig.

Hej.
Jag tänkte försöka ge min syn på Atmos DC50GSX. Jag har haft min ett tag nu, så lite har men ju lärt sig.

För att få den att funka bättre så kan man byta turbulatorer till veckade plåtar i de två värmeväxlarrören. Original är inte bra och man kan få ut ca 30% mer effekt till vattnet vid samma avgastemperatur.
Original så får man nog köra med ca 250grader avgastemperatur för att få utt 50kW till vattnet, och då är ju inte verkningsgraden uppemot 90%.
Jag kör nu med 180graders avgastemp och har då en tempdiff på 10-11 grader mellan panna in och ut. Detta borde ge en efferkt på ca 30kW. Pannan tar 5h på sig för att bränna upp ett ilägg gran.
Jag har kompletterat min med en pannstyrning(Tech ST-81 Zpid), vilket gjorde stor skillnad på gången hos pannan. Jag kör dock utan dragregulator, så min panna gick lite onödigt ojämnt innan, men med styrningen så kompenserar fläkten för draget med.

Jag tycker att pannan brinner lungt och fint efter lite handpåläggning. Det verkar ju generellt att alla Atmos pannor kräver lite eget arbete för att bli riktigt bra. Jag ser inga tendenser till övertändning med torr gran.

De svenska priserna anser jag vara väl tilltagna. De polska är nog mer rätt med tanke på vad man får.

Men väntar man sig en panna som ger 50kW med 90% verkningsgrad så är det nog bättre att kolla efter något annat. 90% vid 30kW är nog mer rimligt.

Det som jag ser som positivt med pannan är följande:
Rimligt pris
Lättsotad(bara två tuber bak, görs med borrmaskin och lätt modifierat cylinderhoningsverktyg)
Stor vedvolym
Billiga reservdelar, lär finnas att köpa länge
Keramiken verkar vara av bra kvalité
Ingen dyr elektronik

Negativt:
Ingen vettig pannstyrning
Ingen startknapp till fläkten(får vrida upp rökgastermostaten efter ett tag)
Taskiga turbulatorer
Inte 50kW vid 90% verkningsgrad
Dörrarna är ej omhängbara

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

Skogstinsen  
#259328 http://mobil.byggahus.se/forum/biobrans ... ngare.html

Här är tråden.

Mvh läs och beundra vilket slit han har lagt ner!!!!! Jag beundrar såna människor men jag skulle inte lägga ner den tiden på en vedpanna då köper ja lite dyrare.

Avatar Fallback

Re: Atmos den bästa vedpannan?

izvek  
#286254 Låter som att det är varierande kvalla på dessa Atmos och orlan pannor, Men finns det några andra pannor med denna magasin storlek som är på drygt 200L? Hade köpt en baxi om det inte vore för att det var så litet magasin i den. Baxi verkar som en ok panna. Men aningen dyr för vedmagasinstorleken. å en eta vore klart bäst. men d är ju SATA dyr.. å d vette fasen om d är värt det...

Atmos GSX 50 är ju riktigt bra täck i vedmagasin... såg att det finns även en
Atmos GSX 70 men den var inte större i vedmagget utan istället på 70kw å lika vedmag som GSX 50 Hade gärna vela ha en sådan panna med kanske 65-70cm ved och kanske 250-300L vedmag.. så man kan ladda en 5m3 tank.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).